معاون تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنده مدال افتخار آژانس بین المللی تحقیقات سرطان شد.

دکترملک زاده، برنده مدال افتخار آژانس بین المللی تحقیقات سرطان شد

سلامت نیوز:  معاون تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنده مدال افتخار آژانس بین المللی تحقیقات سرطان شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر رضا ملک زاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس پژوهشکده گوارش و کبد، به پاس فعالیتهای برجسته در حوزه تحقیقات سرطان به ویژه شناسایی عوامل و شیوع سرطان های گوارشی و ایجاد ظرفیت تحقیقات در حوزه سرطان در جمهوری اسلامی، مدال افتخار آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) را دریافت می کند.


کریستفور وایلد، رییس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)در نامه ای از دکتر رضا ملک زاده دعوت کرده اوایل سال آینده میلادی با حضور در مقر آژانس در فرانسه، ضمن ارائه یازدهمین سخنرانی «ریچارد دال»، مدال افتخار آژانس را دریافت کند.


دکتر ملک زاده، به منظور شناسایی عوامل شیوع سرطان به ویژه سرطان های گوارشی در شمال ایران، بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا را در ایران با جمعیت 50 هزار نفری در منطقه گلستان به عنوان داغترین نقطه سرطان مری در کشور به اجرا درآورد و به نتایج مهمی در این مطالعات دست یافت.
از نتایج مهم این مطالعه بزرگ آینده نگر، «اثبات تاثیر نوشیدن چای داغ در ابتلا به سرطان مری» و نیز «سرطانزایی تریاک» بوده است که هر دو این مطالعات به ثبت جهانی رسیده است.
همچنین در سال 1392 گزارش «ثبت سرطان جمعیتی استان گلستان» که پیش‌نیاز مطالعه بزرگ کوهورت گلستان بود به سرپرستی دکتر ملک‌زاده تهیه و به عنوان اولین گزارش رسمی و معتبر از وضعیت سرطان ایران وارد کتابی با عنوان «سرطان در 5 قاره جهان» (Cancer in Five Continents) به عنوان مرجع جهانی شد.


از دیگر تلاشهای معاون تحقیقات وزیر بهداشت در زمینه سرطان، برنامه جامعی بود که وی برای ارتقاء ثبت سرطان در کشور طراحی کرد و بر اساس آن ، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که زمینه و علاقه‌مندی اجرای چنین برنامه ای را داشتند به عنوان مجری برنامه ثبت سرطان در هر استان انتخاب شدند. مبنای این برنامه تشکیل مراکز ثبت سرطان جمعیتی در مراکز استانها است و مراکز ثبت سرطان استانی باید اقدامات لازم را برای طراحی و اجرای تمام فرایندهای نظام ثبت سرطان جمعیتی انجام دهند.


دکتر ملک زاده همچنین اقدام به تشکیل بیوبانک بیماری سرطان به عنوان یکی از نخستین بیوبانکهای کشور در گلستان کرد که کمک شایانی در تشخیص زود هنگام و درمان بیماریهای سرطان خواهد کرد.


این دانشمند ایرانی، همچنین از پژوهشگران اصلی مطالعه بار جهانی بیماری‌ها در انستیتوی سنجش و ارزشیابی سلامت (Institute of Health Metrics and Evaluation) است که به بررسی 32 نوع سرطان در 195 کشور جهان می پردازد.


آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، آژانس تخصصی و بین رشته ای سازمان بهداشت جهانی در زمینه سرطان است که ماموریت آن، ترویج همکاری های بین المللی در تحقیقات سرطان است. این آژانس مهارت های اپیدمیولوژی، علوم آزمایشگاهی و آمار زیستی را برای شناسایی علل سرطان به کار می گیرد به طوری که اقدامات پیشگیرانه ممکن اتخاذ شده و بار بیماری و رنج های مرتبط آن کاهش یابد.


از ویژگی های مهم IARC تخصص آن در هماهنگ کردن تحقیق در کشورها و سازمان ها است که نقش مستقل آن به عنوان یک سازمان بین المللی این فعالیت را تسهیل می کند. آژانس خصوصا علاقه مند به انجام تحقیقات در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه ​​با همکاری محققان این کشورهاست.


آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) نتیجه ابتکار یک گروه از چهره های مشهور فرانسوی است که توانستند ژنرال دوگل، رئیس جمهور وقت فرانسه را به اجرای طرحی برای کاهش روند روزافزون گسترش سرطان متقاعد کنند. این پروژه به سرعت گسترش یافت تا جایی که در 20 مه 1965 مجمع بهداشت جهانی در قطعنامه ای تاسیس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان را به عنوان سازمان تخصصی سرطان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد. آژانس که مقر آن در شهر لیون فرانسه است و شورای حکام خود را دارد در بدو تشکیل پنج عضو داشت که شامل جمهوری فدرال آلمان، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا بودند. در حال حاضر اعضای آژانس به 25 کشور افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha