مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: امروز اصفهان مابین خشکسالی هیدورلوژی و اقتصادی اجتماعی قرار گرفته است که یکی از پیچیده ترین خشکسالی‌های جهان است.

سلامت نیوز: مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: امروز اصفهان مابین خشکسالی هیدورلوژی و اقتصادی اجتماعی قرار گرفته است که یکی از پیچیده ترین خشکسالی‌های جهان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مجید بیجندی امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هواشناسی را از یک دستگاه صرف به دستگاهی کاربردی بدل می‌کنیم، اظهار کرد: هواشناسی از حوزه زندگی زنان و مردان خانه‌دار تا پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها با تکنولوژی بی نظیر تاثیرگذار است و با استفاده از پارامترهای مختلف سعی می‌کنیم که به شکل کاربردی شاخص‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان افزود: اصفهان جزو استان‌های برتر در موضوع کاربردی شدن است و نقش بسزایی در کشاورزی، دامداری و گردشگری و حمل و نقل طی سالهای گذشته ایفا کرده‌ایم.

بیجندی با اشاره به "نقشه تَهَک" با عنوان ایران شهر که از ابتدای دولت یازدهم تدوین شده افزود: تهک نقش کاربردی مردم را در حوزه‌های مختلف به ویژه هواشناسی بیش از پیش تقویت می‌کند، وزیر راه و شهرسازی خواستار بلوغ طرح تهک شده است.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: عمده چالش‌های امروز هواشناسی، چالش‌هایی است که مرز نداشته و در حوزه‌های مختلف تاثیر گذار است؛ رشد جمعیت، خشکسالی، فرسایش خاک، خشک شدن تالاب‌ها، انقراض گیاهان و جانوران، تغییر اقلیم و ...  از جمله چالشهایی است که هواشناسی کاربردی می‌تواند از آنها جلوگیری و یا داده‌های بسیار مهمی در این ارتباط صادر کند .

بیجندی با اشاره به تغییر اقلیم در عصر کنونی تصریح کرد: تغییر اقلیم، شاه کلید چالش‌های پیش روی بشر است و در آینده نیز یکی از اساسی‌ترین چالش‌ها خواهد بود، این بحران خشکسالی‌های پی در پی و سرمازدگی ناگهانی را موجب می‌شود و دلیل بسیاری از چالش‌های زیرین دیگر به خصوص اقتصاد آب و کشاورزی است.

وی با اشاره به سه هدف عمده سازمان هواشناسی اظهار کرد: پایش مستمر جو و تولید داده، پردازش و تولید محصول، تصمیم گیری در مدیریت و امور روزمره مردم سه هدف اصلی سازمان هواشناسی است که با پیش‌بینی‌های به موقع توانسته‌ایم 422 میلیارد تومان در 9 ماهه گذشته به صندوق بیمه و مراجع تصمیم‌گیری در 11 استان کشور کمک کنیم.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان  تاکید کرد: امروز اصفهان مابین خشکسالی هیدورلوژی و خشکسالی اقتصادی اجتماعی قرار گرفته است که یکی از پیچیده‌ترین خشکسالی های جهان است و طی 10 سال اخیر شرایط خشکسالی استمرار داشته است. خروج از این خشکسالی بسیار دشوار بوده و نیازمند سال های ترسالی متمادی است.

بیجندی اظهار کرد: نزدیک پنج درصد استان در حالت نرمال بارش قرار دارد و 95 درصد درگیر خشکسالی خفیف تا شدید است. 94 درصد جمعیت استان به طور کلی در خشکسالی بلند مدت زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طی سه ماهه آینده پیش بینی‌ها از بهبود شرایط بارشی در پاییز سال 96 نسبت به 95 خبر می‌دهد، گفت: اما نسبت به بلند مدت با کاهش 15 درصدی بارش‌ها روبرو خواهیم بود. بارش‌های پاییزی از اواسط آبان ماه آغاز می‌شود، اما متاسفانه از نظر جاری، نوع میزان بارش و پراکنش به خصوص پراکنش مکانی و زمانی بارش‌های مساعدی نیست.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: دمای هوا در پاییز در نواحی شرقی  و مرکزی استان از میانگین بلند مدت اندکی پایین‌تر بوده و در واقع پاییزی خنک‌تر را شاهد خواهیم بود.

بیجندی اظهار کرد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد در سرچشمه‌های زاینده رود بارش های نرمالی را خواهیم داشت.  اما در مرکز و شرق استان به دلیل خشک بودن زیاد خاک، بارش‌ها مفید نخواهد بود.

وی با اشاره به خشکسالی 17 ساله مناطق شرق و مرکز استان به مسئولان و مدیران شهری توصیه کرد: مدیریت جدی منابع باید در دستور کار باشد، امسال سیلاب‌های شهری را جدی گرفته و به خوبی کنترل کنند. پیش‌بینی‌های 10 ساله این سازمان نشان می‌دهد که خشکسالی تا چند دهه آتی در استان پایان نمی‌یابد.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در حال رایزنی با شرکت مخابرات هستیم تا در مناطق گردشگی شهر اصفهان آخرین موارد اطلاعاتی هواشناسی را بر روی تلفن همراه گردشگران ارایه کنیم.

همچنین معاون توسعه و پیش‌بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان گفت: خوانسار، گلپایگان، چادگان و داران در سال زراعی جاری بارشی در حد نرمال داشته و مابقی شهرستان‌های استان در این زمان کمتر از حد نرمال بارش داشته‌اند. این افزایش بارشی که نسبت به سال گذشته مدام تکرار می شود در مناطقی رخ داده که جز منابع آبی استان نیستند.

نوید حاج بابایی اظهار کرد: استان اصفهان رتبه 13 کم بارشی را در کشور کسب و در بلند مدت منفی 18 درصد بارش را ثبت کرده است.

وی افزود: وضعیت بارشی استان اصفهان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته بهبود یافته و با رشد 21 درصدی بارش مواجه بوده است اما مناطق مرکزی، شرقی و شمالی استان اصفهان نتوانسته‌اند 100 درصد بارش خود را کسب کنند. هرچند میانگین وزنی بارش در سال زراعی 95-96، 138 میلیمتر بوده است که نسبت به بلند مدت 18 درصد کاهش ولی نسبت به سال زراعی 94-95 ؛21 درصد رشد داشته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: ایستگاه کوهرنگ به عنوان یکی از ایستگاه‌های مهم سرچشمه زاینده‌رود امسال 1352 میلیمتر بارش داشته که نسبت به سال زراعی گذشته وضعیت بهتری دارد، ولی در میانگین بلند مدت با کاهش 27 درصدی بارش روبرو است.

وی به بحث دمایی استان در تابستان اشاره کرد و گفت: دمای استان در مردادماه امسال نسبت به بلند مدت تغییری نداشته است، اما شهریور ماه خنکی را پشت سر گذاشته‌ایم.

معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل هواشناسی خاطرنشان کرد: چهار نوع خشکسالی هواشناسی، هیدرولوژیکی، کشاورزی و اقتصادی اجتماعی وجود دارد که اصفهان ما بین خشکسالی‌های هیدرولوژکی و اقتصادی اجتماعی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha