دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: یکی از راه های ابتلا به آلزایمر، زندگی انفعالی و عدم رسیدن تحریکات از راه شنوایی است.

کم شنوایی «معلولیت پنهان» است/ انسان ناشنوا گوشه گیر می شود

سلامت نیوز: دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: یکی از راه های ابتلا به آلزایمر، زندگی انفعالی و عدم رسیدن تحریکات از راه شنوایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حمید جلیلوند در نوشتاری به اهمیت شنوایی و رشته شنوایی شناسی اشاره کرده و عنوان می دارد؛ همه ساله در کل دنیا روز دهم اکتبر را روز جهانی ادیولوژی و ادیولوژیست ها جشن گرفته می شود تا مردم از این رشته بسیار مهم و موثر در ارتقای کیفیت زندگی بشریت بیشتر آگاه شوند.

تصور کنید یک روز کامل شما چیزی را نشنویید و آنگاه متوجه خواهید شد که شنیدن و حس شنوایی چقدر مهم است. شما در یک روز چقدر کارها و امور زندگی و شغلی تان با شنیدن رخ می دهد. اصلا انسان موجودی است که آفریده شده تا بشنود و سخن بگوید. اصلی ترین و اولین اصل زندگی یک انسان در همان آغاز زندگی، شنیدن صداها و یادگیری نحوه برقراری ارتباط با دنیا و دیگران است. زبان و گفتار پیچیده ترین پدیده ی شناختی مغز و عملکرد انسان است و همین ویژگی باعث شده است تا انسان به پیچیده ترین و بی نظیرترین موجود دنیا تبدیل شود. انسان با همین زبان و گفتار توانسته است کتاب بنویسد و دانش را گسترش دهد و بسیاری از معماهای دنیا را حل کند. همه ی اینها از مدخل شنیدن رخ می دهد. انسانی که نشنود، ذهنش رشد نمی کند.

رشته ادیولوژی (شنوایی شناسی) یکی از رشته های مهم علم پزشکی است که بعد از جنگ جهانی دوم و به علت آسیب دیدگان نظامی که در این جنگ دچار آسیب شنوایی شده بودند در آمریکا شکل گرفت. رشته ای بسیار گسترده و بسیار سخت است. مفاهیم علم شنوایی آنقدر سخت است که دانش آموخته ی آن پس از دوازده سال درس خواندن در دانشگاه همچنان با برخی از سختی ها در مقطع بالینی و درمان بیماران مواجه است. فارغ التحصیلان این رشته ادیولوژیست (متخصصی شنوایی) هستند و در زمینه تشخیص، کنترل و درمان انواع اختلالات شنوایی و تعادل بدن فعالیت می کنند.

با پیشرفت تمدن و شهرنشینی، انسان در معرض خطر آسیب شنوایی است. ثابت شده است که تا چند سال دیگر، سن شروع پیرگوشی از ٦٥ سالگی به ٤٥ سالگی کاهش خواهد یافت و این بدلیل استفاده ی بشر بیشتر از حس شنوایی اش است.

کشورهای پیشرفته این رشته را دارند و خوشبختانه ایران جزو کشورهایی هست که این رشته را دارد و در حال حاضر در ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور، این رشته تدریس و فارغ التحصیل ارایه می دهد. تعداد فارغ التحصیلان این رشته در ایران بیشتر از نیاز کشور است و به همین خاطر، امکان ارایه ی خدمات بسیار متنوع ادیولوژی در اقصی نقاط کشور امکان پذیر است و همه ی مردم کشور می توانند خدمات ادیولوژی را دریافت کنند.

از خدمات ادیولوژی می توان به
- ارزیابی وضعیت شنوایی افراد با سنین مختلف از بدو تولد تا کهنسالی
- غربالگری شنوایی نوزاد در همان روز تولد
- ارزیابی پردازش های مرمزی شنوایی
- تجویز و تنظیم سمعک و کمک افزارهای شنوایی
- برنامه ریزی پروتز کاشت حلزون
- تربیت شنوایی افراد دچار آسیب شنوایی
- ارزیابی دوره ای شنوایی افراد
- بررسی و کنترل نویزهای شهری و صنعتی
- بررسی و درمان سرگیجه، منگی و اختلالات تعادلی بدن اشاره کرد.

انسان اگر نشنود، گوشه گیر می شود چون متوجه حرف های دیگران نمی شود و ممکن است دیگران درباره او به اشتباه قضاوت کنند چون پاسخ او به سئوالات و نظرات دیگران در اثر اینکه اشتباه می شنود، بی ربط خواهد بود و یا ممکن است خود فرد از اینکه صدای دیگران را خوب نمی شنود، کلافه شود

به همین دلیل گوشه گیر می شود و زندگی سوت و کوری خواهد داشت. ثابت شده است که یکی از راه های ابتلا به بیماری آلزایمر، زندگی انفعالی و عدم رسیدن تحریکات از راه شنوایی است. کم شنوایی «معلولیت پنهان» است و اثرات جبران ناپذیری دارد.

و اما اگر یک روزتان را با ادیولوژیست سپری کنید، خواهید فهمید که دنیای ادیولوژی چقدر قشنگ و کمک کننده است. می بینید که کودک چهار ماهه ای را نزد ادیولوژیست آورده اند و به علت شیمی درمانی برای مشکل کبدش، دچار کم شنوایی شده است و ادیولوژیست با حرصله ی زیاد صبر می کند تا کودک بخوابد. سپس الکترودهای مخصوصی را به سر نوزاد می چسباند و دستگاه مخصوصی را به او وصل می کند و کارش را شروع می کند و در کمتر از نیم ساعت می تواند اولا مکان و ثانیا میزان آسیب را در سیستم شنوایی او که در اثر دارو درمانی دچارش شده است، ارزیابی کرده و معلوم می کند. سپس با آرامش زیادی و با فنون آموزش دیده، نتایج بسیار پیچیده را با زبان ساده برای خانواده ی کودک توضیح می دهد و روش های درمانی را نیز برای او ارایه می کند. می بینید که کودک را در ظرف دو ماه طوری درمان می کند که آن کودک مثل روز، صدای لالایی مادرش و صدای "دوستت دارم" پدرش را می شنود.

بله، این معجزه ادیولوژیست است.

بیمار بعدی را می بینید که در اثر جنگ تحمیلی دچار تینیتوس شده است. تینیتوس، صدای موجود در سر است که در اثر آسیب شنوایی در اثر صدای بسیار بلند و یا موج انفجار رخ می دهد و باعث اختلال خواب و توجه فرد می شود. این صدا بسیار آزاردهنده است. ادیولوژیست پس از ارزیابی دقیق شنوایی و اندازه گیری کامل ویژگی های صدای تینیتوس، وسیله ای را بر روی گوش آن جانباز می گذارد و شما می بینید که آن جانباز که بیست سال از آن صدا رنج می برد، ناگهان می گوید: «صدای سرم قطع شد». و این معجزه یک ادیولوژیست است.

بیمار دیگری را می بینید که دچار سرگیجه است و آنقدر مشکل دارد که با ویلچر به نزد ادیولوژیست می آورند و توانایی راه رفتن و حتی ایستادن را ندارد. ادیولوژیست او را با دستگاه عجیبی که عینکی شبیه به عینک های بازی های مجازی است ارزیابی می کند و سپس در همان زمان، سر فرد را در شرایط و حالت های گوناگونی قرار می دهد و می بینید که سرگیجه ی فرد در همان جا رفع می شود.

آری، این گوشه ای از معجزات رشته ادیولوژی است که باعث ارتقای کیفیت زندگی افراد می شود.

بیایید رشته ادیولوژی را بیشتر بشناسیم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha