نتایج یک مطالعه ۹ ساله ارتباط بین مصرف قند و سرطان را نشان می دهد.

ارتباط مصرف قند و افزایش ابتلا به سرطان

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه ۹ ساله ارتباط بین مصرف قند و سرطان را نشان می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محققان دانشگاه لوون و دانشگاه بروکسل بلژیک در تحقیقات خود دریافته اند قند موجب بیداری سلول های سرطانی شده و تومورها را تهاجمی تر می کند.

محققان توضیح دادند چگونه «اثر واربورگ» اتفاق می افتد، پدیده ای که در آن سلول های سرطانی به سرعت قند را تجزیه کرده و رشد سلول را تحریک می کنند.

این یافته نشاندهنده وجود رابطه مثبت بین قند و سرطان است که ممکن است تاثیرات مخربی بر رژیم غذایی بیماران سرطانی داشته باشد.

 این پروژه متمرکز بر اثر واربورگ بود؛ یعنی مشاهده اینکه تومورها به شکل قابل توجهی مقادیر زیاد قند را به لاکتات در مقایسه با بافت های سالم تبدیل می کنند.

به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی های سلول های سرطانی، این پدیده به شکل گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته و حتی برای تشخیص تومورهای مغزی مورد استفاده واقع می شود.

اما هنوز مشخص نیست که این اثر فقط علامت سرطان است یا علت آن است.

یوهان تولین، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تحقیق ما نشان می دهد که چگونه مصرف بیش از حد قند توسط سلول های سرطانی منجر به چرخه تحریک مداوم رشد و پیشرفت سرطان می شود.»

وی در ادامه می افزاید: «حال قادر به توضیح رابطه بین قدرت اثر واربورگ و تهاجمی بودن تومور هستیم. این رابطه بین قند و سرطان دارای پیامدهای گسترده ای است.»

محققان می گویند مصرف مواد قندی به مراتب اعتیادآورتر از کوکائین است. مصرف بیش از اندازه قند موجب بروز مشکلات متعدد سلامت می شود و یکی از علل اصلی چاقی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha