چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 227603

برخی افراد بنا به دلایل مختلف از جمله کاهش وزن، کربوهیدرات را به طور کامل از رژیم شان حذف می کنند و یا به حداقل می رسانند. این در حالی است که برخی کربوهیدرات ها را تحت هیچ شرایطی نباید از رژیم حذف کرد.

۹ نوع کربوهیدارت را هیچگاه از رژیم تان حذف نکنید!

سلامت نیوز:برخی افراد بنا به دلایل مختلف از جمله کاهش وزن، کربوهیدرات را به طور کامل از رژیم شان حذف می کنند و یا به حداقل می رسانند. این در حالی است که برخی کربوهیدرات ها را تحت هیچ شرایطی نباید از رژیم حذف کرد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،زمانی که کربوهیدرات را از طریق منابع گیاهی وارد بدن می کنیم، از گروه مهمی از انواع مواد مغذی و ارزشمند بهره مند می شویم. میوه ها و سبزیجاتی که منبع کربوهیدرات محسوب می شوند، حاوی فیتونوترینت های کلیدی مانند بتاکاروتن و لیکوپن هستند که نمی توانید آنها را از طریق منابع دیگر کربوهیدرات مانند غلات یا لبنیات به دست بیاورید.

فیتونوترینت ها نقش کلیدی در افزایش قدرت دفاعی بدن و مبارزه با التهاب دارند و قند خون را نیز کاهش می دهند:

در اینجا بهترین منابع کربوهیدرات که به هیچ وجه نباید از رژیم تان حذف کنید، معرفی شده اند:

سیب زمینی شیرین: یک سیب‌ زمینی شیرین که در اجاق کبابی شده ۳۰ درصد کمتر از سیب ‌زمینی معمولی قند خون را افزایش می ‌دهد زیرا حاوی فیبر بالا و ریزمغذی‌ هایی است که ۴۰ درصد آن ها از نوع حلال بوده و سبب کاهش کلسترول و کندی هضم غذا می ‌شوند. در ضمن سیب ‌زمینی شیرین غنی از کاروتنوئید و رنگ‌ دانه ‌های زرد و نارنجی است که به ارگانیسم‌ ها اجازه عکس ‌العمل در برابر انسولین را می‌ دهد. سیب ‌زمینی شیرین همچنین سرشار از اسید کتوژنیک است. این ترکیب گیاهی طبیعی می ‌تواند به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک کند.

لوبیا: مصرف لوبیا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد ضمن این که کاهنده کلسترول بد و افزایش دهنده کلسترول خوب است. لوبیا حاوی ترکیبات آلفاآمیلاز است که باعث جلوگیری از جذب و تجزیه نشاسته می شود و کاهش وزن را به همراه دارد. هر ۱۸۴ گرم لوبیا، ۱۱۳ گرم کربوهیدرات دارد.

موز: هر ۲۲۵ گرم از موز حاوی ۵۱ گرم کربوهیدرات است. موز یک منبع فوق العاده انرژی محسوب می شود و استفاده از آن قبل از تمرینات ورزشی سبب تقویت عضلات خواهد شد. موز غنی از پتاسیم است و مصرف آن برای حفظ سلامت قلب ضروری است.

پرتقال: هر ۱۸۰ گرم از این میوه ۲۱ گرم کربوهیدرات دارد. پرتقال منبع عالی ویتامین سی است و ۱۳۰ درصد از نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین می کند. مصرف پرتقال پیشگیری کننده از سرطان است و افزایش سلامت قلب را به دنبال دارد. بهبود سلامت پوست از نتایج مصرف منظم این میوه است.

گریپ فروت: در هر ۲۳۰ گرم، ۱۹ گرم کربوهیدرات دارد. گریپ فروت کم کالری بوده و ارزش ویتامین سی آن بسیار بالا است. مصرف گریپ فروت باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شده و فیبر موجود در آن به کاهش وزن کمک می کند. این میوه مانع مقاومت به انسولین شده و از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند. گریپ فروت همچنین حاوی اسید سیتریک است که می تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند.

سیب: در هر ۱۲۵ گرم، ۱۷ گرم کربوهیدرات دارد و غنی از انتی اکسیدان ها و فیبر است. مصرف منظم سیب از سلامت مغز محافظت می کند و مانع ابتلا به بیماری های جدی مغزی مانند زوال عقل و سکته مغزی می شود. مصرف سیب نقش پیشگیری کننده از سرطان سینه را دارد.

چغندر قند: در هر ۱۳۶ گرم، ۱۳ گرم کربوهیدرات دارد و حاوی نیترات است و مصرف آن منجر به بهبود قدرت عضلانی می شود؛ بخصوص در مبتلایان به نارسایی قلبی. نیترات همچنین عملکرد ورزشی را افزایش می دهد و می تواند از ابتلا به زوال عقل جلوگیری کند.

هویج: در هر ۱۲۸ گرم، ۱۲ گرم کربوهیدارت دارد. هویج غنی از آنتی اکسیدان ها به ویژه بتاکاروتن است و به جلوگیری از انواع سرطان ها کمک می کند. مصرف هویج خام یا بخار پز بیشترین مزایای تغذیه ای را دارد.

زغال اخته: این میوه نیز یک منبع سالم کربوهیدارت است. زغال ‌اخته دارای آثار هیپوگلیسمیك بوده است و می ‌تواند سبب بهبود تغییرات بافتی پانکراس در جریان بیماری دیابت گردد که شاید این اثرات به خاطر وجود آنتوسیانین ‌ها و سایر تركیبات آنتی ‌اكسیدانی موجود در میوه باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha