مراسم روز جهانی بیهوشی با حضور مسئولان ارشد سازمان نظام پزشکی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاون درمان وزارت بهداشت و جمعی از متخصصین بیهوشی در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

مصوبه تعرفه ها ابهام دارد/ نامه به روحانی و جهانگیری

سلامت نیوز:مراسم روز جهانی بیهوشی با حضور مسئولان ارشد سازمان نظام پزشکی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاون درمان وزارت بهداشت و جمعی از متخصصین بیهوشی در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر علیرضا سلیمی، رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر از مسئولان سازمان نظام پزشکی برای برگزاری این مراسم اظهار داشت: علم بیهوشی برخلاف جراحی، علم جوانی است که کمتر از ۲۰۰ سال از عمر آن در جهان می گذرد و در ایران نیز کمتر از این مدت پا به عرصه گذاشته است.

وی با اعلام اینکه مجموعه متخصصین بیهوشی همواره تلاش کرده اند جایگاه کشورمان را به جایگاه جهانی در حوزه بیهوشی نزدیک کنند، تصریح کرد: در حال حاضر ۴ هزار متخصص بیهوشی در کشور مشغول به خدمت هستند.

سلیمی با اعلام اینکه این مراسم جهت تجلیل از مفاخر بیهوشی است، تصریح کرد: متخصصان بیهوشی در دوران دفاع مقدس بزرگترین خدمت را به رزمندگان ارائه داده اند.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه با اعلام این مطلب که تاکنون هیچ ارگان و سازمانی روز جهانی بیهوشی را در تقویم کاری خود نگنجانده بود، تأکید کرد: برای اولین بار است که این مراسم در کشور برگزار می شود.

موضوع تعرفه بیهوشی خارج از نوبت در اولویت کاری شورای عالی نظام پزشکی قرار گرفت

وی در ادامه به موضوع تعرفه های بیهوشی و مسائلی که در هفته های اخیر، متخصصان این رشته را درگیر ساخته است اشاره کرد و اظهار داشت: اولین گروه علمی که با تشکیل سازمان نظام پزشکی در دوره جدید، جلسه برگزار کرده اند گروه بیهوشی بود و موضوع تعرفه بیهوشی خارج از نوبت در اولویت کاری شورای عالی نظام پزشکی قرار گرفت.

سلیمی همچنین از دیدارها و جلساتی که از شش ماه قبل با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داشته است خبر داد و تصریح کرد: تاکنون بیش از ۱۰ بار دیدار و جلسه با دکتر نوبخت داشته ام که در آنها، تعرفه بیهوشی در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه در ادامه خطاب به معاون درمان وزارت بهداشت که در این مراسم حضور داشت عنوان کرد: متخصصان بیهوشی مطمئن هستند این مسائل گذرا بوده و آینده ای طولانی در کنار هم خواهیم بود تا بتوانیم نظام سلامت را متحول کنیم.

دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران به نقش بیهوشی در نظام سلامت اشاره کرد و تأکید کرد: به عنوان یک جراح، همیشه نیازمند متخصص بیهوشی بوده ام و حتی یک بار تا امروز با متخصصان این رشته اختلاف عقیده پیدا نکردم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با عنوان این مطلب که تخصص ها را نمی توان فرمایشی و اجباری تعیین کرد افزود: متخصصین بیهوشی نقش بی‌نهایت سازنده و حیاتی خودشان را به بهترین شکل همواره اجرا کرده اند.

فاضل با اشاره به مسائلی که اخیراً در ارتباط با تعرفه های بیهوشی به وجود آمده است خاطرنشان کرد: این قبیل موضوعات نیاز به این همه سر و صدا و اختلاف ندارد. کتاب تعرفه های پزشکی پاسخ های جدی و قانع کننده و قابل پذیرش را برای جامعه پزشکی پیش بینی کرده است.

کتاب تعرفه ها باید به معیارهای اصلی بازگردد

وی با بیان این مطلب که جامعه پزشکی از بی عدالتی ها گلایه دارد گفت: متأسفانه با دست بردن به کتاب تعرفه های پزشکی باعث شدیم ناراحتی هایی برای برخی گروه های پزشکی به وجود بیاید.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: یکی از کارهایی که امیدواریم در سازمان نظام پزشکی انجام شود این است که کتاب تعرفه ها به معیارهای اصلی بازگردد و مطمئنا اگر اینگونه شود همه این کتاب را قبول می کنند.

به جای تجمع باید مسایل را از طریق خانه پزشکان حل کنیم

فاضل در مورد نحوه برخورد جامعه پزشکی با مسائل مبتلابه اظهار داشت: هر حرفه ای ممکن است مشکلاتی داشته باشد اما جامعه پزشکی آنقدر قدرتمند است که بتواند مسائل خود را خودش حل کند از این رو به جای تجمع باید از طریق خانه پزشکان مسائل را حل و فصل کنیم.

وی خطاب به جامعه بیهوشی گفت: سازمان نظام پزشکی دربست در اختیار شماست.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در عین حال افزود: در وزارت بهداشت نیز گوش شنوا برای شنیدن مسائل جامعه پزشکی وجود دارد و جامعه پزشکی نیز باید درک کند که جایگاهش در قلب مردم است و اگر جدا شویم نمی توانیم ادعای قداست کنیم.

فاضل خاطرنشان کرد: باید نشان دهیم که مردم مهم هستند و دلسوازنه برای آنها کار می کنیم. این مسائل گذرا بوده و حل می شود.

همچنین دکتر علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به جریانات اخیر متخصصان بیهوشی اظهار داشت: برای اینکه جایگاهمان رفیع بماند، مدتی است در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تلاش هایی را شروع کرده ایم که امیدواریم مسائل را از آن مسیر حل کنیم.

وی با بیان این مطلب که جامعه پزشکی با جامعه مردم عادی فرق دارد، افزود: براساس آنچه در گروه نخبگان تعریف شده است. اطبا مرجع اول هستند و اینکه باید بدانیم جامعه پزشکی زبان خاص خودش را دارد و نباید ناشیانه با این جامعه صحبت کرد.

نوبخت ادامه داد: ما راهمان را بلدیم و حقمان را خواهیم گرفت ولی آنچه مسلم است با عوام فرق داریم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: بنده به عنوان یک بی طرف و ناظر می پذیرم که در بحث تعرفه ها اشتباهی شده که می بایست اصلاح شود.

وی با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت در این موضوع برای خودشان دلایلی داشته اند که این کار را انجام داده اند تصریح کرد: بنده به رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور نامه ای خواهم نوشت و از آنها درخواست خواهم کرد که اگر شرط لازم در مصوبه تعرفه های پزشکی سال ۹۶ رعایت نشده باشد می بایست این تعرفه ها اصلاح شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیح داد: شرط لازم این است که امضای دکتر زالی رئیس کل وقت سازمان نظام پزشکی پای مصوبه تعرفه های سال ۹۶ باشد.

وی با عنوان این مطلب که ما تمام صورتجلسات را بررسی خواهیم کرد و همچنین هیئتی را تعیین می کنم که پیگیر این موضوع باشند افزود: بنده قبول دارم بی عدالتی شده و آن را جبران می کنیم.

نوبخت همچنین به موضوع امضای دکتر زالی پای برگه مصوبه تعرفه ها اشاره کرده و تأکید کرد: آقای دکتر زالی گفته اند که پای برگه تعرفه ها را امضاء نکرده ام.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به این مطلب که کتاب دستکاری شده تعرفه ها باید برای اصلاح به کاردان این کار سپرده شود تصریح کرد: خوشبختانه این اختیار از طریق دبیرخانه شورای عالی بیمه به رئیس کل سازمان نظام پزشکی تفویض شده که کتاب تعرفه ها مجددا ترجمه شود.

در ادامه این مراسم، دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: ما می توانیم مشکلات را در درون سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت را با هم حل کنیم.

وی از متخصصان بیهوشی به عنوان ثابت ترین افراد در داخل بیمارستان ها نام برد و گفت: دلایل منطقی ای است که متخصصین بیهوشی می توانند بهتر بیمارستان را اداره کنند.

جانبابایی ادامه داد: از وقتی مدیریت icu به سمت متخصصین بیهوشی گرایش پیدا کرده، این بخش ساماندهی شده است.

وی افزود: ما معتقدیم بدون صاحبان فرایند نمی توانیم کاری را انجام دهیم از این رو جلسات و نشست هایی را با انجمن های مختلف برگزار می کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت بر ضرورت همراهی جامعه پزشکی با طرح تحول سلامت تأکید کرد و تصریح کرد: آنچه مسلم است در هزینه های طرح تحول سلامت باید بازنگری صورت گیرد.

وی به خرید راهبردی که در برنامه ششم نیز به آن اشاره شده است به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت هزینه های طرح تحول سلامت یاد کرد و گفت: کاهش تعرفه در چهار رشته پزشکی اتفاق افتاده که البته اشتباه قابل حل است.

جانبابایی با اعلام این مطلب که ما درخواستی را به وزیر بهداشت داده ایم و قرار است کمیته ای ذیل شورای عالی بیمه تشکیل شود گفت: قرار است اختلاف نظر های تعرفه ها در این کمیته حل و فصل گردد.

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha