چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 227653

نوع بویی که در ناحیه زیر بغل ایجاد می‌شود و چگونگی برخورد با آن، با سیستم مشابهی از میکروب‌ها در داخل روده مرتبط است که شما را از ابتلا به برخی بیماری‌ها محافظت می‌کند.

باکتری‌های زیر بغل، حافظ سلامتی بدن!

سلامت نیوز: نوع بویی که در ناحیه زیر بغل ایجاد می‌شود و چگونگی برخورد با آن، با سیستم مشابهی از میکروب‌ها در داخل روده مرتبط است که شما را از ابتلا به برخی بیماری‌ها محافظت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، بویی که بر اثر تعریق ناحیه زیر بغل ایجاد می‌شود به دلیل باکتری‌هایی است که آنجا رشد می‌کنند. محققان بر این باورند که نوع بوی زیر بغل و کاری که در ارتباط با رفع آن انجام می‌دهید، با سیستمی از میکروب‌ها در ارتباط است که افراد را در برابر بیماری‌ها مصون می‌دارد یا مستعد ابتلا به آنها می‌سازد.

به گزارش دیلی‌میل، درست مانند فضای روده، در ناحیه زیر بغل هم تنوعی از میکروب‌ها زندگی می‌کنند و استفاده از دئودورانت‌ها و ضدتعریق‌ها بیشتر از آن که بوی آنها را تغییر دهد، کار خود میکروب‌ها را دگرگون می‌کند.

میکروب‌هایی که زیر پوست، در ناحیه زیر بغل، روی پوست و داخل روده‌ها و بزاق دهان وجود دارند، نقش مهمی در حفاظت از ما در برابر سایر میکرواورگانیسم‌هایی بازی می‌کنند که متعلق به بدن ما نیستند.

گروهی از محققان نشان داده‌اند که حفاظت از میکروبیوم‌های ناحیه زیر بغل و در کل این سیستم، از سلامت کل بدن حفاظت می‌کند. تحقیقات آنها حاکی از آن است که جلوگیری از بوی بدن به طور قابل توجه و سریعی میکروبیوم‌ها را تغییر می‌دهد.

هر فردی میکروبیوم منحصر به خود را دارد که برحسب شرایط محیطی دچار نوسان می‌شود. زیست‌بوم‌های خاص از ما در برابر بیماری‌ها محافظت کرده و نقش مهمی در ایجاد بوی بدن را ایفا می‌کنند.

برخی بر این باورند که دئودورانت‌ها و ضدتعریق‌ها ممکن است سرطان‌زا باشند در حالی که عده‌ای می‌گویند هنوز مدارکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. سرطان پستان نیز اغلب در قسمت فوقانی بدن و در نواحی خارجی سینه ایجاد می‌شود و بعضی محققان معتقدند که ابتلا به آن ممکن است با مقدار بافت این ناحیه و استفاده از دئودورانت‌ها و ضدتعریق‌ها مرتبط باشد. همچنین آلومینیوم موجود در ضدتعریق‌ها که به منظور توقف ترشح عرق مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است به دلیل فلزات به کار رفته در آن سرطانزا باشند زیرا مانند استروژن عمل می‌کنند.

پژوهشگران موزه علوم طبیعی موزه کارولینالی شمالی دریافتند که تنوع میکروب‌هایی که در ناحیه زیر بغل رشد می‌کنند بسته به این که برای از بین بردن آنها از دئودرانت، ضد تعریق استفاده شده یا چیزی برای این منظور به کار نرفته، متفاوت‌ است. به طور کلی، استفاده از دئودورانت‌ها و ضدتعریق‌ها تعداد و تنوع میکروب‌ها را در زیر بغل کاهش می‌دهند.

این محققان مشخص کردند افرادی که از ضدتعریق‌ها استفاده کرده بودند تعداد میکروب کم‌تر و آنهایی که از دئودورانت استفاده کرده بودند میکروبهای بیشتر اما با تنوع کم‌تری داشتند. «کورینباکتریوم» و «استافیلوکوک» از شایع‌ترین میکروب‌های ناحیه زیر بغل هستند. در افرادی که از محصولات بهداشتی در این ناحیه استفاده نمی‌کنند، تعداد «کورینباکتریوم»ها بیشتر است. اما آنهایی که از محصولات ضدتعریق استفاده کرده بودند «استافیلوکوک» بیشتری در زیر بغل خود داشتند. این میکروب برای سیستم بدن انسان هم خوب است و هم بد و این حالت آنها به این بستگی دارد که چگونه توسط میکروب‌های دیگر متعادل می‌شوند.

از سوی دیگر، «کورینباکتریوم» بیشتر نقش حفاظتی از بدن را ایفا می‌کنند. افرادی که از ضدتعریق‌ها استفاده می‌کنند تنوع بیشتری از میکروب‌ها دارند اما تعداد آنها کم‌تر است. در حالی که تنوع میکروب‌ها در حفظ سلامت میکروبی بدن مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha