رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به اینکه در کودکان با حاملگی‌های زیر ۱۸ سال سقط و عوارض زایمان بیشتر از دیگر افراد است، گفت: کودک همسرها تا چندین برابر در معرض سرطان‌ دهانه رحم قرار می‌گیرند.

حاملگی‌های زیر ۱۸ سال چه عوارضی دارد؟

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به اینکه در کودکان با حاملگی‌های زیر ۱۸ سال سقط و عوارض زایمان بیشتر از دیگر افراد است، گفت: کودک همسرها تا چندین برابر در معرض سرطان‌ دهانه رحم قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،ناهید خداکرمی در رابطه با ازدواج کودکان گفت: در حوزه ازدواج‌های کودکان با آسیب‌های زیادی مواجه هستیم؛ بخصوص برای دخترها چون در بحث باروری، سقط و کیفیت زندگی در آینده با مشکلات و عوارض بسیاری روبرو خواهند شد.

وی افزود: هر کشوری دوست دارد؛ جمعیت شاداب و سالمی داشته باشد، بخصوص مادران یک جامعه باید از نظر سلامت در وضعیت مناسبی باشند که ازدواج دختر بچه‌ها با این هدف مغایر است و متاسفانه با پدیده‌ای بنام ازدواج کودکان مواجه هستیم.

خداکرمی گفت: فراکسیون زنان تلاش دارد تا این مشکل بصورت منطقی و منطبق با مستندات علمی و فقهی حل و فصل شود، ما نیز نتایج مطالعات پزشکی را در این حوزه در اختیار آنها قرار داده‌ایم. پژوهش‌ها نشان داده که عوارض غیرقابل اجتنابی می‌تواند در اثر ازدواج این کودکان، بر روند باروری و زایمان آنها به وجود بیاید.

خداکرمی گفت: امیدواریم بتوانیم سن قانونی ازدواج برای دختران و پسران را بالاتر ببریم؛ مهمتر از آن خانواده‌ها باید به حدی از توانایی و آگاهی برسند که خود راضی به این کار نشوند، قانون یک عامل بازدارنده است، اما اگر خانواده بداند کودک در صورتی که در این سن ازدواج کند، ممکن است با مرگ، باروری ثانویه و این قبیل بیماری‌ها مواجه شود، راضی به ازدواج کودک خود نمی‌شوند.

وی افزود: خانواده‌ها نمی‌خواهند کودکان خود را به استقبال بیماری بفرستند. دولتمردان و مجلس هم باید با تدوین یک قانون مدون که مسائل شرعی در آن لحاظ شود این مساله را مدیریت کنند، اما توجه اصلی باید به خانواده باشد. مطالعات پراکنده‌ای در رابطه با سقط جنین در کودک همسرها انجام شده است. در کودکان با حاملگی‌های زیر ۱۸ سال سقط و عوارض زایمان بیشتر از دیگر افراد است.

خداکرمی گفت: ازدواج کودکان در سنین کم موجب افزایش ابتلا به بیماری‌هایی مثل پر اکلامپسی یا مسمومیت مادر می‌شود، همچنین مول یا بچه خوره هم در بارداری سنین نوجوانی بیشتر اتفاق می‌افتد و از همه مهمتر ناتوانی‌های آتی است. این افراد تا چندین برابر در معرض سرطان‌های دهانه رحم قرار می‌گیرند؛ چون هنوز سلول‌های داخلی رحم به طرف بیرون است و با ویروس‌هایی که از راه جنسی وارد می‌شود، ارتباط پیدا می‌کند و تغییرات سلولی می‌تواند، در طی یک بازه زمانی ١٥ ساله به سمت سرطانی شدن گسترش یابد.

وی ادامه داد: دهانه رحم اگر در معرض عفونت‌های منتقل شونده از راه جنسی باشد، بدلیل چسبندگی‌های لگنی و لوله‌های رحمی در معرض ناباروری ثانویه قرار می‌گیرد.

وی افزود: نکته مهم این است که آسیب‌های اجتماعی نیز در کودکان بیشتر است، چون هنوز از نظر فکری بالغ نیستند و هوش عاطفی و هیحانی آنها تکامل پیدا نکرده، بنابراین اختلافات خانوادگی و طلاق حتی فرار از خانه و خودکشی هم در این افراد بیشتر است. خشونت علیه زنان و همسرآزاری هم مشکل دیگریست که شاهد آن هستیم که اغلب منجر به طلاق می‌شود و وقتی این کودک طلاق می‌گیرد در سنین نوجوانی مهر بیوگی بر پیشانی وی می‌خورد که او را در معرض روسپیگری، اعتیاد و انواع آسیب‌های اجتماعی قرار می‌دهد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران تاکید کرد: باید برای این مساله فکری اندیشیده شود تا از این افراد محافظت شود، فراکسیون زنان مجلس با مراجع صحبت‌هایی داشتند تا نظر مراجع را به تغییر در ابن حوزه جلب کنند، خوشبختانه فقهای ما بسیار روشن و مدلل در حال بررسی هستند و اعلام شده که بهتر است برای این امر شرایطی لحاظ شود، باید با نشست‌های مختلف با حضور نمایندگان حوزه، مجلس و شورا به اتفاق نظر رسید؛ در قدم اول می‌توان سن ازدواج را حداقل به ۱۵ سال رساند. تا قوانین منطبق با شرایط احتماعی اقتصادی کشور اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha