«#كاه_كوه» واكنش كاربران توییتر در پانزدهمین شب برگریزان امسال به حرف‌های رییس سازمان نظام پزشكی درباره ماجرای خطای پزشكی در پرونده مرحوم عباس كیارستمی بود. پاییز و برگریزان یادآور روزهایی است كه «محمدرضا رستمی» روزنامه‌نگار نیز تن به پزشكان سپرد اما دیگر دختر و همسرش را ندید.

خطای پزشكی مثل كاه«ناچیز»نیست

سلامت نیوز: «#كاه_كوه» واكنش كاربران توییتر در پانزدهمین شب برگریزان امسال به حرف‌های رییس سازمان نظام پزشكی درباره ماجرای خطای پزشكی در پرونده مرحوم عباس كیارستمی بود. پاییز و برگریزان یادآور روزهایی است كه «محمدرضا رستمی» روزنامه‌نگار نیز تن به پزشكان سپرد اما دیگر دختر و همسرش را ندید.
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه می نویسد: «#كاه_كوه» واكنش به این حرف بود: «متاسفانه همیشه سعی می‌كنیم از كاه، كوه بسازیم و خبررسانی‌های ما برای مردم خوب و دقیق نیست. پرونده كیارستمی نیز از این موضوع مستثنی نبود. این پرونده به سرانجام رسید ولی به نتیجه آن توجه نشد. به عنوان رییس سازمان نظام پزشكی به هیچ عنوان تایید نمی‌كنم كه برای هر بیماری دادگاهی ویژه تشكیل بدهیم.» این اظهارات را ایرج فاضل رییس سازمان نظام پزشكی روز یكشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بیان كرد. جملاتی كه با واكنش بسیاری روبرو بود و تعداد زیادی از فعالان فضای مجازی به این دیدگاه رییس سازمان نظام پزشكی انتقاد داشتند و همین موضوع بهانه‌ای بود برای كاربران توییتر تا شنبه‌شب در قالب توفانی توییتری اعتراض‌شان را به این دیدگاه بیان كنند؛ اعتراضاتی كه با هشتگ #كاه_كوه بیان می‌شد و خبرنگاران بسیاری در خصوص این اظهارات با دید انتقادی نكاتی را بیان كردند.


عباس كیارستمی كارگردان برجسته ایرانی در تیرماه سال ٩٥ در حالی به دلیل لخته شدن خون و سكته مغزی درگذشت كه برای ادامه روند درمان بیماری سرطان راهی پاریس شده بود. حدود یك سال بعد از درگذشت او در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ رییس كل سازمان نظام پزشكی در رابطه با علت اصلی مرگ كیارستمی خونریزی حاد تحت پرده‌های مغزی كه منجر به مرگ مغزی شده را علت اصلی مرگ او اعلام كرد. اما با كمپینی كه پس از درگذشت او تشكیل شده بود، موضوع قصور پزشكی در سطحی گسترده در میان افكار عمومی مطرح شد. پیگیری‌های بهمن كیارستمی نیز در این مدت باعث شد تا این موضوع همچنان در میان خبرها خودنمایی كند. اما با اظهارات اخیر رییس سازمان نظام پزشكی و ادبیاتی كه برای بیان پیگیریهای مستمر در خصوص این پرونده استفاده كرد، تمام كسانی كه پس از درگذشت كیارستمی پیگیر علت اصلی فوت او بودند، اعتراض‌شان دوباره جان گرفت.

بهمن كیارستمی در گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح به این اظهارات واكنش نشان داد و گفت: «جمله آخر رییس سازمان نظام پزشكی بیشتر از همه من را ناراحت كرد. ایشان گفته‌اند متاسفانه همیشه سعی می‌كنیم از كاه، كوه بسازیم و خبر رسانی‌های ما خوب و دقیق برای مردم نیست. سوال من از آقای فاضل این است كه منظورشان از كاه چیست؟ آیا مرگ پدرم كاه بوده؟ خطای پزشكی كاه است؟ مرگ یك بیمار به دلیل خطای پزشكی كاه است؟» كیارستمی در این گفت‌وگو كه یك روز پس از اظهارنظر ایرج فاضل منتشر شد، گفت: «همان زمان كه پدرم تازه فوت شده بود، ایشان رییس انجمن جراحان بودند و چند بار به بیمارستان سرزدند. صحبت‌های ایشان در این مورد بود كه ماجرا را با صحبت و گفت‌وگو تمام كنیم. پزشك معالج پدرم نیز به صورت عجیبی صحبت‌ها و حرف‌های آقای فاضل را گوش می‌كردند با وجود اینكه رییس سازمان نظام پزشكی فرد دیگری بود. مثلا به دكتر میر می‌گفتیم حداقل یك بار در مورد این پرونده با رسانه‌ها صحبت كن و او جواب می‌داد هر چی آقا فاضل بگویند.»


اما در كنار واكنش رسمی فرزند عباس كیارستمی، بسیاری از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی نیز به این نگاه انتقاد داشتند. الهه خسروی یكی از خبرنگاران با تجربه، كه سال قبل در چنین روزهایی همسرش رضا رستمی بر اثر قصور پزشكی در گذشت، در این باره در حساب توییتری‌اش نوشت‌: «ماجرا این نیست كه خطای پزشكی رو هرگز نمی‌پذیرن و ماجرا اینه كه خانواده رو به جای پزشك مقصر میدونن.» علاوه بر این بسیاری از كاربران با بازنشر توییت‌های مرحوم رضا رستمی در خصوص خطای پزشكی در پرونده عباس كیارستمی دیدگاه او را كه مدتی بعد از كیارستمی بر اثر خطای پزشكی درگذشت، مرور كردند. رضا رستمی در واكنش به بروز خطای پزشكی در پرونده كیارستمی نوشته بود: «كیارستمی چهره‌ای جهانی بود كه این بلا تو بیمارستان سرش اومد، مردم عادی چه بلاهایی سرشون می‌آد و دستشونم به هیچ جا بند نیست.» فرزانه ابراهیم‌زاده هم در واكنش به صحبت‌های رییس سازمان نظام پزشكی نوشت: «نظام پزشكی در كنار همه وظایف برای كمك به حقوق بیماران در برابر پزشكان تاسیس شده است، نه نهادی برای كمك به پزشكان خطاكار.» هادی عیار هم با هشتگ #كاه_كوه در توییتر نوشت: «جناب فاضل یادتونه سر در حاشیه مهران مدیری چه از #كاه_كوه ساختید؟ مصاحبه‌تون هنوز تو ركوردر بنده هست. حالا مرگ كیارستمی شد از كاه كوه ساختن؟» حبیب رضایی بازیگر و كارگردان سینما هم در توییترش نوشت: «تنمان ‌به «كاه» طبیبان ‌نیازمند مباد كه دردها، «كوه»می شود، ‌حتما... قسم پزشكی برای حفظ جان آدمی است، نه تحقیر آن، آقای دكتر!»


شاهد حلاج خبرنگار حوادث روزنامه شرق كه چندی پیش تصادفش در جاده خبرساز شده بود هم همراه با این توفان توییتری شد و نوشت: «كشیدم كه میگم بیمارستان آپادانا، چشم پزشكی كشیك از ساعت۵صبح منتظر بودم تا۷شب كه میگفتن جراحی داره، آخر كار به وزیر كشید كه اومد.» مینا اكبری خبرنگار حوزه فرهنگ هم در توییترش نوشت: «آقای فاضل فكر نكنید می‌توانید باقدرت بی‌پایان مرورزمان، خاك سردفراموشی روی نامی بپاشید كه نماد همه‌چیزهای خوب سینمای ایران در جهان بود.» پدرام الوندی هم همراه با جریانی كه شنبه شب در توییتر به راه افتاد در مورد ادبیات رییس سازمان نظام پزشكی نوشت: «فكر می‌كردم تیم جدید نظام پزشكی بهتر عمل كند ولی ظاهرا در بر همان پاشنه می‌چرخد.» كریم ارغنده‌پور هم در همین رابطه نوشت: «مساله اصلی در پرونده پزشكی كیارستمی فقید این است كه به ابهامات افكار‌عمومی پاسخ قانع‌كننده داده نشده. این از كاه كوه ساختن نیست. دكتر‌فاضل پزشك معتبر و خوش‌نامی است ولی نمی‌تواند با ادبیات دو دهه‌ پیش با جامعه سخن بگوید.» دكتر فاضل هنوز در پاسخ این واكنش‌ها توضیحی ارایه نكرده است، اما هر چه هست، چنین دیدگاهی نه تنها در مورد هنرمندی كه چهره‌ای جهانی داشت بلكه در مورد هیچ انسانی بجا و شایسته نیست و شاید به تعبیر یكی از كاربران مجازی مسوولان به جای فرافكنی یاد بگیرند كه در مقابل كوتاهی‌ها و اشتباهات پاسخگو باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha