سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور، تنها مرجع قانونی ارائه آموزش‌های مهارتی غیر‌رسمی در کشور است.

سلامت نیوز:«فعالیت‌های بدون مجوز آموزشگاه‌های مهارتی، غیر‌قانونی است.» این بخشی از سخنان عبدالله کابلی، رئیس اداره آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌‌ای استان تهران است که درباره فعالیت‌های غیر‌مجاز آموزشگاه‌های کافی‌شاپ‌داری‌ به زبان می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: او ‌که از فعالیت‌های غیر‌مجاز این آموزشگاه‌ها ‌ابراز بی‌اطلاعی می‌کند تأکید دارد در این خصوص فقط 30 مرکز مجوز گرفته اند و در صورت دریافت گزارش، با مؤسسات متخلف برخورد خواهد شد.‌

نقش سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور، در نظارت بر فعالیت مؤسساتی که مهارت‌های یک حرفه را آموزش می‌دهد، چیست؟

سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور، تنها مرجع قانونی ارائه آموزش‌های مهارتی غیر‌رسمی در کشور است. اگر مؤسسه‌ای بخواهد به آموزش مهارت‌های یک حرفه بپردازد، الزاما باید از اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان خود مجوز بگیرد. هرگونه ارائه آموزش در زمینه‌های مهارتی بدون داشتن مجوز، کاملا غیر‌قانونی است و سازمان ما می‌تواند پس از طی فرآیندهای قانونی، مؤسسه مربوط را تعطیل کند.

شخصی که از طرف اتحادیه صنفی یک حرفه خاص، پروانه کسب دریافت کرده، می‌تواند در محل کسب خود، دوره‌های آموزشی مهارت‌های آن حرفه را برگزار کند؟

خیر، یک فعال صنفی که خدمتی ارائه می‌کند، اجازه برگزاری دوره آموزشی مهارت‌های حرفه خود را ندارد، مگر این که برای این کار از اداره کل فنی و حرفه‌ای استان خود مجوز بگیرد.

به چه صورتی نرخ شهریه کلاس‌ها و نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی حرفه‌های مختلف، از طرف سازمان شما تعیین می‌شود؟

اصولا برای همه دوره‌هایی که آموزش یک رشته مهارتی محسوب می‌شود، از لحاظ ساعات آموزشی و نحوه برگزاری آموزش‌ها یک استاندارد بین‌المللی وجود دارد. شهریه دوره‌های مختلف هم براساس موضوعاتی مثل ساعات آموزشی، فضا و تجهیزات آموزشی مورد نیاز و اجاره محل آموزش، توسط یک تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان کانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد و اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هر استان ارزیابی می‌شود. پس از تعیین نرخ شهریه‌ها توسط این تیم، موضوع در هیات نظارت استان مربوط به تصویب می‌رسد. پس از تصویب این هیات نیز نرخ شهریه دوره‌های مختلف، در سامانه رسمی اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آن استان بارگذاری می‌شود.

آیا مؤسسات آموزش کافی‌شاپ‌داری نیز‌ لزوما برای فعالیت‌های خود باید از سازمان شما مجوز بگیرند؟

بله، همان‌طور که پیش از این به مراکز آموزش هتلداری مجوز می‌دادیم، در حال حاضر هم اگر مرکزی بخواهد به آموزش کافی‌شاپ‌داری بپردازد، پس از بررسی‌های لازم می‌توانیم به آن مرکز مجوز بدهیم.

تاکنون، چند مؤسسه در زمینه آموزش مهارت‌های مربوط به کافی‌شاپ از شما مجوز گرفته‌اند؟

30 آموزشگاه در استان تهران در این زمینه مجوز گرفته‌اند.

از فعالیت‌های مؤسسات متعدد دیگری که در این زمینه از شما مجوزی نگرفته‌اند، اطلاع دارید؟

از آنجا که تا به حال، گزارش یا شکایتی در زمینه فعالیت بدون مجوز مؤسسات آموزش مهارت‌های کافی‌شاپ‌داری دریافت نکرده‌ایم، از این موضوع اطلاع ندارم. اما اگر هرگونه گزارشی مبنی بر فعالیت غیر‌قانونی آموزشگاه‌های مهارت‌های این حرفه یا حرفه‌های دیگر به ما ارائه شود، کارشناسان ما موضوع را بررسی و در صورت لزوم، برخورد قانونی می‌کنند.

حتما باید گزارشی در زمینه فعالیت‌های غیرمجاز مؤسسات آموزشی حرفه‌های مختلف به دستتان برسد تا با آنها برخورد کنید؟

این طور نیست، پیش از این که گزارشی دریافت کنیم هم بر فعالیت‌های غیر‌مجاز نظارت می‌کنیم. به این صورت که بازرسان کانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد، آگهی‌های تبلیغاتی روزنامه‌ها و جراید را بررسی می‌کنند. آنها به صورت دوره‌ای هم از مراکز مختلف بازدید می‌کنند. اگر بازرسان ما، در بررسی‌ها و بازدیدهای خود متوجه فعالیت غیر‌قانونی یک آموزشگاه شوند، با هماهنگی‌های لازم با آن برخورد می‌کنند. ولی چون بسیاری از این فعالیت‌ها به صورت چراغ خاموش انجام می‌شود، بازرسان ما متوجه آن نمی‌شوند.

چه فرآیندی از طرف سازمان شما یا نهادهای مسئول دیگر، برای جلوگیری از این‌گونه فعالیت‌های غیر‌قانونی انجام می‌شود؟

ابتدا باید وجود مراکز آموزشی غیر‌قانونی از طریق گزارش‌های مردمی یا بازرسی‌های بازرسان کانون آموزشگاه‌های آزاد بر ما ثابت شود. به محض این که متوجه شدیم یک آموزشگاه بدون داشتن مجوز اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان خود، مهارت‌های یک حرفه را آموزش می‌دهد، کارشناسان ما موضوع را بررسی می‌کنند و اگر ضرورتی داشته باشد، با هماهنگی میان کارشناسان ما و بازرسان کانون آموزشگاه‌های آزاد و دفتر حراست اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و اداره اماکن عمومی و دادستانی استان مربوط، این موضوع تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

حال اگر هنرجویی، در یک مؤسسه آموزشی مجاز دوره دیده باشد، ولی درباره کیفیت آموزش یا نرخ شهریه آن مؤسسه شکایتی داشته باشد، از چه راهی می‌تواند شکایت خود را پیگیری کند؟

در این زمینه کارگروهی با عنوان واحد بررسی شکایات و ارزیابی عملکرد در اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هر استان وجود دارد. اگر فردی در خصوص کیفیت آموزش و نرخ شهریه دوره آموزشی آموزشگاهی که از ما مجوز دارد، شکایتی داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را به صورت مکتوب در این کارگروه طرح کند. پس از طرح شکایت، کارشناس‌های این واحد موضوع را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha