سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اهدای خون در حدود 450 سی سی، هیچ مشکلی را متوجه فرد اهدا کننده نمی کند.

اهدای خون هیچ مشکی برای اهدا کننده ایجاد نمی کند

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اهدای خون در حدود 450 سی سی، هیچ مشکلی را متوجه فرد اهدا کننده نمی کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،بشیر حاجی بیگی افزود: خون اهدایی طی 12 تا 24 ساعت قسمت مایع خون و در عرض سه تا چهار هفته عناصر سلولی خون جایگزین می شود.


وی ادامه داد: خون، مایع حیات بخشی است که در رگ های بدن جریان دارد تا مواد غذایی و اکسیژن را به تمام سلول های بدن برساند و مواد زاید را از آن ها دور کند .


وی خاطرنشان کرد: در واقع خون با عمل تلمبه ای قلب در بدن به گردش در می آید و با گذشتن از کنار تک تک سلول ها، مواد غذایی و اکسیژن را از دستگاه گوارش و تنفس می گیرد و به سلول های بدن می رساند و از طرف دیگر مواد دفعی سلول ها را برای دفع به کلیه ها، کبد و شش ها حمل می کند.


سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در یک انسان بالغ، مغز استخوان بخش عمده خون سازی در بدن را بر عهده دارد،گفت :در دوران جنینی بخش های دیگری از جمله کبد و طحال نیز در خون سازی نقش دارند، اما به تدریج با تولد و بلوغ، مغز استخوان نقش اساسی را بر عهده خواهد داشت و برخی از سلول های خونی مانند لنفوسیت ها در غدد لنفاوی هم تولید می شوند.


وی با بیان اینکه خون، یک سیزدهم وزن بدن هر فرد را تشکیل می دهد، تصریح کرد: بر این اساس شخص بالغ با وزن حدود 70 کیلوگرم به طور متوسط در حدود 5 لیتر خون دارد و در واقع مقدار خون هر شخص با وزن بدنش تناسب دارد به طوری که مقدار خون به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در آقایان70 میلی لیتر و در خانم ها 65 میلی لیتر است .


حاجی بیگی گفت : در هر میلی متر مکعب از خون که چیزی معادل یک قطره خون است حدود 5 میلیون گویچه سرخ، 7هزار و 500 گویچه سفید و 300 هزار پلاکت وجود دارد و به ازای هر 600 گلبول قرمز، یک گلبول سفید و حدود 40 عدد پلاکت وجود دارد.


وی در خصوص ضرورت اهدای خون تصریح کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند.
حاجی بیگی گفت : بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود عبارتند از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی.


وی اضافه کرد : همچنین خانم های باردار در حین زایمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند به خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند .


وی با بیان اینکه درسراسرجهان هرسال 600 هزار مادر دراثر پیامدهای حاصل ازحاملگی جان خود را از دست می دهند ،گفت : حدود 25 در صد از این مرگ ها به خاطر از دست دادن خون است و بسیاری از این زنان اگر خون سالم در اختیارشان قرار می گرفت زنده می ماندند.
حاجی بیگی ادامه داد: جالب توجه اینکه در هر ثانیه یک نفر از ساکنان کره زمین از همه سنین و تمام نژاد ها برای ادامه حیات به انتقال خون نیاز دارند.
سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه دلایل نیاز برای انتقال خون متفاوت است ،گفت : اما نیاز به خون و فرآورده های خون به صورت مداوم وجود دارد و به طور مرتب هم در حال افزایش است.


وی افزود: آنچنانکه کشورهای در حال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری های گوناگون، مانند انواع سرطان ها گسترش می دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا کرده، این نیاز هم به طور مستمر افزایش می یابد.
حاجی بیگی تاکید کرد: همین طور پیشرفت های فنآوری در کشورهای صنعتی و پیشرفته باعث می شود که اقدامات درمانی جدید ابداع شده، به تبع آن نیاز به خون و فرآورده های خون بیشتر شود.

**قبل از اهدای خون،مایعات اضافی بنوشید
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : اهدا کنندگان خون مصرف مایعات اضافی را از یک روز قبل از اهدای خون شروع کنند و برای این کار می توانید آب ساده و یا آبمیوه را انتخاب و توجه داشته باشند که از مصرف مقادیر زیاد چای و قهوه که حاوی کافئین هستند،اجتناب کنند.
وی ادامه داد: مصرف صبحانه یا نهار در روز اهدای خون از اهمیت زیادی برخوردار است، علاوه بر آن بدن شما به انرژی اضافی برای اهدای یک واحد خون نیاز دارد،حتی بهتر است یک تا 3ساعت قبل از اهدای خون نیز غذای مختصری اضافه بر تغذیه معمول میل کنید.
حداقل سن برای اهدای خون 18 و حداکثر 60 سال است و در حال حاضر اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی انجام می شود و سالانه در ایران دو میلیون یکصد هزار نفر خون اهدا می کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha