یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 226531

ورود آرایشگران به حوزه‌های تخصصی زیبایی در كنار مافیای شركت‌های تجهیزات پزشكی باعث شده تا برخی آرایشگران با گذراندن دوره‌هایی چند روزه و زیرزمینی برای خودشان كلینیك تخصصی زیبایی باز كنند...

فقط پول بدهید تا چند روزه متخصص زیبایی شوید!

سلامت نیوز:ورود آرایشگران به حوزه‌های تخصصی زیبایی در كنار مافیای شركت‌های تجهیزات پزشكی باعث شده تا برخی آرایشگران با گذراندن دوره‌هایی چند روزه و زیرزمینی برای خودشان كلینیك تخصصی زیبایی باز كنند...

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت:بنا بود جوانی و زیبایی به چهره‌اش بازگردد اما حالا نه فقط جوان زیبا نشده بلكه چهره عادی خودش را هم ندارد.

كافی است تا سری به دادسرای جرائم پزشكی بزنید تا دستتان بیاید عاقبت افرادی كه در توهم استانداردهای زیبایی دیكته شده از سوی سلبریتی‌های هالیوودی به دنبال بینی‌های عروسكی، ‌لب‌های ژل زده و گونه‌های برجسته هستند می‌توانند به چه شكل و شمایلی در بیایند و به حال و روزی بیفتند كه از دیدن چهره خود در آینه هم پرهیز كنند. فعالان بازار مكاره زیبایی تنها پزشكان نیستند و پای آرایشگران و افراد غیر پزشك هم به این عرصه باز شده است. پشت پرده ماجرا هم شركت‌های وارد‌كننده تجهیزات پزشكی هستند كه با گذاشتن دوره‌های كوتاه‌مدت چند‌روزه برای تضمین بازار فروششان متخصص زیبایی تولید می‌كنند. 

 

ایران به عنوان یكی از ۱۰ كشور اول متقاضی انجام عمل زیبایی در دنیا مطرح است. این مسئله با تغییر هنجاری‌های ارزشی در جامعه و القای تعاریف هالیوودی درباره امر زیبایی جدی‌تر از قبل مطرح می‌شود. این مسئله موجب شده تا بازار داغی در حوزه زیبایی شكل بگیرد كه برای اغلب افراد وسوسه‌كننده است. از سوی دیگر شركت‌های وارد‌كننده ملزومات پزشكی مخصوص زیبایی هم برای آنكه بازار مصرفشان را بیش از پیش گسترش دهند،  اقدام به برگزاری دوره‌های چند روزه آموزشی می‌كنند تا شاهد رشد قارچ‌گونه مراكز زیبایی پوست و لیزر باشیم و حتی در آرایشگاه‌ها با خانم‌های آرایشگر در كنار ارائه خدمات آرایشی تزریق ژل و بوتاكس، كاشت مو، پی آر پی، ‌انواع لیزر و خلاصه صد‌جور خدمت تخصصی آرایشی مواجه می‌شوید. این در حالی است كه سازمان نظام پزشكی طی اطلاعیه‌ای اعلام كرده است دوره‌های مختلف آموزشی در حوزه‌های مختلف زیبایی از شركت‌های توزیع‌كننده تجهیزات و ملزومات پزشكی و افراد از نظر عملكردی فاقد هر‌گونه اعتبار و گواهی‌های صادره فاقد وجاهت قانونی است. 
   
دخالت پزشك و غیر‌پزشك با همدستی شركت‌های تجهیزات پزشكی 
دخالت پزشكان عمومی در كار پزشكان پوست و  مو و زیبایی یكی از چالش‌های قدیمی این حوزه‌هاست. پزشكان عمومی كه تابلو و شماره نظام پزشكی دارند، اما طبیعتاً از نظر درآمد با پزشكان متخصص یا جراحان فاصله زیادی دارند و طبیعتاً این همه اختلاف درآمد موجب شده تا برخی از آنها به فكر آن بیفتند تا از ظرفیت نام پزشكی برای بهره‌برداری‌های اقتصادی استفاده كنند و با عنایت به بازار داغ حوزه زیبایی بهترین راهكار راه انداختن كلینیك‌های خدمات زیبایی یا ارائه این خدمات در مطب است به خصوص اینكه بسیاری از شركت‌های تجهیزات پزشكی در كنار فروش دستگاه‌های لیزر، كاشت مو، ساكشن و... دوره‌های آموزشی كوتاه مدتی را هم برگزار می‌كنند كه می‌تواند كار پزشكان عمومی را برای ارائه این خدمات تا حدودی راه بیندازد. بقیه فوت و فن‌های كار را هم بعدتر در كار عملی روی مشتری یاد می‌گیرند. تنها كافی است تا خدمات را كمی ارزان‌تر عرضه كنند!
جالب‌تر از همه ورود آرایشگران به این حوزه است و این همه بی‌نظمی در حوزه زیبایی حكایت از رها‌شدگی این حوزه به حال خود دارد كه موجب شده پزشكان غیر‌مرتبط و حتی غیر‌پزشكان برای خودشان كلینیك تخصصی زیبایی راه بیندازند. 
   
چالش واردات بی‌ضابطه 
دكتر حسین اعتماد‌زاده، عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین پوست ایران می‌گوید: بیش از 95درصد از شكایات عرصه تخصصی پوست و مو مربوط به دخالت افراد غیرمتخصص یا متخصصان غیر‌مرتبط با رشته پوست است. وی درباره چگونگی شكل‌گیری چنین چالشی اینگونه توضیح می‌دهد: برخی از پزشكان عمومی و غیر‌متخصص با درج عناوین تخصصی و غیر‌واقعی به صرف اینكه از دوره‌های كوتاه مدت شركت و گواهی حضور دریافت كرده‌اند با مداخله در امور تخصص پوست و مو موجب بروز عوارض و پیامدهای ناگوار برای بیماران می‌شوند.  از نگاه این متخصص فقدان تظارت دقیق بر روند درمانی برخی پزشكان موجب شده تا شاهد تبلیغ آنان در مواردی غیر‌مرتبط با رشته تخصصی باشیم كه گاهی حتی با درج عناوین جذاب برای بیماران در اموری همچون تزریق ژل و بوتاكس، لیزر و جراحی‌های پوست دخالت و بیماران را با عوارض مواجه می‌كنند.  به گفته اعتماد‌زاده نبود نظارت‌های دقیق موجب ورود بی‌ضابطه برخی تجهیزات و لوازم پزشكی از جمله دستگاه‌های لیزر به كشور و مطب پزشكان غیر‌متخصص یا حتی آزمایشگاه‌ها شده است، القای نیازهای درمانی نابه‌جا برای هموطنان موجب انجام اعمال غیر‌ضروری با هزینه و عوارض بالا خواهد شد. 
  
اطلاعیه‌ای كه مردم نمی‌بینند
عكس‌العمل سازمان نظام پزشكی به این ماجرا صدور اطلاعیه بوده است. ‌در این اطلاعیه آمده است: با توجه به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در زمینه پوست و مو، زیبایی، IPL، انواع لیزر، الكترولیز، كراپو، میكرودرم، كاشت مو، تزریق ژل و چربی، PRP، انواع فبلرها، مزوتراپی، برگزاری دوره‌های تغذیه و رژیم درمانی، چاقی و لاغری، طب مكمل شامل طب سوزنی، طب سنتی، هومیوپاتی، طب چینی و سایر دوره‌های آموزشی در زمینه پزشكی از سوی مؤسسات، شركت‌های توزیع‌كننده تجهیزات و ملزومات پزشكی و افراد اعلام می‌دارد چنین دوره‌هایی از نظر عملكردی فاقد هر‌گونه اعتبار و گواهی‌های صادره فاقد وجاهت قانونی است.  طبق این اطلاعیه فقط دوره‌های آموزشی كه توسط مراكز ذی‌صلاح برگزار شده همچون دانشگاه‌های علوم پزشكی، انجمن‌های علمی و تخصصی با توجه به رشته مربوطه بر‌اساس مجوزهای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی معتبر است.  اگرچه صدور اطلاعیه‌های اینچنینی از سكوت مطلق بهتر است، اما طبیعی است مردمی كه با انواع و اقسام تبلیغات اغواگر جذب چنین مراكزی می‌شوند از ماهیت آنها خبری ندارند. ‌این مراجعه‌كنندگان تنها هنگامی متوجه می‌شوند آدرس را اشتباه آمده‌اند كه با عوارض این اقدامات زیبایی مواجه شده‌اند؛ ‌عوارضی كه گاهی وقت‌ها جبران‌پذیر نیست. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha