جان ودال بردبین دولتی در مورد تغییرات آب و هوا (IPCC) می‌گوید: مناطقی که دارای خشکی بالای 20 درصد در سال هستند خشک‌تر و مناطق استوایی مرطوب‌تر خواهند شد.

کشورهای فقیر از تغییرات اقلیمی بیشتر آسیب می‌بینند

سلامت نیوز:در زمینه تغییر اقلیمی باید گفت مطالعات نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی، کشورهای فقیر را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز، جهان صنعت نوشت: جان ودال بردبین دولتی در مورد تغییرات آب و هوا (IPCC) می‌گوید: مناطقی که دارای خشکی بالای 20 درصد در سال هستند خشک‌تر و مناطق استوایی مرطوب‌تر خواهند شد. این گزارش می‌گوید تغییرات آب و هوایی می‌تواند محرک گردبادهای شدیدتری در آسیا باشد.
کشورهایی با سرانه درآمد کمتر در خط مقدم تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی در یکصد سال آینده قرار خواهند داشت. براساس آخرین و جامع‌ترین ارزیابی از این موضوع، مواجه شدن با افزایش تدریجی آب دریا، گردبادهای قوی‌تر، روزها و شب‌های گرم‌تر، باران‌های موسمی بیشتر و موج‌های گرمایی بزرگ‌تر و طولانی‌تر پیامدهای این معضل آب و هوایی خواهند بود.
طبق آخرین برآورد اصلی سازمان ملل در سال 2007 پیش‌بینی شده است که تا پایان قرن جاری، دما به میزان شش درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند. این میزان افزایش دما برای دانشمندان غیرمحتمل به نظر می‌رسد ولی انتظار می‌رود دمای متوسط در زمین و دریا در قرن حاضر به روند افزایشی خود ادامه دهد و چهار درجه سانتیگراد بیشتر از میزان فعلی خود برسد. این میزان افزایش دما کافی است تا محصولات غذایی را نابود کند و زندگی را در شهرهای زیادی به صورت غیر‌قابل تحمل کند.


به گزارش برد بین دولتی در مورد تغییرات آب و هوا (IPCC) که در استکهلم قبل از انتشار اینترنتی آن در 30 سپتامبر منتشر شد، تا زمانی که دما بالا می‌رود و اقیانوس‌ها گرم‌تر می‌شوند، مناطق استوایی و نیمه‌استوایی با تغییرات شدیدی در میزان بارش سالانه خود مواجه خواهند شد.در حالی که شرق آفریقا می‌تواند در انتظار افزایش تعداد بارندگی‌های کوتاه‌مدت باشد در غرب آفریقا باران‌های موسمی شدید افزایش پیدا خواهد کرد. برمه، بنگلادش و هندوستان می‌توانند شاهد گرد‌باد‌های شدیدتر باشند در حالی که در نقاط دیگر مانند جنوب آسیا، باران‌های شدید تابستانی قابل پیش‌بینی خواهد بود. میزان بارش باران در اندونزی بین ماه‌های ژوئیه و اکتبر احتمالا کاهش پیدا خواهد کرد در حالی که مناطق ساحلی اطراف دریای جنوب چین و خلیج تایلند می‌توانند انتظار افزایش باران‌های شدید در زمان مواجهه با گردباد را داشته باشند.به صورت تقریبی مشخص است که در دراز‌مدت، بارش جهانی تغییر خواهد یافت. کشورهایی که در ارتفاع بالاتری هستند مانند کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در انتظار دریافت بارش بیشتری خواهند بود در حالی که بسیاری از مناطق خشک و نیمه‌خشک احتمالا بارش کمتری را نسبت به مناظق مرطوب‌تر تجربه خواهند کرد. همچنین احتمال رخدادهای بارشی بسیار شدیدتر و متناوب‌تر در مناطق گرم‌تر قابل پیش‌بینی است.همچنین تاریخ شروع باران‌های موسمی احتمالا زودتر یا بدون تغییر خواهد بود در حالی که نرخ پایان یافتن این باران‌های موسمی احتمالا دچار تاخیر خواهد شد که در نتیجه سبب طولانی‌تر شدن فصل می‌شود.

دانشمندان و مفسران کشورهای پیشرفته از این گزارش استقبال و بیان کردند که این گزارش تاییدی بر مشاهدات آنها بوده است. بنا بر ادعایIPCC تغییرات آب و هوایی واقعی بوده و شدیدتر از گذشته در حال وقوع است. بنا بر گفته سلیمو‌هاک، مدیر مرکز بین‌المللی برای تغییر وتوسعه آب و هوایی مستقر در داکا، پیش از این در حال مشاهده تغییرات آب و هوایی در بنگلادش و سرتاسر جنوب آسیا بوده‌ایم و این پدیده موضوع تازه‌ای برای ما قلمداد نمی‌شود. بیشتر کشورهای در حال توسعه در حال حاضر با تغییرات آب و هوایی مواجه هستند و حتی بدون بهره‌گیری از گزارشIPCC از رخداد تغییرات آب و هوایی آگاه می‌شوند.
دانشمندان همچنین احتمال پیامدهای افزایش سطح دریا را ناچیز می‌دانند. براساس میزان ساطع شدن گازهای گلخانه‌ای در آینده، سطح آب دریا به میزان متوسط 40 تا 62 سانتیمتر تا سال 2100 افزایش پیدا خواهد کرد. با این وجود تغییرات و دگرگونی‌های قابل ملاحظه‌ای اتفاق خواهد افتاد. بسیاری از مردمی که در شهرهای بزرگ و در حال توسعه زندگی می‌کنند مانند لاگوس و کلکته مورد تهدید قرار دارند.بر اساس این گزارش فجایع آب و هوایی نیز احتمالا در جهانی که گرم‌تر شده است روی خواهد داد. اگرچه انتظار می‌رود تناوب جهانی گردبادهای استوایی کاهش یافته یا به صورت ویژه‌ای بدون تغییر باقی بماند، این گردبادها احتمالا شدیدتر شده و همراه با بادهای قوی‌تر و باران‌های سنگین‌تر خواهند بود.


زندگی در بیشتر شهرهای کشورهای در حال توسعه می‌تواند به صورت عملی غیرقابل تحمل باشد، با احتساب اینکه دمای مناطق شهری به صورت قابل محسوسی بالاتر از مناطق مجاور اطراف شهرهاست. همچنین بیان شده دمای بالاتر می‌تواند طول دوره رشد را در قسمت‌هایی از آفریقا به میزان 20 درصد کاهش دهد.
دکتر کاملا تولمن، مدیر موسسه بین‌المللی توسعه و محیط‌زیست بیان می‌کند که مدل‌های آب و هوایی در حال حاضر به اندازه کافی تقویت نشده‌اند تا بتوانند میزان اثرگذاری تعییرات آب و هوایی را در مناطق محلی و منطقه‌ای پیش‌بینی کنند اما این واضح است که همه افراد برای مقابله با این شرایط به نحوی داوطلب همکاری هستند. 


«آکسفم» که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، متشکل از ۱۵سازمان در ۹۸کشور است، پیش‌بینی کرده که وضعیت گرسنگی در جهان می‌تواند بدتر شود؛ مادامی که تغییرات آب و هوایی به طور اجتناب‌ناپذیر تولید محصولات غذایی را مورد آسیب قرار داده و درآمد را شکننده کند. این گروه پیش‌بینی کرده تعداد افرادی که در معرض خطر گرسنگی قرار دارند تا سال 2050 به میزان 10 تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کند در حالی که سرانه دسترسی روزانه به کالری در سراسر جهان در حال سقوط است.
بنا به گفته آکسفم تغییرات آب و هوایی پیش از این، دستاوردهای مبارزه با گرسنگی را به خطر انداخته است و به نظر می‌آید اوضاع در حال وخیم‌تر شدن است. جهان گرم، یک جهان گرسنه است. اگر باقیمانده قرن 21 مانند دهه ابتدایی خود ظاهر شود، ما به زودی شرایط آب و هوایی‌ای را تجربه خواهیم کرد که پیش از این در محدوده تجربیات بشر بی‌سابقه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha