این مشکل به آرامی در حال اپیدمیک شدن است که به خاطر شرم از بازگو کردنش کمتر مورد بحث قرار می گیرد و با وجود آسیب رساندن به سلامت در تاریکی باقی مانده است.

چه چیزهایی برای میل جنسی مردان مشکل ایجاد می کند؟

سلامت نیوز: این مشکل به آرامی در حال اپیدمیک شدن است که به خاطر شرم از بازگو کردنش کمتر مورد بحث قرار می گیرد و با وجود آسیب رساندن به سلامت در تاریکی باقی مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، بسیاری از مردان به صورت خاموش درگیر کاهش میل جنسی و یا اختلال نعوظ هستند، مسئله ای که رابطه تنگاتنگی با مردانگی و عزت نفس دارد. سال های زیادی است که مردان هنگام مراجعه پس از مدتی صحبت به این مشکل نیز اشاره می کنند، بیشتر آنها با مطرح کردن مشکلات دیگری پیش می آیند و به کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ اشاره نمی کنند. پس از پرسیدن سوالات بسیاری درباره سلامت بالاخره به مشکل آنها در اتاق خواب می رسیم.

کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ کاملا با تستوسترون سر و کار دارند، دیگر نشانه ها عبارتند از افزایش وزن، کج خلقی و افزایش بافت سینه. اگر هر کدام از این مشکلات را دارید توصیه می کنم نگاهی به لیست پایین بیندازید اینها دلایل اصلی است که مردان را دچار اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی می کند:


1- استرس مزمن

همه این را می دانیم که استرس برای سلامتمان خوب نیست ( و اگر هم این را نمی دانستید، حالا می دانید ). حتی اگر سالمترین غذای روی زمین را هم بخورید با پر کردن خود از استرس تمام مزایا و تاثیرات آن روی سلامت را خنثی می کنید. در یک تحقیق روسی محققان متوجه شدند موارد استرس آور به صورت مستقیم روی هیپوتالاموس – هیپوفیز- گنادال تاثیر می گذارند. اگر بخواهم خیلی ساده برایتان شرح بدهم باید بگویم وقتی دچار استرس هستید مغز و بیضه ها ارتباط خوبی با هم برقرار نمی کنند.


2- خواب نامناسب

خواب با کیفیت و ترمیم کننده بدن برای میل جنسی تان ضروری است. در یک تحقیق محققان به این نتیجه رسیدند، مردانی که عادات خوابشان ضعیف و بد است و یا مشکلات سلامتی مانند آپنه خواب دارند به صورت متوسط سطح تستوسترون پایینی دارند.


3- داروهای استاتین

در طب سنتی کلسترول را چیز خیلی بدی می دانند اما وجود آن برای سلامتمان لازم است. برای داشتن مغز و هورمون هایی سالم سطح مفید کلسترول در بدن نیاز است این دو برای سلامت میل جنسی و عملکرد جنسی ضروری هستند. تحقیقات نشان داده داروهای استاتین که پایین آورنده سطح کلسترول هستند سطح تستوسترون را نیز کاهش می دهند چون برای ساخت تستوسترون کلسترول لازم است.


4- آروماتاز بیش از حد

آیا می دانستید مردان هم استروژن می سازند؟ بر خلاف زنان که استروژن را توسط تخمدان هایشان تولید می کنند مردان همان تستوسترون را در کبد با کمک آنزیمی به نام آروماتاز تبدیل به استروژن می کنند. یکی از مشکلات شایعی که در بیمارها دیده می شود عدم تعادل هورمونی است که به دلیل آروماتاز بیش از حد و تبدیل مقدار زیادی تستوسترون به استروژن اتفاق می افتد. این عدم تعادل و تبدیل کردن بیش از حد هورمون را می توان توسط دارهای مهار کننده آروماتاز کنترل کرد. این غذاها از بهترین موارد برای کاهش فعالیت آروماتاز هستند:

    انگور
    شیرین بیان
    چای ( سیاه یا سبز )
    زرد چوبه
    زنجبیل قرمز

5- نداشتن ورزش

البته که می دانید ورزش برای سلامت کل بدنتان مفید است اما آیا می دانستید می تواند به خوبی روی تستوسترون و عملکرد جنسی تاثیر بگذارد؟ سعی کنید قلبتان را در باشگاه به تپش بیندازید تا در اتاق خواب نیز تاثیرش را ببینید. ورزش می تواند سطح تستوسترون را تا 250 درصد افزایش دهد.


6- کمبود زینک

اگر یک ماده مغذی برای سطح تستوسترون سالم نیاز باشد آن زینک است. در یک تحقیق به گروهی از مردان به مدت شش هفته روزانه 250 میلی گرم زینک داده شد و در پایان محققان شاهذ افزایش بالای سطح تستوسترون بودند.


7- اختلال در محور HPG

اختلال در محور HPG (هیپوتالاموس – هیپوفیز – گنادال ) که در بالا نیز به آن اشاره شد می تواند از دلایل اصلی کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ باشد. یکی از راه های کنترل این اختلال متعادل کردن هورمون های استرس، کاهش التهاب و ایجاد توازن بین ارتباطات بیضه و مغز است. برخی گیاهان دارویی وجود دارند که همه این کارها را می توانند برایتان انجام دهند:

    اشواغاندا
    کوردیسپس
    جینسنگ
    ریحان مقدس

8- کمبود اندروستونولون (DHEA )

اندروستونولون هورمونی است که توسط غدد آدرنال تولید می شود و یکی از کارهایش کمک به تستوسترون است. در یک تحقیق مشخص شد بعد از انجام ورزش های ترکیبی با شدت بالا (HIIT ) استفاده از یک مکمل 50 میلی گرمی اندروستونولون در مقایسه با کسانی که فقط ورزش را انجام داده اند می تواند سطح تستوسترون را تا 200 درصد افزایش دهد. ورزش خود از عوامل افزایش تستوسترون است و این کار باز هم تولید این هورمون را بیشتر تقویت می کند.


9- سطح پایین منیزیم

منیزیم به هزاران دلیل پیچیده برای بدنمان اهمیت دارد و به زنده نگه داشتن و رشدمان کمک می کند. یکی دیگر از دلایلی که باید مطمئن شوید به اندازه کافی منیزیم استفاده کرده اید این است که به بهینه سازی تستوسترون کمک می کند تحقیقات نشان داده مصرف 10 میلی گرم منیزیم در ازای هر کیلوگرم از بدن می تواند در مدت چهار هفته سطح تستوسترون را به خوبی افزایش دهد.


10- برنامه غذایی کم چرب

درست مانند کلسترول، چربی نیز یکی از عوامل مهم عملکرد بهینه مغز و هورمون است. یکی از عوارض جانبی فراوان برنامه غذایی کم چرب سطح پایین تستوسترون است. یک تحقیق نشان داد بعد از هشت هفته دنبال کردن یک برنامه غذایی کم چرب سطح تستوسترون 12 درصد کاهش پیدا کرده است.


11- کمبود ویتامین D

تمام سلول های بدن به ویتامین D نیاز دارند تا به ظرفیت مطلوب خود برسند. تحقیقات نشان داده دریافت ویتامین D به اندازه مناسب سطح تستوسترون را تا 25 درصد افزایش می دهد.


12- آنتی اکسیدان ناکافی

من عاشق چای هستم و دلیل خوبی نیز دارد! تحقیقات نشان داده آنتی اکسیدان های مفید چای یعنی EGCG ظریفت افزایش تستوسترون را دارند.

نویسنده: ویلیام کول

منابع:

Effect of acute DHEA administration on free testosterone in middle-aged and young men following high-intensity interval training. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23417481

Effects of magnesium supplementation on testosterone levels of athletes and sedentary subjects at rest and after exhaustion. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20352370

Low-fat high-fiber diet decreased serum and urine androgens in men. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15741266

Effect of vitamin D supplementation on testosterone levels in men. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154195

Effects of catechin, epicatechin and epigallocatechin gallate on testosterone production in rat leydig cells. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20432242


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha