یک فعال حقوق کودک با انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی از موارد کودک آزاری در کشور گفت: اکثر موارد کودک آزاری که در سطح جامعه معنکس می شود آزارهای جسمی و جنسی هستند در حالی که ما از کود‌‌ک ‌آزاری‌ های روحی و روانی غافل هستیم.

انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی کودک‌آزاری

سلامت نیوز:یک فعال حقوق کودک با انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی از موارد کودک آزاری در کشور گفت: اکثر موارد کودک آزاری که در سطح جامعه معنکس می شود آزارهای جسمی و جنسی هستند در حالی که ما از کود‌‌ک ‌آزاری‌ های روحی و روانی غافل هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،هادی شریعتی ،‌‌ با بیان اینکه مسایل کود‌‌کان باید جزو سیاست ‌نهاد‌‌های رسمی و اجتماعی باشد، اظهارداشت: در رابطه با مسایل کودکان باید راهبرد‌‌ها، سیاست ‌ها و برنامه ‌های بلند‌‌مد‌‌ت اجرا شود اما تا کنون شاهد این برنامه ها نبوده ایم و با هر اتفاقی که در این حوزه می افتد، برنامه های مقطعی و بدون اثر دنبال می شود. ما نیازمند‌‌ سیاست ‌های بلند‌‌مد‌‌ت در این بخش هستیم که مبتنی ‌بر د‌‌اد‌ه‌ های علمی باشد.‌‌

این فعال حقوق کودکان با اشاره به قانون حمایت از کود‌‌کان و نوجوانان گفت: د‌‌ر کشور در سال 81 قانون مربوط به کودک آزاری در مجلس تصویب شد و از آن سال تا کنون این قانون مبنا قرار گرفته است ولی ببشتر موارد آن نادیده گرفته شود و لایحه ای که هم اکنون به عنوان یک لایحه جامع در اختیار نمایندگان قرار دارد نباید به سرنوشت لایحه قبلی دچار شود.

‌وی با تأکید بر اینکه باید به ابعاد مختلف کود‌‌ک ‌آزاری‌ توجه شود، گفت: اکثر موارد کودک آزاری که در سطح جامعه معنکس می شود آزارهای جسمی و جنسی هستند در حالی که ما از کود‌‌ک ‌آزاری‌ های روحی و روانی غافل هستیم. تحقیقات نشان می ‌د‌‌هد‌‌ که اکثر کود‌‌ک ‌آزاری‌ ها توسط افراد‌‌ آشنا با کود‌‌ک اتفاق می ‌افتد‌ اما بیشتر مردم فکر می کنند کودک آزاری ها توسط افراد غریبه صورت می گیرد.

شریعتی افزود: در سیاست گذاری های مربوط به حوزه کودکان باید به مسایل پیشگیرانه توجه شود چرا که بسیاری از موارد کودک آزاری در بستر ناآگاهی و نبود برنامه های پیشگیرانه و فرهنگسازی صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: پیشگیری، آموزش، غربالگری و مجازات باید در کنار هم باشد و اگر د‌‌ر کنار هم قرار نگیرد، تنها کسی که مورد آسیب جدی قرار می گیرد کودک یا نوجوان آزاردیده است. بنابراین علاوه بر خانواد‌‌ه که باید تمام اقدامات را نسبت به سلامت روانی کودک مورد توجه قرار دهد، نهادهای آموزشی و فرهنگی نیز باید حساسیت های لازم را داشته باشند.

این فعال حقوق کود‌‌ک با بیان اینکه بانک اطلاعاتی از موارد کودک آزاری وجود ندارد، تأکید کرد: بیشتر آمارهایی که در رابطه با کودک آزاری در ایران وجود دارد از طریق اورژانس اجتماعی و در تماس ها با این اورژانس اعلام می شود و یا اینکه گزارش هایی که ان جی اوهای فعال حوزه کودک در اختیار دارند. ما به یک بانک اطلاعاتی در این زمینه نیاز داریم اما اطلاعاتی که در رابطه با آسیب های مربوط به کودکان وجود دارد علاوه بر اینکه شفاف نبوده، کامل هم نیست.

 وی همچنین درباره تأثیر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در پیشگیری از موارد جرم علیه کودکان گفت: لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که هم اکنون در اختیار نمایندگان قرار دارد به کودک و جرایمی که علیه او صورت می گیرد، توجه کرده و امیدواریم دستاوردهای این لایحه در آینده بتواند در کنار فعالیت های سازمان های مردم نهادی که در حوزه کودکان فعالیت می کنند، به کاهش آسیب های مربوط به کودکان منجر شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha