پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 227675

رئیس گروه بانک خون بند ناف و سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون ایران به ایرنا گفت: اهدای خون بند ناف در صورت رضایت مادر انجام می شود .

اهدای خون بند ناف، تنها در صورت رضایت مادر

سلامت نیوز: رئیس گروه بانک خون بند ناف و سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون ایران به ایرنا گفت: اهدای خون بند ناف در صورت رضایت مادر انجام می شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مهین نیکو گفتار روز در این باره افزود: از آنجایی که خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی خون‌ساز است، در صورت رضایت مادران به اهدای خون بند ناف، در زمان زایمان جمع‌آوری شده و به آزمایشگاه بانک‌های خون بند ناف منتقل،‌ در آنجا سلول‌های بنیادی آن جدا و سپس ذخیره‌سازی می‌شود.


این مقام سازمان انتقال خون ادامه داد:افرادی که از بیماری ها بدخیم خون رنج می برند از کسانی هستند که نیازمند پیوند این سلول های بنیادی از طریق خون بند ناف هستند .


وی یادآوری کرد: سایر بدخیمی ها مانند برخی از تومورها که به درمان مقاوم می شوند و بیمار تحت درمان شدید مانند رادیوگرافی و شیمی درمانی قرا می گیرد نیز درلیست کسانی هستند که نیازمند پیوند سلول های بنیادی از این طریق هستند .
وی با تاکید بر اینکه در بانک خون بندناف ملی ایران خون بندناف پردازش می شود، گفت :خون بند ناف هایی که شرایط لازم و کیفیت بالایی دارند پردازش می شوند .


نیکو گفتار ادامه داد: سازمان انتقال خون برای پردازش و ذخیره خون بند ناف براساس استانداردهای جهانی که از سوی بانک خون بند ناف جهانی اعلام شده است عمل می کند .


وی با بیان اینکه تمام اهدا کنندگان غربالگری می شوند، خاطر نشان کرد: وجود هر گونه احتمال عفونت در خون مادر و همچنین تمام بیماری های ویروسی و میکروبی مورد بررسی دقیق قرار می گیرد .
این مسئول سازمان انتقال خون اعلام کرد: بیمارستان های شریعتی ،مرکز طبی کودکان ،مفید و محک در زمینه پیوند سلول های بنیادی خون بند ناف با ما همکاری دارند .


وی با گفت :اکیپ های جمع آوری خون بند ناف داریم و اگر مادری تمایل به اهدای خون بند ناف را داشته باشد می تواند با امضای رضایت نامه این عمل را انجام دهد .


نیکو گفتار با اشاره به اینکه در آینده تعداد این بیمارستان ها برای اهدای خون بند ناف افزایش خواهد یافت،تاکید کرد:چنانچه تهیه خون بند ناف به صورت هدفمند و برای یک بیمار مشخص قرار باشد از یک فرد مورد نظر گرفته شود، اکیپ جمع آوری به دیگر بیمارستان ها نیز می تواند اعزام شود.


وی خاطر نشان کرد: کاربرد سلول های بنیای اهدای هدفمند روز به روز در حال افزایش است و چشم انداز مناسبی در ارتقاء سلامت بیماران و درمان بیماری های بدخیم که زمانی درمان آنها بسیار دور بود موثر است .


رییس گروه بانک خون بند ناف و سلول های بنیادی سازمان انتقال خون ایران گفت:تنها نکته مهم در اهدای خون بند ناف این است که ساختار ژنتیک خون بند ناف با ساختار ژنتیکی بیمار گیرنده مطابقت داشته باشد که به تطابق اچ.ال.ای (HLA) گفته می شود.


نیکو گفتار در خصوص مدت زمان نگهداری خون بند ناف گفت: تجربه نشان داده است نمونه های خون بند ناف در شرایط استاندارد نگهداری می شوند تا بیش از 20سال هم قابلیت مصرف را دارند و پیوندهای موفقی نیر داشته اند .


رئیس گروه بانک خون بند ناف وسلول های بنیادی سازمان انتقال خون ایران گفت : سازمان انتقال خون امکان سرویس دهی به تمام مادرانی که تمایل دارند خون بند ناف را هدیه کنند را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha