محققان بانداژ هوشمندی طراحی کرده اند که بسیار موثرتر و سریع تر از برچسب های معمولی ترمیم کننده زخم عمل می کند.

طراحی بانداژ الکترونیکی برای التیام زخم های مزمن

سلامت نیوز: محققان بانداژ هوشمندی طراحی کرده اند که بسیار موثرتر و سریع تر از برچسب های معمولی ترمیم کننده زخم عمل می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، این برچسب هوشمند ترمیم کننده زخم را که حاصل مطالعه و مهندسی محققان چند دانشگاه امریکا از جمله موسسه فناوری ماساچوست در کمبریج است، می توان بسته به نوع زخم و مرحله ای که برای آن به کار می رود، با چند دارو بارگذاری کرد.


به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی،این برچسب ترمیم کننده زخم که به اندازه یک تمبر پستی است، از فیبرهای رسانای الکتریکی ساخته شده است و از راه دور به وسیله یک تلفن هوشمند یا سایر ابزارهای بی سیم یا بلوتوث کنترل می شود.


این فیبرها توسط ژل پایه آبی پوشیده می شود که بسته به نیازهای زخم می توان آن را با داروهای مختلف بارگذاری کرد.
آنتی بیوتیک ها- عوامل به اصطلاح رشدی که به بازسازی بافت کمک می کنند- و مسکن ها را که می توان به صورت یک درمیان با استفاده از یک باند الکترونیکی بر زخم اعمال و ماده و دوز آن را از راه دور کنترل کرد.


علی تمایل استادیار مهندسی مکانیک و مواد در دانشگاه UNL و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: هزینه های پزشکی مرتبط با زخم های مزمن بسیار زیاد است و بنابراین نیاز زیادی به کشف راه هایی برای کاهش این هزینه ها وجود دارد.


ایده طراحی این وسیله جدید برخاسته از نیاز شدیدی است که به ابداع درمان های کارآمد، مناسب و مقرون به صرفه برای زخم های مزمن وجود دارد.
درمان جراحات مزمن - از جمله زخم های وریدی، زخم های دیابتی و زخم های فشاری - به دلیل مکانیزم بیولوژیکی پیچیده آنها چالش آور هستند.


این زخم ها بعد از چهار هفته مراقبت استاندارد ترمیم نمی یابند که عمدتا به این دلیل است که بدن ترکیبات لازم برای ترمیم آنها را به سرعت ترشخ نمی کند.
اما بانداژ جدید این وضعیت را تغییر می دهد. مشخص شده است که استفاده از داروهای مختلف در مراحل مختلف روند ترمیم زخم به زخم های مزمن کمک می کند و بانداژ هوشمند نیز به پزشکاه در این زمینه کمک می کند.


محققان جزئیات یک سری آزمایشات را که برای بررسی فواید استفاده از این بانداژ الکترونیکی انجام شده است در مجله Advanced Functional Materials منتشر کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha