عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از فرسودگی صنایع دارویی در کشور، گفت: عمده داروهای مورد استفاده برای بیماران خاص وارداتی است.

صنعت فرسوده دارو در تولید برخی اقلام ناتوان است / فعالیت ۷۵ شرکت تولیدی در مقابل بیش از ۲۵۰ شرکت وارداتی

سلامت نیوز:عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از فرسودگی صنایع دارویی در کشور، گفت: عمده داروهای مورد استفاده برای بیماران خاص وارداتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، رسول خضری ، با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر حذف یارانه برای صادرات اقلام دارویی که به طور مستقیم یارانه دریافت کردند،گفت: طبق روال گذشته یارانه دارو به جای پرداخت به بیمار در اختیار شرکت های بیمه و سازمان های بیمه گر قرار می گیرد، بنابراین این روال ادامه داشته و تغییری درآن ایجاد نشده است؛ ضمن اینکه حمایت های بیمه ای نیز از بیماری های خاص، مزمن و صعب العلاج همچنان ادامه دارد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: صادرات دارو به میزانی نیست که دولت بخواهد یارانه را از صادرکنندگان پس بگیرد، تا بیش از اجرای طرح تحول سلامت کمبود 330 قلم دارو در کشور وجود داشت؛ اما با اجرای طرح تحول و حمایت های بیمه ای 300 قلم دارو تامین و درحال حاضر تنها کمبود 30 دارو در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه رفع بخشی از کمبودهای دارویی با تولید و قسمتی نیز از واردات مرتفع شد، تصریح کرد: واردات برای مواد اولیه و دارویی آماده صورت گرفته است، بنابراین با توجه به اینکه صنایع دارویی در کشور فرسوده بوده و تکنولوژی و فناوری های لازم برای تولید برخی داروها در کشور وجود ندارد؛ میزان صادرات دارو نیز به حد قابل قبولی نیست.

خضری با تاکید براینکه صادرات دارو و اقلام آن به شکل محدود انجام می شود، گفت: در حال حاضر 75 شرکت تولید کننده دارو در کشور فعالیت می کنند، این درحالی است که 250 تا 300 شرکت وارد کننده دارو نیز فعال هستند؛ بنابراین تنها 5 شرکت از واردکنندگان دارو به میزان تمامی شرکت های تولید کننده و صنایع دارویی سرمایه دراختیار دارند، لذا بازگرداندن یارانه از  اقلام دارویی صادراتی موضوع با اهمیتی نیست.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با اشاره به اینکه دولت برای توسعه صنایع داروسازی هزینه آنچنانی نمی کند، افزود: اگر به این موضوع توجهی نشود، ساخت و تولید دارو در کشور معنا و مفهومی ندارد؛ زیرا صنایع دارویی و مباحث مربوط به آن باید به روز باشد، ضمن اینکه پرداخت یارانه به طورعموم به داروهایی بیماران سرطانی تعلق می گیرد زیرا این داروها به کشور وارد می شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه دانش و تکنولوژی تولید داروهای بیماران خاص در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: برای این گونه داروها یارانه به شرکت های دارویی پرداخت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha