سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 227517

زن بودن یعنی در زمان های خاصی دچار چالش های فیزیکی می شوید و در کل کار سختی است!

علت قاعدگی نامنظم چیست؟

سلامت نیوز:زن بودن یعنی در زمان های  خاصی دچار چالش های فیزیکی می شوید و در کل کار سختی است!


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، ماهی یکبار در معرض پنج روز خونریزی از رحم قرار می گیرید که با گرفتگی، تغییر خلق و خو، آکنه، درد سینه، ورم و لیستی بلند بالا از مشکلات همراه است.

ازطرف دیگر برای بعضی از خانم ها خونریزی در زمان هایی غیر از قاعدگی نیز غیر معمول نیست. به این نوع خون ریزی معمولا خون ریزی نا منظم گفته می شود که گاهی می تواند هشدار دهنده باشد و معمولا تفاسیر زیادی دارد.

در ادامه برخی از احتمالات را توضیح می دهیم:


1- پیشگیری از بارداری

تعداد زیادی از روش های پیشگیری از بارداری می توانند باعث بروز قاعدگی نا منظم شوند. تا زمانی که قرص مورد استفاده قرار می گیرد خونریزی غیر منظم یکی از عوارض جانبی شایع آن است. کسی که قرص را استفاده می کند ممکن است در چند ماه ابتدایی و تا زمانی که بدنش عادت می کند دچار خونریزی های غیر منظم ماهانه شود.

دیگر روش های ضد بارداری مانند ایمپلنت یا مینی پیل نیز می توانند در قاعدگی تغییر ایجاد کنند. بر اساس تحقیقات 20 درصد خانم هایی که از ایمپلنت استفاده می کنند اصلا خونریزی ندارند و تقریبا 50 درصد آنها دچار خونریزی های نامنظم و طولانی مدت می شوند.

برخی از روش های ضد بارداری باعث ایجاد قاعدگی نا منظم می شوند و برخی نیز به کلی خونریزی را قطع می کنند. برخی افرد ممکن است روش های ضد بارداری را استفاده کنند تا به عمد یک ماه خونریزی نکنند.

قاعدگی نامنظم چه معانی می تواند داشته باشد؟

هر زمان خواستید روش ضد بارداری را برای خود انتخاب کنید فکر خوبی است که ابتدا تصمیم بگیرید چه حسی درباره الگوی قاعدگی خود دارید. آیا ترجیح می دهید خونریزی خفیفی داشته باشید یا اصلا نمی خواهید خونریزی باشد؟ چقدر برایتان مهم است که الگوی قاعدگی منظم و پیوسته ای داشته باشید؟ می توانید با کمک پزشک تصمیم بگیرید که کدام روش بیشتر برایتان مناسب است.

همچنین اگر یکی از قرص ها را نخورید، مریض باشید، در طول استفاده از قرص داروی خاصی مصرف کنید و یا یک هفته استفاده نکردن از قرص را فراموش کنید ممکن است بین قاعدگی های خود دچار خونریزی شوید.


2- عفونت های منتقله از راه جنسی

نشانه های کلامیدیا یکی از شایع ترین عفونت هایی که از راه جنسی منتقل می شود خونریزی بین دوره های قاعدگی و یا در طول و بعد از رابطه جنسی است. اگر فکر می کنید در خطر ابتلا به کلامیدیا یا هر گونه عفونت منتقله از راه جنسی دیگری هستید حتما خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید تا مورد آزمایش قرار بگیرید. بیشتر این عفونت ها را می توان با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک درمان کرد.


3- تغییر بافت پوششی دهانه رحم

این مشکل کمتر شناخته شده زمانی اتفاق می افتد که دهانه رحم دچار تغییرات بی ضرری می شود.

در چنین شرایطی سلول هایی که معمولا درون کانال دهانه رحم بوده اند در بیرون از دهانه رحم پیدا می شوند. چنین اتفاقی ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق بیفتد که یعنی خانم های جوان، باردار و خانم هایی که قرص مصرف می کنند بیشتر در خطر ابتلا هستند.

این مورد برای بیشتر خانم ها مشکلی به وجود نمی آورد و خودش از بین می رود. در موارد دیگر یک پرستار می تواند با روشی بدون نیاز به جراحی این سلول ها را جدا کند.


4- دیگر مشکلات سلامت

دیگر مشکلات سلامت که می توانند باعث برهم خوردن نظم قاعدگی شوند عبارتند از: خشکی واژن یا پلیپ آندومتر، رشد سلول های غیر سرطانی که معمولا در رحم و دهانه رحم پیدا می شوند.

زخم واژینالی که به دلیل رابطه جنسی ایجاد شده نیز می تواند یکی از دلایل خونریزی باشد.


5- سرطان دهانه رحم

همانطور که بالا هم گفتیم در بیشتر موارد خونریزی های غیر منظم چیزی نیستند که نگرانش شوید. اگر تجربه اش کرده اید، بهتر است چک کنید تا مطمئن شوید مشکل جدی تر نباشد.

قاعدگی نا منظم یکی از شایع ترین نشانه های سرطان دهانه رحم است. دیگر نشانه های سرطان دهانه رحم عبارتند از تخلیه غیر طبیعی واژن، ناراحتی و درد در طول رابطه جنسی، درد پایین کمر و خونریزی نامنظم بعد از رابطه جنسی. با این حال بیماری ممکن است بدون علائم باشد به همین دلیل است که خانم ها باید به صورت منظم آزمایش اسمیر انجام دهند.

خونریزی نامنظم همچنین می تواند از نشانه های سرطان رحم نیز باشد.

نویسنده: الویا بلیر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha