مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: ۶۷ درصد نیازمندان خدمات سلامت روان، با این استدلال که بیماری خودش خوب می‌شود، برای درمان مراجعه نمی‌کنند.

چرا مردم به مشاور و روانپزشک مراجعه نمی‌کنند؟

سلامت نیوز:مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: ۶۷ درصد نیازمندان خدمات سلامت روان، با این استدلال که بیماری خودش خوب می‌شود، برای درمان مراجعه نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، احمد حاجبی در نشست خبری هفته ملی سلامت روان که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مسئله سلامت روان در محیط کار که شعار امسال روز جهانی سلامت روان انتخاب شده است، اهمیت بسیار زیادی در دنیا دارد تا جاییکه تمام موسساتی که با حوزه کار در ارتباط هستند روی این موضوع تمرکز ویژه‌ای دارند. سلامت روان کارکنان، با بهره‌وری کاری رابطه مستقیم دارد و می‌تواند رضایتمندی شغلی را به همراه داشته باشد. اگر افراد رضایتمندی شغلی داشته باشند، هر چه شرایط کاری پیچیده‌تر باشد نیز می‌توانند بهره‌وری بالایی داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق آمار پیمایشی که در سال ۹۰ انجام شد، ۲۳.۶ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال دچار نوعی اختلال روان هستند. از این رقم ۱۲.۷ درصد مربوط به افسردگی و ۱۵.۶ درصد اختلال اضطرابی است. آمارهای جهانی نیز در همین حدود است و از ۱۰ درصد تا ۲۶ درصد در کشورهای مختلف متغیر است. آمارهای محیط کاری نیز با این ارقام تفاوتی ندارند.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد: نمی‌توان سلامت روان محیط‌های مختلف کاری را با یکدیگر مقایسه کرد. برای مثال مقایسه شرایط کارگرانی که در محیط کاری سختی فعالیت می‌کنند با کارمندانی که وضعیت مطلوبی دارند، درست نیست و نمی‌توان آمارهای آن را به تمام کشور تعمیم داد.

وی درباره چگونگی نظارت وزارت بهداشت بر محیط‌های کاری پرخطر توضیح داد و گفت: مرکز سلامت محیط و کار معاونت بهداشت با پشتوانه قانونی که دارد به راحتی می‌تواند از محیط‌های کاری بازدید و در صورت نامناسب بودن شرایط کاری، آنها را پلمب کند.

وی همچنین اضافه کرد: وزارت بهداشت در زمینه سلامت روان در محیط‌های کاری رویکردی پیشگیرانه دارد و تمرکز آن روی توانمندسازی و آموزش مهارت است. اگر بتوانید به افراد مدیریت استرس شغلی را آموزش دهید کمک بزرگی به آنها می‌کنید.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با رد این فرضیه که مشکل اصلی مراجعه نکردن درصد بسیاری از مردم برای دریافت خدمات مشاوره‌ای و روانپزشکی، هزینه بالای آن است، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد ۶۷ درصد کسانی که بیمار هستند و خدمت دریافت نمی‌کنند، می‌گویند چون فکر می‌کردیم مشکل خودش خوب می‌شود. اگر لازم باشد روی شاخصی به مدت دو دهه کار کنیم، بی‌تردید آن سواد سلامت است. البته بیمه‌ها نیز باید جلو بیایند و شرایط پوشش را قوی‌تر کنند. اما اینکه بگوییم دریافت خدمات سلامت روان به دلیل پوشش بیمه‌ای تعطیل است، درست نیست.

حاجبی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت در زمینه سلامت روان در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کشور، حمایت فنی است، تصریح کرد:‌ هر دستگاهی در بودجه خود بخشی مربوط به سلامت روان دارد. وظیفه ما نیز حمایت فنی از تمام دستگاه‌ها است و خودمان نمی‌توانیم پزشک یا روانشناس برای آنها بفرستیم.

حاجبی با تاکید بر اینکه اولویت کشور ما ارتقای سواد سلامت روان در جامعه است، بیان کرد: در هیچ کجای دنیا شاخص‌هایی برای سنجش استاندارد سلامت روان در محیط‌های کاری وجود ندارد. اما وزارت بهداشت استاندارد خدمت تعریف شده در محیط‌های کاری را تدوین کرده است.

وی با اشاره به موثر بودن ارائه آموزش‌های حوزه سلامت روان از دوره کودکی، گفت: وظیفه ما در قبال سلامت روان در آموزش و پرورش مانند سایر دستگاه‌ها است. ما از این وزارتخانه حمایت فنی می‌کنیم. اگر حرکت کند وزارت بهداشت نیز از او حمایت می‌کند. در حال حاضر پروژه "نماد" یعنی نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان در حال اجرا است و وزارت بهداشت یکی از دستگاه‌های فعال در این حوزه است.

وی افزود: وزارت بهداشت امروز وارد بحث خودمراقبتی شده و آن را یکی از رویکردهای جدی خود قرار داده است. ما در قالب خودمراقبتی تلاش می‌کنیم که سواد سلامت افراد را بالا بریم و نگرش‌ها و باورهای نادرست آنها را اصلاح کنیم. این موضوع در نهایت به نفع سیستم سلامت است.

در ادامه این نشست علی اسدی - معاون فنی اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت انقلابی بزرگ در حوزه سلامت روان ایجاد کرده است، گفت: در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه خدمات سلامت، سلامت روان و بسته‌های خدمتی برای تمام گروه‌های سنی تدوین شده است. امروز توانمندسازی مردم در نظام شبکه بهداشت ساختار پیدا کرده است، اما این برنامه جوان است و در چند سال آینده حاصل این اقدام دیده می‌شود.

وی ادامه داد: سند ارتقای سلامت روان نیز تدوین شده است. در بخش‌هایی از آن به بسته خدمتی کارکنان و سلامت روان آنها نیز توجه شده است. همچنین در خانه‌های بهداشت امروز غربالگری مشکلات روانپزشکی نیز انجام می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha