امروز مدیراجرایی برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد با افزایش شواهد موجود در تائید ارتباط بین جنگ، مهاجرت و افزایش گرسنگی، بی درنگ خواستار برقراری صلح شد. از آنجائیکه تعداد قابل توجهی از مردم برای فرار از جنگ خانه هایشان را ترک می کنند، نگرانی از سیر معکوس غلبه بر گرسنگی در جهان رو به افزایش است.

در روز جهانی غذا به مردمی فکر می کنیم که آرزو می کنند بار دیگر با خانواده بر سر یک سفره بنشینند

سلامت نیوز: امروز مدیراجرایی برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد با افزایش شواهد موجود در تائید ارتباط بین جنگ، مهاجرت و افزایش گرسنگی، بی درنگ خواستار برقراری صلح شد. از آنجائیکه تعداد قابل توجهی از مردم برای فرار از جنگ خانه هایشان را ترک می کنند، نگرانی از سیر معکوس غلبه بر گرسنگی در جهان رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز  "از 13 پروژه امدادرسانی بزرگ برنامه جهانی غذا ده  پروژه مرتبط با درگیری ها می باشد. امروز در روز جهانی غذا به مردمی فکر می کنیم که در جای جای دنیا رویای صلح در سردارند  و آرزو می کنند که بار دیگر با خانواده بر سر یک سفره بنشینند.

از کسانیکه قدرت و سلاح در دست دارند می خواهم تا هم اکنون به خشونت پایان دهند." پس ازکاهش مداوم میزان گرسنگی در طول بیش از یک دهه، این معضل دوباره رو به افزایش است. 

طبق گزارش سالانه سازمان ملل متحد در مورد امنیت غذایی و تغذیه ای که ماه گذشته انتشار یافت از 815 میلیون گرسنه در جهان، 489 میلیون نفر در کشورهای درگیر جنگ زندگی می کنند. 

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: "در سفر اخیرم به بنگلادش از نزدیک خانواده های داغداری را ملاقات کردم که شاهد سوزاندن خانه هایشان در میانمار بودند. آنها دست خالی فرار کردند، مزارع و کارشان را ترک گفته و پس از سفری  پرمخاطره گرسنه  و درحالیکه از سوء تغذیه رنج می بردند به بنگلادش رسیده بودند." گزارش وضعیت امنیت غذایی و تغذیه ای 2017 در جهان حاکی از آن است که درحالیکه اکثر کشورها دستاوردهای قابل توجهی در زمینه کاهش گرسنگی در 25 سال گذشته داشته اند، پیشرفتی در غالب کشورهای تحت تاثیر درگیری حاصل نشده و یا اوضاع رو به وخامت گراییده است.

درگیری ها می تواند اقتصاد را ویران و کشاورزی را نابود کند و یا منجر به جابجایی اجباری افراد گردد.  تحقیقی که توسط WFP در اوایل سال جاری منتشر گردید ارتباط  مستقیم  بین گرسنگی و مهاجرت را اثبات می کند.

این تحقیق نشان داد که کشورهایی که دارای بالاترین سطح گرسنگی می باشند و درگیری مسلحانه در آنها جریان دارد از بالاترین آمار مهاجرت نیز برخوردارند. هر سال درگیری و خونریزی باعث می شود 40 نفر از 10،000 نفر بیش از پیش از کشور خود فرار کنند.

این موضوع حاکی از آن است که مردم غالبا پیش از خروج از وطنشان بارها در کشور خود جابجا شده  و زمین، شغل و معیشت خود را از دست داده اند. نگار گرامی، نماینده برنامه جهانی غذا در ایران گفت: "در حال حاضردرجمهوری اسلامی ایران برنامه جهانی غذا به 30،000 نفر از پناهندگان افغان و عراقی که در طی 30 سال گذشته بخاطر جنگ و درگیری از کشورشان گریخته اند، امداد غذایی می رساند. منابع مالی WFP به طور کامل از کمک های داوطلبانه تامین می گردد و تامین بودجه این پروژه همواره چالش بوده است.

از ماه ژانویه سال آینده، WFP قصد دارد به پناهندگان تحت پوشش خود ترکیبی از وجه نقد و غذا ارائه نماید که بودجه سالانه مورد نیاز این پروژه 6 میلیون دلار است. در کشورهای جنگ زده که کشاورزی و تجارت مختل شده و اقتصاد سقوط می کند، هزینه یک بشقاب غذای ساده و مغذی می تواند بیش از درآمد یک روز باشد. WFP شاخصی معرفی کرده که طبق آن هزینه یک بشقاب غذای ساده برای مردم 33 کشور درحال توسعه سهم درآمد متوسط روزانه شان را تعیین می نماید. 

در نشریه "Counting the Beans: The True Cost of a Plate of Food around the World" (شمارش حبوبات: هزینه واقعی یک بشقاب غذا در سراسر جهان) ما نشان داده ایم به عنوان مثال در سودان جنوبی هزینه یک بشقاب غذا معادل این است که یک نفر اهل نیویورک برای صرف غذایی خانگی و معمولی مانند خوراک لوبیا  321 دلار بپردازد. در اوج زمان محاصره در شهر دیرالزور سوریه، غذای مشابه این  به قیمت حدود 200 دلار تهیه می شد. 

 

گفتنیست برنامه جهانی غذا بزرگترین آژانس بشردوستانه دنیا در مبارزه با گرسنگی است که با ارائه کمک های غذایی و همکاری با جوامع در هنگام بحران به بازسازی وضعیت معیشت آسیب دیدگان می پردازد. این سازمان هر ساله به حدود 80 میلیون نفر در 80 کشور دنیا امداد غذایی می رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha