رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، تغذیه ناسالم را عامل ابتلا به بسیاری از بیماری ها از عوامل اصلی مرگ ایرانیان بر اثر بیماری های غیر واگیر دانست.

تغذیه ناسالم؛ عامل اصلی مرگ ایرانیان بر اثر بیماری های غیرواگیر

سلامت نیوز: رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، تغذیه ناسالم را عامل ابتلا به بسیاری از بیماری ها از عوامل اصلی مرگ ایرانیان بر اثر بیماری های غیر واگیر دانست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر هدایت حسینی  با اشاره به اینکه 76 درصد مرگ و میر در ایران براثر بیماری های غیر واگیر است، افزود: در کنار تغذیه ناسالم، کم تحرکی و مصرف دخانیات نیز نقش زیادی در ابتلا به بیماری های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از این بیماری ها دارند.


وی یکی از مهمترین علل فوت ایرانی ها را بیماری های قلبی و عروقی خواند و اظهار کرد: با توجه به افزایش مصرف غذاهای ناسالم و مصرف دخانیات پیش بینی می شود که مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشور افزایش یابد.


حسینی همچنین با اشاره به اجرای برنامه ملی امنیت غذایی در مناطق شهری، حاشیه شهرها و روستایی گفت: تامین غذای سالم و مقوی بخش عمده ای از امنیت غذایی است و باید در این مسیر گام برداریم.


وی با بیان این که اضافه وزن و چاقی یکی از عوارض مصرف غذاهای ناسالم است، گفت: برخی مردم از الگوی غذایی سالم پیروی نمی کنند و دچار عوارض متعدد می شوند.

**مصوبات برنامه ششم و بهبود تغذیه در کشور
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به این که مصوبات خوبی در برنامه ششم توسعه اقتصادی در زمینه تغذیه وجود دارد، اظهار کرد: با اجرایی شدن این مصوبات شاهد بهبود تغذیه در کشور خواهیم بود.


حسینی ادامه داد: با برنامه ریزی، باید شرایط اجرایی شدن این مصوبات فراهم شود تا مردم از غذاهای سالم و با کیفیت مناسب استفاده کنند.
وی نصب برچسب مقدار محصولات نمک، چربی ، شکر و اسید های چرب ترانس را کاری ارزشمند اعلام کرد و گفت: مردم با مشاهده این برچسب مطلع می شوند که مقدار این عوامل چقدر است.


بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها از مهمترین بیماری های غیرواگیر هستند که سالانه جان تعدادی از هموطنان را می گیرند. سن ابتلا به بیماری های قلبی در کشور به حدود 30 سال رسیده است و روزانه 300 نفر در کشور در اثر سکته های قلبی جان خود را از دست می دهند که بخش قابل توجه آن مربوط به شهر تهران است.


سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر ایرانیان است اما آمار فوت شدگان براثر این بیماری در برخی کشورهای پیشرفته کاهش یافته و به پنجمین عامل مرگ و میر تبدیل شده است.


در ایران هر پنج دقیقه یک نفر به سکته قلبی دچار می شود.هر سال حدود 50 هزار نفر در اثر ابتلا به سرطان ها در ایران جان خود را از دست می دهند و سالانه 9 هزار نفر در کشور دچار این بیماری می شوند؛ پیش بینی می شود این تعداد در دهه بعدی به 150 هزار نفر در سال برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha