با شروع فصول سرد شیوع بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد؛ بعضی عفونت‌های ویروسی و باکتریال در محیط‌های سرد توانایی غلبه بر سیستم دفاعی ما را پیدا می‌کنند و بدین ترتیب شیوع سرماخوردگی، ذات‌الریه و آنفلوآنزا افزایش می‌یابد.

سرما موجب آسیب به سیستم تنفسی می‌شود

سلامت نیوز:با شروع فصول سرد شیوع بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد؛ بعضی عفونت‌های ویروسی و باکتریال در محیط‌های سرد توانایی غلبه بر سیستم دفاعی ما را پیدا می‌کنند و بدین ترتیب شیوع سرماخوردگی، ذات‌الریه و آنفلوآنزا افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیز به نقل از فارس،حسن‌الله صادقی فوق تخصص ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بطور معمول وقتی که نفس می‌کشیم درجه حرارت هوای وارد شده به ریه‌ها در محل انشعاب برونش‌های اصلی راست و چپ در نای ٣٧ درجه و اشباع از بخار اب است؛ این بدین معنی است که سیستم فوقانی تنفس یعنی بینی‌ها علاوه بر پاک‌سازی هوا، حرارت و اشباع بخار آب آن را تنظیم می‌کنند.

عضو انجمن ریه ایران ادامه داد: افزایش یا کاهش درجه حرارت در محدوده مشخص با این سیستم تنظیم می‌گردد، اما افزایش یا کاهش شدید درجه حرارت می‌تواند باعث آسیب یا تخریب سیستم تنفسی گردد؛ خشکی شدید هوا باعث از دست‌ رفتن مقدار زیادی مایع از راه تنفس شده و باعث ایجاد آسیب و اختلال به سیستم دفاعی است؛ احتمال بروز عفونت‌های تنفسی را افزایش می‌دهد و هم‌چنین هوای سرد رطوبت کمتری دارد، خشک‌تر است و می‌تواند با چند روش به ریه‌های ما آسیب بزند.

صادقی گفت: با شروع فصول سرد شیوع بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد. بعضی عفونت‌های ویروسی و باکتریال در محیط‌های سرد توانایی غلبه بر سیستم دفاعی ما را پیدا می‌کنند و بدین ترتیب شیوع سرماخوردگی، ذات‌الریه و آنفلوآنزا افزایش می‌یابد و همچنین با کاهش دما در پاییز و زمستان ممکن است مشکلات متعددی برای سیستم تنفسی اتفاق افتد.

عضو انجمن ریه اروپا با بیان اینکه سرما باعث تحریک پایانه‌های عصبی در نایچه‌ها و نایژک‌ها می‌شود گفت: در بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌‌های مشابه سرما نیز باعث بروز یا تشدید آنها می‌گردد؛ هم‌چنین با همین مکانیسم بیماران مبتلا به بیماری‌های انسدادی و فیبروز ممکن است دچار حمله شوند.

عضو انجمن ریه، سرمای هوا را باعث تشدید آلودگی محیطی در شهرهای بزرگ دانست و گفت: با پدیده وارونگی هوا این موضوع تشدید می‌یابد و شرایط برای بیماران تنفسی مزمن نامناسب می‌گردد.

فوق تخصص ریه با در نظر گرفتن موارد فوق توصیه‌های زیر را برای کمک به بیماران تنفسی در آستانه شروع فصل سرما ارائه داد:

1. تغذیه مناسب و استفاده از میوه‌های دارای آنتی‌اکسیدان به حفاظت ریه‌ها کمک می‌کند.

2. از حضور در فضاهای باز و به‌خصوص ورزش‌کردن در مواقع آلودگی پرهیز شود.

3. واکسیناسیون به موقع را بر علیه آنفلوآنزا و عفونت‌های تنفسی انجام دهند.

4. مصرف دقیق داروهای تنفسی یا شروع دارو در کسانی که بیماریهای فصلی دارند.

5. راه اصلی تنفس بینی است، تنفس از دهان احتمال اسیب‌تنفسی را افزایش می‌دهد.

6. استفاده از ماسک ضمن گرم‌کردن هوای تنفسی می‌تواند از ورود ذراتی که در محدوده زیر ده میکرون(یکی از آلاینده‌های مهم شهرهای بزرگ و پرترافیک) است را به داخل ریه‌ها جلوگیری نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha