آتش‌سوزی در بخش «آی‌سی‌یو» بیمارستان حضرت فاطمه(س) میاندوآب یک کشته و ٣ مصدوم بر جای گذاشت.

سلامت نیوز: آتش‌سوزی در بخش «آی‌سی‌یو» بیمارستان حضرت فاطمه(س) میاندوآب یک کشته و ٣ مصدوم بر جای گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: این آتش‌سوزی درپی انفجار دستگاه پزشکی در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان رخ داد. شدت انفجار این دستگاه، مرگ یکی از بیماران بستری در بخش «آی‌سی‌یو» را رقم زد و آتش‌سوزی بعد از آن هم موجب سوختگی ٣٠‌درصدی یکی دیگر از بیماران بستری در این بخش شد. همچنین در این حادثه، دونفر از پرسنل بیمارستان که برای مهار آتش و نجات جان بیماران بستری وارد محل حادثه شده بودند، دچار مسمومیت تنفسی شدند. بیمار دچار سوختگی به بیمارستانی در ارومیه اعزام شده و دو مصدوم دیگر این حادثه هم در مرکز درمانی عباسی این شهرستان تحت مداوا هستند. با این وجود، براساس شنیده‌ها حال عمومی هر ٣ مصدوم این حادثه رضایت‌بخش است. هرچند علت قطعی این حادثه اعلام نشده، اما براساس گزارش‌های اولیه اتصالی دستگاه موسوم به ونتیلاتور موجب بروز این انفجار شده است. با این وجود مقامات قضائی استان آذربایجان‌غربی از بررسی و برخورد با مقصران احتمالی خبر داده‌اند.


شعله‌های آتش در «آی‌سی‌یو»


این حادثه در نخستین ساعات بامداد شنبه در بیمارستان حضرت فاطمه(س) میاندوآب رخ داد. چند دقیقه‌ای به ساعت ٣بامداد مانده بود که صدای انفجار مهیبی از بخش مراقبت‌های ویژه این مرکز درمانی به گوش رسید. آتش از بخش «آی‌سی‌یو» شعله‌ور شد و دود همه فضای بیمارستان را پر کرد. بلافاصله پرسنل بیمارستان برای اطفای حریق و کمک به بیماران محبوس در بخش مراقبت‌های ویژه وارد عمل شدند و همزمان وقوع این حریق را به آتش‌نشانی اطلاع دادند. با حضور ماموران آتش‌نشانی و همکاری پرسنل بیمارستان کار مهار آتش و همچنین نجات بیماران داخل «آی‌سی‌یو» به‌طور همزمان آغاز شد و آنها ٥ بیمار گرفتار در حریق را از این بخش خارج کردند. بیماران بستری در این بخش که دچار مصدومیت‌های سطحی شده بودند، بلافاصله توسط عوامل اورژانس به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان عباسی منتقل شدند، اما در این حادثه یکی از بیماران بستری در این بخش به علت شدت انفجار و سوختگی شدید در همان نخستین دقایق حادثه جانش را از دست داد. به گفته ابراهیم حسنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی این بیمار به علت قرارگرفتن در نزدیکی دستگاهی که علت بروز این انفجار و آتش‌سوزی بوده، جانش را از دست داده است.

او درباره جزییات این حادثه به «شهروند» گفت: «علت این حادثه انفجار دستگاه ونتیلاتور بوده که به دلیل مجاورت با تخت یکی از بیماران بستری در این بخش موجب مرگ او شد. یکی دیگر از بیماران بستری در این بخش هم دچار ٣٠‌درصد سوختگی شد که او را برای مداوا به ارومیه اعزام کردند. همچنین درحین عملیات نجات، دونفر از همکاران که برای نجات جان بیماران بستری در این بخش چندین نوبت وارد بخش حادثه‌دیده شده بودند، به دلیل مسمومیت ناشی از گاز مواد سوختنی در بیمارستان عباسی تحت‌ مراقبت ویژه قرار گرفتند.»


بررسی علت آتش‌سوزی از سوی دستگاه قضائی


درهمین حال جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با رد برخی اخبار و شایعات مطرح‌شده درخصوص تعداد مصدومان قابل توجه این حادثه به «شهروند» گفت: «در این حادثه یک مرد ٥٩ ساله فوت کرده و یک خانم ٦٩ دچار سوختگی شده است و نیز دونفر از همکاران در زمان کمک به مصدومان دچار گازگرفتگی شدند. برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آمار ٢٥ مصدوم درخصوص این حادثه را مطرح کرده‌اند که به‌ هیچ عنوان درست نیست و ما آن را تأیید نمی‌کنیم. یک کشته و ٣ مجروح آمار قطعی این حادثه است و حال عمومی هیچ‌یک از مصدومان این حادثه وخیم نیست.» او ادامه داد: «این آتش‌سوزی با همکاری ستاد بحران فرمانداری، نیروی انتظامی، آتش‌نشانی، هلال‌احمر و کلیه اعضای شورای تأمین شهرستان در کمترین زمان ممکن کنترل و مدیریت شد و در ظهر شنبه روند خدمات‌درمانی در این بیمارستان به حالت عادی بازگشت و درحال حاضر هم همه قسمت‌های این بیمارستان به جز بخش «آی‌سی‌یو» درحال ارایه خدمات‌درمانی است.»

آقازاده درباره جلسه برگزارشده درخصوص این حادثه و علت وقوع این حادثه هم توضیح داد: «درهمان نخستین ساعات، پس از حادثه جلسه‌ای با حضور اعضای دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری و نیروهای خدماتی و انتظامی شهرستان در بیمارستان تشکیل و درباره روند امدادرسانی به مصدومان و بررسی علت وقوع این حادثه تصمیماتی گرفته شد. برهمین اساس علت موضوع در دست بررسی است و واحد تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز نسبت به بررسی علت این موضوع اقدام می‌کند.» درهمین حال، مصطفی حبیبی دادستان عمومی و انقلاب ارومیه از آغاز تحقیقات قضائی درخصوص این حادثه آتش‌سوزی بیمارستان حضرت فاطمه(س) خبر داد و دراین‌باره گفت: «در این حادثه یکی از بیماران بستری در بخش «آی‌سی‌یو» این بیمارستان فوت شده و یکی دیگر از بیماران هم دچار سوختگی شده است. تحقیقات در این پرونده آغاز شده و احتمال سهل‌انگاری، تقصیر متولیان در دست بررسی است.» او درباره علت وقوع این حادثه هم گفت: «براساس گزارش‌های واصله ساعت ٣بامداد روز شنبه بخش «‌آی‌سی‌یو» این مرکزدرمانی دچار آتش‌سوزی شده و علت آن طبق گزارش‌های اولیه رئیس بیمارستان و رئیس شبکه بهداشت اتصال دستگاه پزشکی مخصوص بیمار و انفجار آن بوده است.»


روایت یکی از شاهدان


ساعت ٤صبح بود که متوجه شدم بیمارستان آتش گرفته، با عجله به طرف بیمارستان رفتم. وقتی به نزدیکی بیمارستان رسیدم، چند ماشین آتش‌نشانی و آمبولانس در حیاط بیمارستان بود. تازه آن‌جا بود که متوجه شدم بخشی که رضا در آن بستری بوده، آتش گرفته است. اینها را برادر یکی از حادثه‌دیدگان انفجار و آتش‌سوزی بیمارستان حضرت فاطمه(س) میاندوآب به «شهروند» می‌گوید. به گفته این جوان ٣٢ساله، برادر او به دلیل ناراحتی قلبی در بخش مراقبت‌های ویژه این مرکزدرمانی بستری بود و پزشکان منتظر بودند تا با پایدارشدن شرایط برای ادامه روند درمانی او تصمیم‌گیری کنند. او درباره مشاهداتش از این حادثه می‌گوید: «وقتی به نزدیکی بیمارستان رسیدم، ماموران بیمارستان مانع ورودم به داخل شدند. بوی دود و آتش همه ‌جا را پر کرده بود. نیروهای آتش‌نشانی دایما درحال رفت‌وآمد بودند. من نگران رضا بودم، اما آن‌جا آن‌قدر شلوغ بود که کسی به نگرانی من توجه نمی‌کرد. بعد از چند دقیقه به یکی از پرسنل بیمارستان اسم و مشخصات برادرم را گفتم و او در جواب به من گفت که یک‌نفر از افراد بستری در بخش «آی‌سی‌یو» فوت شده است. نگرانیم بیشتر شد تا این‌که رضا را روی تخت چرخدار دیدم که به سمت راهروی خروجی می‌برند. به سرعت خودم را به آنجا رساندم. او خیلی ترسیده بود، اما سروصورتش سالم بود، او را همراه ٤نفر دیگر به بیمارستان عباسی منتقل کردند. الان هم حالش مساعد است. اگر کمک آتش‌نشانی و پرسنل اورژانس نبود، شاید او الان زنده نمی‌ماند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha