18 ماه پس از قتل ستایش، دختر ۶ساله افغان توسط پسری که در همسایگی‌شان در خیرآباد ورامین زندگی می‌کرد، این پرونده جنجالی همچنان در صدر اخبار قرار دارد.

دادستان ورامین:‌گذشت خانواده مقتول می‌تواند حكم قاتل ستایش را متوقف كند

سلامت نیوز:18 ماه پس از قتل ستایش، دختر ۶ساله افغان توسط پسری که در همسایگی‌شان در خیرآباد ورامین زندگی می‌کرد، این پرونده جنجالی همچنان در صدر اخبار قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز، همهشری نوشت:ته ابوالقاسم مرادطلب دادستان ورامین از شمارش معكوس برای اجرای حكم خبر داد و جزئیات بیشتری از زمان و مكان اجرای حكم را بازگو كرد. او همچنین درخصوص تلاش‌های انجام شده برای جلب رضایت از اولیای دم و همچنین سن قاتل توضیحاتی ارائه كرد.

 

خبری درخصوص اجرای حكم قاتل ستایش در روز 27مهرماه منتشر شده است. آیا شما این خبر را تأیید می‌كنید؟

پرونده از مدتی قبل برای انجام مرحله استیذان به دفتر رئیس قوه قضاییه فرستاده شده بود كه چند روز قبل مراحل استیذان انجام شد و پرونده به دادسرای ورامین رسید. حالا همه مراحل قانونی انجام شده و اگر اتفاق خاصی نیفتد قاتل تا اواخر پاییز امسال مجازات خواهد شد.

 

حكم در ملأعام اجرا می‌شود یا در زندان؟

در رأی دادگاه چیزی درباره اجرای حكم در ملأعام نیامده و ما هم تكلیفی در این خصوص نداریم و قرار است حكم در یكی از زندان‌های اطراف تهران اجرا شود.

 

یكی از وظایف دادسرا اصلاح ذات‌البین و تشویق اولیای دم به بخشش است. آیا در این پرونده شما و همكاران‌تان چنین كاری انجام داده‌اید؟

انجام این كار وظیفه ماست اما تاكنون خانواده قاتل هیچ اقدامی نكرده‌اند. نخستین قدم این است كه آنها از ما بخواهند برای جلب رضایت اولیای دم تلاش كنیم اما تاكنون چنین اتفاقی نیفتاده است. با وجود این، دادیار اجرای احكام طبق قانون پیش از اجرای حكم تلاش خود را برای جلب رضایت اولیای دم و بخشیده شدن قاتل انجام خواهد داد.

 

امیرحسین طبق رأی دادگاه به یك مرتبه قصاص به‌خاطر قتل عمد و یك مرتبه اعدام به‌دلیل تجاوز به عنف محكوم شده است. درصورتی كه اولیای دم قاتل را ببخشند و حكم قصاص منتفی شود، درخصوص حكم اعدام كه قطعی هم شده چه تصمیمی گرفته خواهد شد؟

اگر اولیای دم قاتل را ببخشند جنبه‌خصوصی آن‌كه قصاص است منتفی خواهد شد اما حكم اعدام درخصوص تجاوز به عنف پابرجا می‌ماند. درصورتی كه اولیای دم قاتل را ببخشند، اجرای حكم متوقف و پرونده برای كسب تكلیف به دیوان‌عالی كشور فرستاده خواهد شد تا قصات شعبه‌ای از دیوان كه رأی دادگاه را تأیید كرده‌اند در این خصوص تعیین تكلیف كنند.

 

یكی از مسائل مهمی كه در این پرونده وجود دارد سن قاتل است. او هم‌اكنون 17سال و 10‌ماه دارد. ملاك اجرای حكم سن شرعی است یا سن قانونی؟

ملاك ما برای اجرای حكم سن قانونی است كه براساس سال شمسی محاسبه می‌شود. همانطور كه گفتید قاتل هم‌اكنون كمتر از 18سال دارد و برای اجرای حكم باید سن او به 18سال شمسی برسد.

 

چند هفته قبل، امیرحسین در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری ادعا كرد كه او مرتكب تجاوز به عنف نشده بلكه یكی از دوستانش بعد از قتل این كار را انجام داده است. آیا به این ادعا رسیدگی شد؟ درصورتی كه این ادعا اثبات شود، امیرحسین چه سرنوشتی پیدا خواهد كرد؟

او چند‌ماه قبل از كانون اصلاح و تربیت نامه‌ای به دادسرای ورامین فرستاد و این ادعا را مطرح كرد ولی برای ادعایش هیچ دلیلی نداشت. با وجود این، ما درخواست او را در پرونده ثبت كردیم و برای كسب تكلیف به دادگاه فرستادیم. قضات صادر‌كننده رأی نیز بعد از بررسی دقیق اعلام كردند كه دلیلی برای این ادعا وجود ندارد و حكم كماكان قطعی و لازم‌الاجراست.

 

پیش‌بینی شما درخصوص این پرونده چطور است و فكر می‌كنید سرانجام آن به كجا خواهد رسید؟

متأسفانه خانواده قاتل تاكنون تلاش مؤثری انجام نداده‌اند و از طرفی خانواده ستایش هم برای اجرای حكم اصرار دارند. در این شرایط به‌نظر می‌رسد در موعد مقرر حكم اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha