معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه موضوع کاهش تعرفه‌های بیهوشی قابل بازنگری است، تصریح کرد: قرار شده است کمیته‌ای بین شورای عالی بیمه با حضور نمایندگانی از بیمه‌ها، سازمان نظام پزشکی، مدیریت برنامه و بودجه و وزارت بهداشت تشکیل شود تا مسائل گروه‌های مختلف پزشکی در زمینه تعرفه‌ها را حل کند.

کاهش تعرفه‌های بیهوشی قابل بازنگری است

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه موضوع کاهش تعرفه‌های بیهوشی قابل بازنگری است، تصریح کرد: قرار شده است کمیته‌ای بین شورای عالی بیمه با حضور نمایندگانی از بیمه‌ها، سازمان نظام پزشکی، مدیریت برنامه و بودجه و وزارت بهداشت تشکیل شود تا مسائل گروه‌های مختلف پزشکی در زمینه تعرفه‌ها را حل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی  در مراسم روز جهانی بیهوشی که صبح امروز در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه ما بدون حضور صاحبان فرآیند نمی‌توانیم هیچ پروژه یا کاری را انجام دهیم، اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت آغاز شده و خیر و برکتی برای مردم داشته است اما قطعا باید بازنگری‌هایی در مدیریت هزینه صورت گیرد و به سمت بهره‌وری بالاتر، افزایش کیفیت خدمات و تعیین سهم بخش خصوصی در بازار سلامت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: روزی که طرح تحول نظام سلامت آغاز شد وعده‌هایی برای تامین منابع مالی نیز داده شد و قرار بود سازمان تامین اجتماعی ۱۰۰۰ میلیارد تومان، بیمه سلامت ۷۰۰ میلیارد تومان و وزارت بهداشت ۱۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص دهند اما تامین مالی انجام نشد. ما باید به سمت آنچه در برنامه ششم توسعه ذکر شده یعنی خرید راهبردی برویم. این موضوع علمی‌ترین کار در زمینه مدیریت هزینه است و بدون مشورت با اعضای گروه برد پزشکی و صاحبان فرآیند نمی‌توان آن را انجام داد.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: بعد از اینکه دکتر فاضل کتاب ارزشگذاری نسبی را ۳۰ سال پیش به کشور آوردند،دکتر هاشمی بعد از سه دهه ارزش نسبی خدمات پزشکی را مطرح کردند و گفتند که باید افزایش یابد. برای این موضوع در مجلس نیز صحبت کردند و گفتند که اگر این کار انجام شود وجوه غیرمتعارف نیز جمع می‌شود اما بعد از این موضوع تامین منابع اتفاق نیفتاد. اولین مستندی که برای کاهش تعرفه‌های بیهوشی وجود دارد از طرف بیمه سلامت و در بهمن‌ماه سال ۹۵ بوده است. بعد از آن نیز شورای عالی بیمه درخواست جلسه کرده است و در نهایت این موضوع به سمتی رفت که کاهش تعرفه در چهار رشته اتفاق افتاد. ما با دکتر هاشمی در این خصوص صحبت می‌کردیم و او از اینکه همه این حساب و کتاب‌ها به پای وزارت بهداشت نوشته شده است، ناراحت است.

جان بابایی با تاکید بر اینکه موضوع کاهش تعرفه‌های بیهوشی قابل بازنگری است، تصریح کرد: قرار شده است کمیته‌ای بین شورای عالی بیمه با حضور نمایندگانی از بیمه‌ها، سازمان نظام پزشکی، مدیریت برنامه و بودجه و وزارت بهداشت تشکیل شود تا مسائل گروه‌های مختلف پزشکی در زمینه تعرفه‌ها را حل کند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به مسائلی که در خصوص ابلاغیه وزارت بهداشت برای منع ورود متخصصان بیهوشی که روبروی مجلس تجمع کرده بودند، اظهار کرد: هیچ مستندی درباره اینکه من به صورت شفاهی یا مکتوب این موضوع را مطرح کرده‌ام وجود ندارد.

وی تاکید کرد: رفتن به فضایی خارج از خانه خودمان برای حل مسائل به خودمان آسیب می‌رساند.

تعیین هیاتی از سوی مجلس برای بررسی تعرفه‌های بیهوشی

به گزارش ایسنا دکتر علی نوبخت با بیان اینکه جامعه پزشکی زبان خاصی دارد و اگر با همین زبان با آنان صحبت کنیم حتی اگر پول هم به آنها ندهیم کار می‌کنند، اظهار کرد: ما در مجلس برای اعتلای جایگاه پزشکی چند وقتی است روش‌هایی را آغاز کرده‌ایم که اگر پزشکان صلاح دانستند از آن مسیر استفاده کنند. ما راه را بلد هستیم و حق خود را از این مسیر می‌گیریم. من به عنوان یک ناظر دیدم که در مسیر تصویب تعرفه‌های بیهوشی اشتباهی رخ داده است. به همین دلیل از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواهش کردم که این مصوبه را از دستور کار هیات وزیران خارج کنند.

وی افزود: اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - که مصوبه تعرفه‌ها را امضاء کرده‌ است، سوابق آن را نیز نگاه کند اگر امضای رئیس صنف یعنی  دکتر زالی -رئیس سابق سازمان نظام پزشکی- پای این تغییر تعرفه‌ها وجود دارد از نظر ما نیز معتبر است. در غیر اینصورت مخدوش است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه قانون باید منطبق بر نیازهای جامعه باشد،اظهار کرد: ما هیاتی را از سوی مجلس شورای اسلامی تعیین می‌کنیم تا روند تصویب تعرفه‌های بیهوشی را بررسی کند. هفته پیش از تجمع نمایندگان صنف بیهوشی روبروی مجلس ،جلسه‌ای با اعضای انجمن آن داشتیم و گفتیم حرف شما حق است، اجازه دهید از این راه شما را به حق‌تان برسانیم. اگر دکتر زالی پای مصوبه کاهش تعرفه‌های بیهوشی را امضاء نکرده باشد نامه‌ای به آقایان روحانی و جهانگیری می نویسیم و می‌گوییم مبانی قانونی این تغییر تعرفه درست نیست اما اگر نمایندگان صنف بیهوشی جلوی مجلس بیایند به استقبال آنها نخواهم آمد.

نوبخت همچنین اضافه کرد: ما با وزیر بهداشت تفاهم داریم. برخی کارها به وزارت بهداشت ارتباطی ندارد. ما باید در کنار این وزارتخانه حق شما را بگیریم نه در مقابل آن. دکتر زالی به من گفته‌ است من پای این برگه را امضاء نکرده‌ام. باید برای تعیین تعرفه‌ها با صنف هماهنگی شود و اگر به هر دلیلی به رشته‌ای برای تعیین تعرفه‌ها به تفاهم نرسیدیم در شورای عالی بیمه با آنها کنار بیاییم.

وی افزود: ما در شورای عالی نظام پزشکی باید مسائل خود را حل کنیم. وای بر ما اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم و در خیابان‌ها بریزیم. هر کسی این کار را انجام دهد مسئولیتش نیز با خود اوست. ما در مجلس به نمایندگان انجمن بیهوشی گفتیم که این موضوع را حل می‌کنیم. به آقایان میدری و ربیعی نیز گفتیم از راهش نرفته‌اید. دکتر فاضل که صنف پزشکان به آنها اعتماد کرده‌اند برای اولین بار کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات را به مملکت وارد کردند. این کتاب از هر متنی برای ما معتبرتر است و شما آن را دستکاری کرده‌اید و به مشکل خورده‌اید.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به سپردن مسئولیت ترجمه کتاب ارزشگذاری نسبی کالیفرنیا به دکتر فاضل و سازمان نظام پزشکی گفت: برای این موضوع گروه‌هایی نیز تعیین شده است. ما نباید مسائلی را که با دست باز می‌شود با دندان باز کنیم. از لحظه‌ای که این کتاب ترجمه شود برای تعیین K بدون مشورت جامعه بیهوشی و دکتر فاضل نباید و نمی‌گذاریم که کاری انجام شود. ما در مکان‌های قانونی حرف‌مان را می‌زنیم و حرف شما را نیز می‌شنویم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha