سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 227461

بدن انسان بسیار پیچیده است و با وجود پیشرفت‌های علمی، هنوز هم برخی مسائل برای دانشمندان، یک معما محسوب می‌شود. شاید همین پیچیدگی باعث شده که باورهای زیادی در بین مردم در رابطه با قسمت‌های مختلف بدن به‌وجود بیاید که برخی درست و برخی نادرست هستند. یکی از اعضای مهم بدن، چشم است که از گذشته تا به امروز باورهای زیادی در رابطه با آن بین مردم شکل گرفته است.

راست یا دروغ 6 باور چشمی!

سلامت نیوز: بدن انسان بسیار پیچیده است و با وجود پیشرفت‌های علمی، هنوز هم برخی مسائل برای دانشمندان، یک معما محسوب می‌شود. شاید همین پیچیدگی باعث شده که باورهای زیادی در بین مردم در رابطه با قسمت‌های مختلف بدن به‌وجود بیاید که برخی درست و برخی نادرست هستند. یکی از اعضای مهم بدن، چشم است که از گذشته تا به امروز باورهای زیادی در رابطه با آن بین مردم شکل گرفته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری، دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده، جراح و متخصص چشم، فوق‌تخصص پیوند قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درستی یا نادرستی برخی از این باورها را بررسی می‌کند.

تماشای تلویزیون با فاصله نزدیک

* اگر کودکی با فاصله نزدیک تلویزیون تماشا کند، به مرور زمان چشم‌هایش ضعیف خواهد شد.

نادرست: چشم انسان یک قطر قدامی ـ خلفی و یک عدسی دارد که این عدسی، چشم را با شرایط مختلف تطبیق می‌دهد و در اصطلاح دیوپتری چشم را تنظیم می‌کند. نمره چشم افراد، براساس ژنتیک تعیین می‌شود و این‌که کودکی با فاصله نزدیک جلوی تلویزیون بنشیند، تاثیری در تغییر نمره چشم او ندارد و نمی‌تواند عاملی برای عینکی شدن کودک باشد و این باور نادرست است، ولی نزدیک بودن کودک به تلویزیون، می‌تواند به این علت باشد که چشم او از زمان تولد به نزدیک‌بینی مبتلا بوده و در واقع چشم او ضعیف است که البته این مساله باید توسط چشم پزشک بررسی شود.

چشم‌های اصلاح شده

* اگر فردی بخواهد چشم خود را لیزیک یا لازک کند و دیگر از عینک استفاده نکند، باید حتما نمره چشم او بالا باشد.

درست: لیزیک یا لازک را باید در شرایطی برای فرد انجام داد که میزان نمره چشم فرد حداقل یک تا یک و نیم باشد. علاوه بر این، انجام این کار به افرادی توصیه می‌شود که به عینک وابسته هستند و برای انجام کارهایشان باید حتما عینک بزنند و ز طرفی هم تمایلی به استفاده از عینک ندارند.

کمتر کار کنید

* کارهایی که به دقت زیادی نیاز دارد و ظریف است، مانند قالیبافی، می‌تواند ضعیف شدن چشم را به دنبال داشته باشد. همچنین کار با کامپیوتر می‌تواند باعث آسیب به چشم و ضعیف شدن آن شود.

درست: به‌طور کلی انجام هر کاری با فاصله نزدیک و به شکل طولانی مدت، می‌تواند چشم‌ها را نیم نمره ضعیف کند البته گاهی ممکن است ضعیف شدن چشم موقتی باشد و با استراحت کافی، به حالت عادی بازگردد. کار با کامپیوتر به صورت طولانی مدت (7 تا 8 ساعت) و مداوم، می‌تواند باعث اسپاسم ماهیچه‌های تطابقی چشم شود که این مساله درد در چشم، تهوع و سردرد را به همراه دارد. به این مساله سندرم نگاه کردن به کامپیوتر (CVS) گفته می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل، باید بعد از 15 دقیقه کار با کامپیوتر، حتما یک دقیقه به نقطه‌ای دورتر مثلا با فاصله 6 متر نگاه کرد. اگر کار با کامپیوتر ادامه پیدا کند، این مساله را باید با مدت زمان بیشتری ادامه داد به‌طوری‌که بعد از نیم ساعت باید سه دقیقه و بعد از یک ساعت کار با کامپیوتر به مدت 5 دقیقه به نقطه‌ای دورتر نگاه کرد تا این اسپاسم از بین برود.

نور کم به چشم آسیب می‌زند؟

* بسیاری از افراد بر این باورند که مطالعه در نور کم می‌تواند به چشم‌ها آسیب وارد کند و به مرور، فرد مجبور به استفاده از عینک خواهد شد.

نادرست: انسان برای این‌که بتواند ببیند، به نور نیاز دارد و بدون نور، دیدن اشیا ممکن نیست. وجود نور باعث می‌شود که فرد بتواند براحتی ببیند و در شرایطی که نور کافی نباشد، چشم بخوبی کار خود را انجام نمی‌دهد. کم بودن نور و مطالعه در چنین نوری باعث خستگی چشم‌ها می‌شود و فرد در چنین شرایطی ممکن است به سردرد مبتلا شود ولی این مساله ارتباط چندانی به ضعیف شدن چشم یا زیاد شدن نمره عینک ندارد.

ارثیه عینکی

* فردی که والدین عینکی نداشته باشد، هرگز به عینک نیاز پیدا نمی‌کند.

نادرست: این‌که فردی والدین عینکی نداشته باشد و تصور کند هرگز عینکی نخواهد شد، باور نادرستی به حساب می‌آید، چون ژنتیک انسان، یک شجره دارد و اطلاعات ژنتیکی، تنها از والدین به فرزند منتقل نمی‌شوند و گاهی می‌تواند به 100 نسل قبل هم برگردد.

زیبایی دردسرساز

* افرادی که دائما عادت به آرایش کردن چشم‌ها دارند، بعد از مدتی با آسیب چشم مواجه می‌شوند.

درست: بخش چربی اشک، در لبه پلک قرار گرفته و حدود 34 غده کوچک در لبه پلک وجود دارند که در زمان باز و بسته شدن پلک، این چربی‌ها بیرون می‌آیند و بخشی از آن سطح اشک را می‌پوشاند. در مواد آرایشی، سیلیس، کربن، آهن و ... وجود دارد که این مواد، روی غده‌ها قرار می‌گیرند و بسته شدن آنها را به دنبال دارند در نتیجه اشک در چنین شرایطی بخش چربی خود را از دست می‌دهد و خارش و سوزش شدید ایجاد می‌کند. گاهی اوقات این مواد روی چشم و ملتحمه نیز رسوب می‌کند که می‌تواند مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha