8هزار هكتار اراضی بیابانی محدوده چرمشهر واقع در جنوب شرق تهران تا تبدیل شدن به كانون گردوغبار یك گام فاصله دارد و بنا به اعلام كارگروه ملی گردوغبار، این اراضی از نظر ذرات و دانه بندی به‌شدت مستعد فعال شدن گردوغبار است.

گردوغبار ۱۸۰هزار هکتار کانون بحرانی پشت دروازه‌های تهران

سلامت نیوز:تهدید کانون‌های گردوغبار اطراف پایتخت روزبه‌روز جدی‌تر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت:دكتر پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور گفت كه براساس آخرین پایش‌های صورت گرفته حدود 180هزار هكتار از عرصه‌های بیابانی كه از بویین‌زهرا آغاز می‌شود و جنوب آبیك تا نظرآباد كرج، ملارد، شهریار، غرب استان تهران و جنوب كرج را دربر می‌گیرد در حال تبدیل شدن به كانون‌های بحرانی گردوغبار است.

 

گرشاسبی كه مدیریت بیابان در حوزه مسئولیت وی تعریف شده، می‌گوید كه رطوبت خاك تا پیش از این مانع از بروز و ظهور كانون‌های گردوغبار در این اراضی می‌شد و مادامی كه حقابه منابع طبیعی این اراضی از طریق رودخانه‌های كرگان، زیاران، ابهررود و خررود تأمین می‌شد مشكلی در این اراضی وجود نداشت اما خشكسالی‌های پی درپی از یك سو و از سوی دیگر مدیریت نادرست منابع آبی و تغییراتی كه در این رودخانه‌ها داده شد كانون رطوبت این اراضی را كه شبیه به باتلاق بود خشك و زمینه را برای تبدیل شدن به كانون‌های گردوغبار ایجاد كرد. حالا این مقام مسئول می‌گوید كه این كانون‌ها از پتانسیل بالایی برای شكل‌گیری گردوغبار برخوردار است؛ گردوغباری كه سلامت شهروندان تهران، كرج، قزوین و شهرهای واقع در این حوزه را باخطر جدی مواجه می‌كند.

 

او به كانون دیگری هم اشاره كرد كه سلامت تهرانی‌ها را نشانه گرفته است. او گفت كه 8هزار هكتار اراضی بیابانی محدوده چرمشهر واقع در جنوب شرق تهران تا تبدیل شدن به كانون گردوغبار یك گام فاصله دارد و بنا به اعلام كارگروه ملی گردوغبار، این اراضی از نظر ذرات و دانه بندی به‌شدت مستعد فعال شدن گردوغبار است.

 

گرشاسبی اشاره‌ای هم به تالاب بندعلیخان ورامین كرد وگفت: حقابه این تالاب ازطریق زهكش آب‌های سطحی تهران و بخشی هم از طریق رودخانه كرج تأمین می‌شد كه اكنون این حقابه به‌شدت افت كرده و درصورت تداوم این روند اراضی این تالاب هم به كانون گردوغبار تبدیل می‌شود.

 

2عامل بحران تالاب بندعلیخان

رئیس اداره محیط‌زیست ورامین هم روز گذشته با اشاره به اینكه تالاب بندعلیخان به‌دلیل كم آبی وضعیت نامناسبی دارد به همشهری گفت: این تالاب یك تالاب فصلی است كه مازاد آب رودخانه‌های كرج و جاجرود همراه با آب‌های سطحی تهران ناشی از بارندگی از طریق رود شور، انهار و مسیل‌ها وارد این تالاب می‌شود اما خشكسالی‌های اخیر و برداشت آب توسط كشاورزان در بالادست باعث كم آبی این تالاب شده و اكنون ورودی آب به این تالاب بسیار محدود است.

 

مهندس منصور گلمحمدی با اشاره به اینكه سال گذشته با پیگیری‌های محیط‌زیست مقرر شد حقابه‌ای از رود شور برای این تالاب درنظر گرفته شود، افزود: بخشی از این حقابه تأمین شد اما حجم آب كمتر از میزانی بود كه برای تالاب مقرر شده بود و پیگیری برای تأمین حقابه از طریق «تعاونی آب‌بران» در حال انجام است.

 

این مسئول محلی وسعت تالاب را 20هزار هكتار اعلام كرد و گفت كه این تالاب در حوزه كویری واقع شده و به‌شدت مستعد تبدیل شدن به كانون گردوغبار است. این درحالی است كه تالاب بندعلیخان به‌صورت حایلی میان كویر و سكونتگاه‌های انسانی قرار دارد و به‌خاطر پوشش گیاهی مانع از هجوم گردوغبار به این مناطق می‌شود. گلمحمدی با اشاره به عرصه‌های كویری در قسمت شرق و جنوب این تالاب یادآور شد: درصورت خشك شدن تالاب بندعلیخان علاوه بر حذف حایل موجود میان كویر و سكونتگاه‌ها، اراضی تالابی هم به كانون گردوغبار تبدیل خواهد شد و گردوغبار ناشی از آن، ورامین، شهرری و تهران را فراخواهد گرفت.

 

راهكارهای نو برای مهار گردوغبار

معاون سازمان جنگل‌ها ومراتع مهم‌ترین راهكار برای جلوگیری از شكل‌گیری كانون‌های گردوغبار را رهاسازی حقابه اعلام كرد و گفت: مادامی كه از حقابه محیط‌زیست و منابع طبیعی جلوگیری شود نمی‌توان كانون‌های گردوغبار را مهار كرد. گرشاسبی تأكید كرد: گرچه در برخی مناطق می‌توان برای مهار بیابان‌زایی پوشش گیاهی ایجاد كرد اما در 180هزار هكتار عرصه‌هایی كه در اطراف تهران در حال تبدیل شدن به كانون‌های گردوغبار است به‌دلیل نوع این اراضی، امكان ایجاد پوشش گیاهی وجود ندارد و مرطوب‌سازی‌ راهكاری كوتاه‌مدت است كه باید در اولویت اول اجرا شود. او درباره راهكار بلندمدت هم گفت كه طرحی با همكاری كنوانسیون مقابله با بیابان‌زدایی و كشور چین در دستور كار قرار گرفته و مقدمات اجرایی آن آغاز شده است. براساس این طرح كه بیابان‌زدایی اقتصادی نامیده می‌شود قرار است بهره‌برداری اقتصادی از این اراضی (180هزار هكتار مستعد تبدیل شدن به كانون گردوغبار در اطراف تهران) توسط بخش خصوصی در سطح گسترده انجام شود. استقرار پنل‌های خورشیدی و استفاده از ماسه‌های بادی برای صنعت ازجمله مواردی است كه در این طرح دیده شده است. ایجاد گلخانه‌های سنتی كم هزینه و رونق اكوتوریسم از دیگر راهكارهایی است كه به‌صورت پایلوت توسط بخش خصوصی دراین مناطق اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha