عضو هیات علمی گروه سلامت در بلایا و طب اورژانس با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های مرتبط با کاهش آسیب بلایا به کودکان و نوجوانان کشور، گفت: در این راستا، از حدود یک سال گذشته کار تهیه محتواهای آموزشی برای کودکان و نوجوانان در سه سطح پیش دبستانی، ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز شده است.

لزوم آموزش نحوه امدادخواهی در حوادث به کودکان/ آموزش ۷۰۰۰ دانش‌آموز در کشور

سلامت نیوز:عضو هیات علمی گروه سلامت در بلایا و طب اورژانس با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های مرتبط با کاهش آسیب بلایا به کودکان و نوجوانان کشور، گفت: در این راستا، از حدود یک سال گذشته کار تهیه محتواهای آموزشی برای کودکان و نوجوانان در سه سطح پیش دبستانی، ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر غلامرضا معصومی  با اشاره به ضرورت آموزش کاهش اثرات بلایای طبیعی، به کودکان گفت: باید توجه کرد که کار در حوزه کودک و نوجوان محدودیت نمی‌شناسد و باید از تمامی ظرفیت‌ها اعم از بستر تلگرام و شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد؛ چراکه در این صورت این آموزش‌ها با اقبال بیشتری هم روبرو خواهد بود. بر این اساس از حدود یک سال قبل، کار تهیه محتواهای آموزشی برای کودکان و نوجوانان در سه سطح پیش دبستانی، ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برای تغییر فرهنگ جوامع، زیربنایی‌ترین کار شروع آموزش و پرورش در سنین طفولیت و کودکی است و این موضوع در نظام‌های رشد یافته و موفق امری پذیرفته و بدیهی است، افزود: بر این اساس آموزش‌هایی که در این سنین با روش‌های درست و موثر برای این مخاطب ارائه می‌شود، بهتر از سوی آنها مورد پذیرش قرار می‌گیرد و در خاطره او ماندگار خواهد شد. در حالیکه این دو مولفه در مخاطب‌های دیگر کمتر وجود دارد.

معصومی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان در کنار افراد سالخورده، آسیب‌پذیرترین اقشار در حوادث غیرمترقبه و بلایا هستند، گفت: بنابراین فعالیت‌های جدی آموزشی، فرهنگی و ... در این اقشار باید بیش از سایر افراد جامعه انجام شود.   بدون شک مهم‌ترین سرمایه هر جامعه، نیروی انسانی آن است. بنابراین برنامه‌ریزی در راستای رشد و بالندگی نیروی انسانی جزو لاینفک و انکارناپذیر و از اهرم‌های رشد یک کشور است. قطعا هر جامعه مترقی باید برای سرمایه انسانی خود برنامه‌های مشخص در دوره‌های مختلف زندگی مردم کشور داشته باشد. در این بین به نظر می‌ رسد برای اقدامات و برنامه‌های زیر بنایی و طولانی‌ مدت بهترین و منطقی‌ترین سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای آموزش و بالندگی گروه سنی کودکان و نوجوانان، برای تبیین بستر فرهنگی و ماندگار است.

عضو هیات علمی گروه سلامت در بلایا و طب اورژانس با اشاره به حادثه‌خیز بودن کشور ایران، اظهار کرد: بنابراین برنامه‌ریزی منطقی، فراگیر و همه جانبه برای تمام هموطنان بویژه نسل آینده، امری بدیهی است و این امر جز با آموزش و ایجاد حساسیت از پایین‌ترین سطح سنی اجتماع، یعنی کودکان و نوجوانان و حتی خردسالان، میسر نخواهد شد. همچنین آموزش در سنین کودکی از این حیث که آنها آینده‌سازان کشور هستند و از این پس در تمام حوزه‌های اجتماعی حضور پیدا خواهند کرد و قطعا آموخته‌های صحیح‌شان را در لایه‌های مختلف جامعه تزریق خواهند کرد، اهمیت دارد.
شناخت خطر بلایا؛ اولین اولوین "سندای"

معصومی با بیان اینکه جوامع پیشرفته تجاربی ارزشمند از آموزش و حساسیت‌زایی در سنین کودکی دارند که طبیعتا از نتایج مثبت آن در زمان حال و آینده بهره‌مند خواهند شد، افزود: در کنار موارد ذکر شده، این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که شناخت خطر بلایا (Understanding Disaster Risk) اولین اولویت سند سندای (سند کاهش بلایای طبیعی) است. این اولویت جز با آموزش و مشارکت کودکان و نوجوانان عملیاتی نخواهد شد؛ چرا که هم بیش از یک‌سوم جمعیت کشور را شامل می‌شوند و از طرفی شناخت خطر در این سنین با پیامدهای مثبت چند ده ساله برای یک جامعه همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از این آموزش‌ها افزایش سطح دانش و مهارت‌های کودکان و نوجوانان در خصوص نحوه شناخت، پیشگیری و برخورد با حوادث و بلایا است، افزود: فرآیند ذهنیت‌سازی و یا تغییر نگرش در خصوص نحوه صحیح شناخت خطر از طریق آموزش در گروه سنی کودکان و نوجوانان تاثیر فراوانی دارد. افزایش آگاهی و آشنایی کودکان و نوجوانان با حوادث طبیعی، بسترسازی فرهنگی و دانشی در گروه سنی کودکان و نوجوانان در زمینه بحران و بلایا، استفاده از فرصت‌های آموزشی جهت افزایش مهارت‌ها، کاهش آسیب‌پذیری کودکان در حین بروز حوادث و تصویرسازی حوادث طبیعی و آسیب‌های ناشی از بروز آنها از طریق برپایی مسابقات در میان گروه‌های همسالان از جمله اقداماتی است که در دست داریم.

معصومی با بیان اینکه موضوعاتی که در محتواهای آموزشی مورد بحث قرار می‌گیرد، زمین لرزه، سیل، خشکسالی، حوادث جاده‌ای، آتش‌سوزی خانگی، ریزگردها و آلودگی هوا و نحوه امدادخواهی در حوادث و بلایا است، گفت: باید آموزش‌ها به گروه کودکان و نوجوانان ارائه شده و دوره‌های آموزشی تئوری و عملی، در فضای مدرسه و فضای مجازی به گونه‌ای فراگیر افزایش یابد تا در زمان بروز خطراتی مانند سیل و زلزله، فرد خود به آغوش خطر نرود و باعث ایجاد تلفات جدیدتر چه برای خود و چه سایر افراد در معرض خطر نشود.

وی درخصوص اقداماتی که در حوزه آموزش بلایا و کاهش آسیب صورت گرفته است، گفت: در این راستا از یک سال قبل، کارگروه شناخت و درک خطر بلایا در کودکان و نوجوانان تشکیل شده است که همکاری نزدیکی با بسیج جامعه پزشکی دارد. همچنین در یک بازه زمانی یک ماهه ۷۰۰۰ دانش آموز در سراسر کشور آموزش حضوری دیده‌اند. در عین حال به زودی سایت آموزش آنلاین در این حوزه رونمایی می‌شود که در آن علاوه بر دانش آموزان، والدین و معلمان هم آموزش می‌بینند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha