مطالعه نشان می دهد نوزاد مادرانی که در سه ماهه اول بارداری دچار تب می شوند ممکن است در معرض ریسک بالای ابتلا به برخی نقایص قلبی و تغییر شکل در صورت نظیر شکاف لب یا کام قرار گیرند.

تب در اوایل دوران بارداری با خطر ایجاد نقص در نوزاد همراه است

سلامت نیوز:مطالعه نشان می دهد نوزاد مادرانی که در سه ماهه اول بارداری دچار تب می شوند ممکن است در معرض ریسک بالای ابتلا به برخی نقایص قلبی و تغییر شکل در صورت نظیر شکاف لب یا کام قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، یافته های محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داد تب با تداخل در رشد قلب و فک در طول سه تا هشت هفته بارداری، موجب بروز تغییر شکل در جنین می شود.

چونلی لیو، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می گوید: «نقص مادرزادی قلب و جمجمه در هنگام تولد بسیار شایع است، اما اغلب اوقات علل ناشناخته دارند.»

وی در ادامه می افزاید: «مطالعه ما مسیرهای مولکولی خاصی را شناسایی کرده اند که تب مادر را مستقیماً به برخی نقایص ربط می دهد.»

به گفته محققان، برخی از نقایص یا ناهنجاری های مادرزادی قابل پیشگیری هستند اگر تب با استفاده از استامینوفن در سه ماهه اول بارداری درمان شود.

به گفته محققان، زمانیکه زنان در حال برنامه ریزی برای بارداری هستند، پزشکان باید نه تنها به آنها توصیه کنند که ویتامین های پیش از بارداری و اسید فولیک مصرف کنند، بلکه آنها را نیز مطلع سازند که اگر دچار تب شدند، نباید در تماس با پزشک و مصرف کاهش دهنده تب بخصوص استامینوفن که به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته و در طول سه ماهه اول مطمئن است، تردید کنند.

در این مطالعه، محققان جنین مرغ و زبرافیش (گورخرماهی) را به منظور بررسی نحوه تاثیر تب بر جنین در حال رشد بررسی کردند.

آنها دریافتند سلول های قله عصبی که از بلوک های اصلی در تشکیل قلب، صورت و فک هستند، دارای ویژگی های حساس به دما هستند.

هنگامی که این سلولهای قله عصبی در شرایط تب گذرا ایجاد شوند، جنین دچار ناهنجاری های مغزی و قلبی، از جمله بطن راست دو طرفه، تترالوژی فالوت و دیگر موانع جریان خون می شود.

نوع بروز نقص مادرزادی به زمان بروز تب در طول رشد قلب یا سر و رشد صورت دارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha