هپاتیت C یک بیماری عفونی است که عمدتا کبد را مبتلا می‌کند و این بیماری در اغلب موارد علامتی ندارد.

هپاتیت C، بیماریِ خاموشی که بسیاری از آن بی‌خبرند

سلامت نیوز:هپاتیت C یک بیماری عفونی است که عمدتا کبد را مبتلا می‌کند و این بیماری در اغلب موارد علامتی ندارد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید که ده‌ها میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند و بسیاری از آن‌ها از این موضوع اطلاع ندارند.

به گفته این سازمان ۷۱ میلیون نفر به هپاتیت C مبتلا هستند اما تعداد کمی از عفونت خود خبر دارند.

ویروس این بیماری به کبد حمله می‌کند و می‌تواند در بدترین حالت به سیروز یا سرطان کبدی منجر شود. بیماری قبل از همه از طریق خون منتقل می شود.

بنابر گزارش دویچه‌وله، یک محلول دارویی ضد این ویروس می‌تواند طی سه تا شش ماه ۹۰ درصد بیماران مبتلا را شفا دهد. همچنین تاکنون واکسنی برای این بیماری کشف نشده است.

بنابر این گزارش، ترکیبی از راهکارهای پیشگیرانه، نظیر طرح تعویض سرنگ و درمان سوء مصرف مواد، خطر ابتلا به این هپاتیت را در بین تزریق کنندگان مواد حدود ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. همچنین آزمایش اهداکنندگان خون در سطح ملی امری مهم تلقی می‌شود، چرا که این کار به معنی پیروی از احتیاط های عمومی در درون مراکز مراقبت‌های بهداشتی است. به علاوه در کشورهایی که به اندازه کافی سرنگ پاکیزه وجود ندارد، مراقبان سلامت باید داروها را از راه خوراکی به بیماران بدهند نه از راه تزریق.

در عین حال توصیه می‌شود که به منظور پیشگیری از این بیماری باید از روابط پرخطر جنسی و همچنین اقداماتی نظیر تاتو در مراکز غیربهداشتی و فاقد مجوز و نیز به اشتراک گذاشتن لوازم شخصی نظیر مسواک جلوگیری شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha