متهمان قتل‌های سریالی گرگان به اعدام در ملأعام محکوم شدند. دادگاه انقلاب گرگان متهمان ردیف اول و دوم را به اعدام و متهم ردیف سوم را به تبعید محکوم کرد. این سه‌ نفر اعضای باندی بودند که در سال‌های ٧٩ تا ٩٤ در جریان ٨٠ سرقت مسلحانه ١٣ نفر را در استان گلستان به قتل رساندند. این حکم صبح دیروز در دادگاه انقلاب گرگان پس از اعلام‌نظر و تأیید دیوانعالی کشور در خصوص جنبه عمومی جرایم اعضای باند تبهکاری صادر و این پرونده برای رسیدگی به جنبه خصوصی جرایم انجام‌شده به دادگاه کیفری استان ارسال شده است.

سلامت نیوز: متهمان قتل‌های سریالی گرگان به اعدام در ملأعام محکوم شدند. دادگاه انقلاب گرگان متهمان ردیف اول و دوم را به اعدام و متهم ردیف سوم را به تبعید محکوم کرد. این سه‌ نفر اعضای باندی بودند که در سال‌های ٧٩ تا ٩٤ در جریان ٨٠ سرقت مسلحانه ١٣ نفر را در استان گلستان به قتل رساندند. این حکم صبح دیروز در دادگاه انقلاب گرگان پس از اعلام‌نظر و تأیید دیوانعالی کشور در خصوص جنبه عمومی جرایم اعضای باند تبهکاری صادر و این پرونده برای رسیدگی به جنبه خصوصی جرایم انجام‌شده به دادگاه کیفری استان ارسال شده است.

به گزارش سلامت نیوز،«شهروند» در ادامه نوشت: متهم ردیف اول همان پدری است که همراه دو پسرش در باند به چندین فقره قتل در حین سرقت اعتراف کرده بود.

١٣ قتل در ٨٠ سرقت مسلحانه

شناسایی و دستگیری اعضای این باند هشتم فروردین‌ماه ‌سال‌ ۹۴ در جریان سرقت یک خودروی پراید رقم خورد. در واقع این سرقت مسلحانه پرده از جنایت‌های باند هولناکی برداشت که پیش از این چندین فقره قتل و سرقت مسلحانه انجام داده بودند. در جریان این سرقت که در خیابان گاز شهر گرگان اتفاق افتاد، راننده به دلیل مقاومت در برابر خواسته سارقان به ضرب گلوله آنها به قتل رسید. این پرونده در بازپرسی شعبه ششم دادسرای گرگان به جریان افتاد. ماموران آگاهی با توجه به اظهارات همسر مقتول که در روز حادثه سارقان را از نزدیک دیده بود، موفق به شناسایی ضاربان شدند. حسین همراه با دو پسرش مظنون اصلی این پرونده جنایی توسط پلیس دستگیر شدند. آنها پس از دستگیری ضمن اعتراف به قتل راننده پراید به دو قتل دیگر با همکاری یکی دیگر از اعضای این باند تبهکاری اعتراف کردند.

در ادامه تحقیقات، تعداد دیگری از اعضای این باند هم شناسایی و دستگیر شدند تا در نهایت سردسته این باند هم به دام پلیس افتاد. با دستگیری سرکرده این باند سرقت مسلحانه، پرده از همه جنایت‌های این باند برداشته شد.

گرداننده این باند در اعترافاتش به ده‌ها فقره سرقت مسلحانه تراکتور، موتور آب و خودرو اعتراف کرد. او همچنین در اظهاراتش به ماموران گفت که شخصا ١١ نفر را در شهرهای گرگان، کردکوه، علی‌آباد گنبدکاووس، خان ببین و دلند به قتل رسانده است. مقاومت در برابر خواسته اعضای این باند سرقت، انگیزه همه قتل‌های صورت‌گرفته بود. به گفته اعضای این باند، هر وقت با مقاومتی روبه‌رو می‌شدند، با اسلحه کلاشنیکف و کلت، قربانیان را هدف قرار می‌دادند و آنها را به قتل می‌رساندند.

در ادامه تحقیقات و رسیدگی به این پرونده مشخص شد که این باند ١٧ نفره توسط ٥ مرد جنایتکار مدیریت می‌شده که یکی از اعضای اصلی آن در جریان سرقتی کشته شده است.

با مشخص‌شدن همه ابعاد این جنایت‌های باند مخوف، رسیدگی سریع به این پرونده در دستور دستگاه قضایی استان گلستان قرار گرفت. با اعتراف همه متهمان اصلی این پرونده و شناسایی محل وقوع قتل‌ها، بازسازی صحنه همه جنایت‌ها انجام شد و همزمان اولیای‌دم هم شناسایی شدند.

١٦ دستگاه تراکتور، ١٠٠ دستگاه موتور آب، بیش از ٦٠٠ کندوی عسل، چند دستگاه خودرو سرقت‌شده در استان‌های گلستان و مازندران و ١٣ فقره قتل در شهرستان‌های استان گلستان به‌علاوه کشف دو قبضه اسلحه کلاشنیکف، یک کلت کمری جنگی و تعداد زیادی فشنگ همراه با ٢٥ دستگاه موتور چاه عمیق و سه دستگاه تراکتور سرقتی پرونده قطوری از تبهکاری‌های این باند را روانه دستگاه قضایی کرد.

در همان زمان، مسئولان قضایی استان گلستان محاکمه خارج از نوبت این پرونده قضایی و عاملان ١٣ قتل سریالی این باند را وعده دادند.

صدور حکم اعدام برای ٢ متهم پرونده قتل‌های سریالی

حالا با گذشت ٧ ماه از برملاشدن راز جنایت‌ها و تبهکاری‌های باند سارقان مسلح،‌ هادی ‌هاشمیان رئیس‌ کل دادگستری گلستان از صدور رأی دادگاه انقلاب گرگان در خصوص پرونده ٨ ‌هزار صفحه‌ای عاملان قتل‌های سریالی گلستان خبر داده است.

به گفته او، براساس این حکم متهمان ردیف اول و دوم به اعدام در ملأعام محکوم شده‌اند و دادگاه برای متهم ردیف سوم این پرونده حکم تبعید صادر کرده است.‌

هاشمیان در توضیح رسیدگی به این پرونده گفت: رسیدگی به این پرونده پس از اعلام نظر دیوان عالی کشور از بهمن ٩٥ در دادگاه انقلاب گرگان، به اتهام افساد فی‌الارض و محاربه آغاز شده بود که با صدور این احکام، پرونده اعضای باند در دادگاه انقلاب بسته شد. البته حکم صادرشده در دادگاه انقلاب، قابل فرجام‌خواهی در دیوانعالی کشور است.

رئیس ‌کل دادگستری استان گلستان همچنین درباره رسیدگی به شکایت‌های اولیای‌دم هم گفت: این پرونده برای رسیدگی از جنبه خصوصی جرم در مورد قتل‌ها و سرقت‌ها به دادگاه کیفری یک استان ارسال شد.

او با اشاره به برخی جزئیات و پیشینه این پرونده هم گفت: اعضای باند معروف به «قتل‌های سریالی»، بهار ٩٤ به دنبال تشکیل پرونده قتل راننده سواری در دادسرای عمومی و انقلاب گرگان، شناسایی و دستگیر شدند. بررسی اسلحه توسط کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی استان نشان داد با این اسلحه، در سال‌های گذشته نیز چندین سرقت مسلحانه و قتل در استان‌های گلستان و مازندران انجام شده است و به این ترتیب یکی از سارقان که از مجرمان سابقه‌دار بود، شناسایی و دستگیر شد. در بررسی‌ها مشخص شد یکی از سرکرده‌های این باند از چند‌سال پیش همراه پسرش و فرد دیگری اقدام به سرقت‌های مسلحانه می‌کرده که در یک عملیات ضربتی، آنها نیز دستگیر شدند. اعضای این باند، دام، انواع ماشین‌آلات کشاورزی، موتور آب، موتورسیکلت و خودروهای سواری را سرقت می‌کردند و در صورت مقاومت مالباختگان آنها را با اسلحه به قتل می‌رساندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha