آثار خشونت علیه سلامت زنان، در سطح خانواده و جامعه بروز می کند و همین مسئله می طلبد مسئولان امر، به فکر پیشگیری از تبعات ناگوار خشونت علیه زنان باشند.

تبعات خشونت علیه زنان و سقط های غیرقانونی/ آسیب روحی زنان زندانی

سلامت نیوز:آثار خشونت علیه سلامت زنان، در سطح خانواده و جامعه بروز می کند و همین مسئله می طلبد مسئولان امر، به فکر پیشگیری از تبعات ناگوار خشونت علیه زنان باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، موضوع آثار روحی و روانی خشونت علیه زنان، تنها متوجه جنس زن نیست و تبعات این خشونت در سطح خانواده و جامعه نیز بروز می کند. همین مسئله باعث شده تا انجمن سلامت خانواده ایران، در هنگام برگزاری چهاردهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی، فرصت را مغتنم شمرده و با برپایی پنل «پیشگیری از خشونت و فراهم کردن خدمات مراقبتی برای زنان»، آثار روحی و روانی خشونت علیه زنان را مورد کنکاش قرار دهد.

 در ابتدا، صفیه شهریاری پاترون انجمن سلامت خانواده ایران، به تشریح انواع خشونت ها پرداخت و با اشاره به حضور کارشناسانی که در پنل حضور داشتند، سئوالاتی از آنان مطرح و خواستار پاسخگویی میهمانان مربوطه شد.

۹۰ درصد زنان زندانی از طرف خانواده طرد می شوند

دکتر مهرزاد تشکریان مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان ها، با عنوان این مطلب که ۲ تا ۳ درصد زندانیان زن در بیرون از زندان دچار بزه و محرومیت های اجتماعی شده و در نتیجه به دنبال حق خواهی بوده اند، می گوید: متاسفانه این طیف از زنان در این مسیر مورد سوءاستفاده قرار می گیرند.

وی، از اعتیاد به عنوان یکی از مهم ترین آسیب ها علیه زنان نام می برد و می افزاید: ۶۰ درصد زندانیان زن به نحوی درگیر اعتیاد هستند، بطوریکه وقتی وارد زندان می شوند، با بیماری های مختلفی همچون کم خونی، سوءتغذیه، بیماری های عفونی و...، دست و پنجه نرم می کنند.

تشکریان با اشاره به عوارض بیماری های زنان زندانی، می گوید: زنان زندانی که درگیر اعتیاد هستند، در محیط زندان دچار سندروم محرومیت از دسترسی به موادمخدر می شوند و علائم جسمانی این عارضه با انواع بیماری ها بروز می کند.

وی با تاکید بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زنان زندانی، می افزاید: برای این دسته از زنان که از بهداشت فردی مناسبی هم برخوردار نیستند، در بدو ورود به زندان بسته های بهداشتی ارائه می دهیم و درمان اعتیاد آنان را شروع می کنیم. همچنین، رفتارهای پرخطر در این قبیل افرا را با آموزش و مشاوره های روان شناسی، کنترل می کنیم.

تشکریان از این دسته از زنان به عنوان گروه های سخت در دسترسی به خدمات سلامت نام می برد و می گوید: می طلبد که نهادهای حمایتی و دستگاه های اجرایی، بعد از آزادی این زنان از زندان، آنها را مورد حمایت قرار دهند تا دوباره به سمت آسیب ها گرایش پیدا نکنند.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان ها با عنوان این مطلب که بیش از ۹۰ درصد زنان زندانی بعد از آزادی از زندان، از طرف خانواده طرد می شوند، می افزاید: این افراد نیاز به ارتباط عاطفی دارند، در حالی که وقتی از طرف خانواده طرد شوند، دچار مشکلات روحی شده و در نتیجه می بینیم که دوباره به سمت موادمخدر، تن فروشی و سایر آسیب ها کشیده شود.

وی معتقد است که اگر این قبیل زنان در زندان ها تحت کنترل قرار گیرند و خارج از زندان حمایت شوند، کمتر آسیب می بینند.

تناقض در آمار خشونت

در ادامه این پنل، طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده مجلس، از خشونت هایی که نسبت به همسر و بدرفتاری با کودکان صورت می گیرد، به عنوان شایع ترین خشونت ها نام می برد و می گوید: متاسفانه به این دسته از خشونت ها، باید خشونت های اجتماعی و سیاسی را باید اضافه کرد که هر روز با انواع آن در جامعه مواجه هستیم.

وی با بیان این مطلب که این نوع خشونت ها تنها شامل ایران نمی شود و همه جوامع کم و بیش انواع این خشونت ها را تجربه می کنند، می افزاید: یکی از معضلات و مشکلات ما در ایران، آمارهای متفاوت و مختلفی است که از خشونت ها ارائه می شود که بعضا این آمارها در تناقض با یکدیگر قرار دارند. در حالی که وجود آمار یکدست، منجر به ارائه راهکار برای حل خشونت خواهد شد.

خشونت علیه زنان و بارداری ناخواسته

دکتر ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران، در ادامه این پنل به موضوع«خشونت پنهان» اشاره می کند و می گوید: این خشونت تنها متوجه زنان نیست، بلکه مردان نیز دچار این نوع خشونت می شوند. بطوریکه در این نوع خشونت، آسیب فیزیکی شایع ترین عارضه است.

وی با عنوان این مطلب که ۱۷ درصد خشونت ها علیه زنان منجر به بارداری های ناخواسته می شود، می افزاید: این قبیل بارداری ها، تبعات روحی و روانی زیادی برای زن به دنبال دارد که اقدام به سقط های غیرقانونی، از جمله آسیب های این نوع خشونت ها است.

خداکرمی همچنین به خونریزی و... در خشونت جنسی اشاره می کند و می گوید: افسردگی، یکی دیگر از مسائل مبتلا به خشونت علیه زنان است. کاهش میل جنسی هم از تبعات خشونت علیه زنان است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به عارضه هایی که زنان در مراجعه به متخصصین زنان و زایمان با آنها مواجه هستند، می افزاید: دردهای مزمن لگنی که برخی از زنان دچار آن می شوند، می تواند ناشی از خشونت خانگی باشد.

بررسی خشونت علیه زنان تهرانی

در ادامه پنل «پیشگیری از خشونت و فراهم کردن خدمات مراقبتی برای زنان»، فرید براتی سده رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، به نتایج اجرای یک طرح پایلوت از بررسی خشونت در تهران اشاره می کند و می گوید: در این طرح که در سطح ۲۲ منطقه تهران انجام شد و ۵۱ درصد جامعه آماری زنان بودند، ۲۷ درصد اعلام کردند که دچار خشونت شده اند.

وی می افزاید: ۴.۲ درصد این زنان دچار خشونت سبک، ۱.۴ درصد خشونت سنگین، ۹ درصد خشونت عاطفی و ۸ درصد نیز دچار خشونت کلامی شده اند ضمن اینکه، ۵.۴ درصد هم خشونت جنسی را تجربه کرده اند.

براتی سده با انتقاد از اینکه قانون حمایت از کودکان در حدود ۸ سال است در مجلس خاک می خورد، می گوید: هر آزار و خشونتی که علیه کودکان صورت می گیرد، با توجه به اینکه چنین قانونی سال های سال است از مجلس بیرون نیامده، نمایندگان ملت باید پاسخگو باشند.

سهم شریک جنسی در خشونت علیه زنان

دکتر عفت السادات مرقاتی خویی دکترای مامایی با عنوان این مطلب که ۳۳ درصد زنان دچار خشونت از سوی شریک جنسی هستند، می افزاید: ۷۰ درصد زنان و دختران تحت خشونت هستند که دو سوم این خشونت ها توسط شریک جنسی اتفاق می افتد.

وی با اعلام اینکه در ایران آماری نداریم که این خشونت ها را نشان بدهد، می گوید: مطالعه ای که در بین زنان آسیب دیده و آسیب پذیر انجام شده است، نشان می دهد که حداقل یک خشونت را توسط شریک جنسی تجربه کرده اند.

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha