پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 227711

لوازم آرایشی ارزان‌قیمت به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ لوازم آرایشی که در خارج و داخل از کشور تولید می‌شود، که همه این تولیدات علاوه‌بر اینکه برای افرادی که استفاده می‌کنند ضرر زیادی دارد، به فروشندگان و افرادی که در این بازار صادقانه کار می‌کنند نیز آسیب وارد می‌کند.

سلامت نیوز:بازار لوازم بهداشتی و آرایشی آنقدر داغ شده که دیگر نمی‌توان فرق بین لوازم اصل و قلابی را تشخیص داد. وضعیت این بازار به جایی رسیده است که مصطفی اسماعیلی، رئیس اداره بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو در مورد آن هشدار داده و از مردم خواسته که در خرید این لوازم بیشتر دقت کنند.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: وی می‌گوید: «دلیل اصلی تولید و عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی در بازار با قیمت پایین این است که برای آزمایش‌های کنترل کیفیت هزینه صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنیم برندهایی را استفاده کنند که تست‌های کنترل کیفی را گذرانده باشند. برای اطمینان از این موضوع و همچنین پیشگیری از خطرات آن به نشان سازمان غذا و دارو که روی کالا درج شده است باید توجه شود.»

 تولید لوازم آرایشی قلابی در چین

مقداد واعظی‌پور، کارشناس بهداشتی و آرایشی  گفت: «لوازم آرایشی ارزان‌قیمت به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ لوازم آرایشی که در خارج و داخل از کشور تولید می‌شود، که همه این تولیدات علاوه‌بر اینکه برای افرادی که استفاده می‌کنند ضرر زیادی دارد، به فروشندگان و افرادی که در این بازار صادقانه کار می‌کنند نیز آسیب وارد می‌کند.»

وی افزود: «فروشندگان مواد آرایشی و بهداشتی لوازمی را که لازم دارند به کشور چین سفارش می‌دهند تا آنها با کمترین قیمت برایشان تولید کنند. لوازم آرایشی که بیشتر در شهرستان‌ها و مترو به فروش می‌رسد، از این جمله هستند.»

این کارشناس بهداشتی و آرایشی ادامه داد: «لوازم آرایشی ارزان‌قیمتی که در داخل تولید می‌شود هم به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ گروه اول تولیداتی است که با مواد خارجی در کارخانه‌های قانونی داخل درست می‌شود، اما این مواد تا زمانی که وارد کارخانه نشده‌اند اصالت خودشان را دارند و بعد از آن فروشندگان برای اینکه سود بیشتری داشته باشند، به مواد اصلی اقلامی اضافه می‌کنند که باعث می‌شود جنس دیگر کیفیت اولیه را نداشته باشد.»

واعظی‌پور گفت: «اما گروه دوم لوازم آرایشی است که از صفر تا صدش در داخل و در کارگاه‌های اطراف ورامین، اشتهارد و... تولید می‌شود. این دسته از لوازم آرایش‌ها چندین مشکل جدی دارد؛ اول اینکه در فضای کاملا غیربهداشتی تولید می‌شود، دوم اینکه اصلا کیفیتی ندارد که بخواهیم بگوییم کیفیتش پایین است.»

وی ادامه داد: «حتما برایتان پیش آمده که شنیده‌اید خانمی لوازم آرایشی ارزانی خریده است، اما از ماندگاری و پوشش کرم‌هایش خیلی راضی بوده. این را باید بگویم که ماندگاری تمام لوازم آرایش‌هایی که در این کارگاه‌ها تولید می‌شود، با اضافه کردن سرب به دست می‌آید و درصد سربی که در این لوازم می‌ریزند آنقدر زیاد است که می‌تواند تاثیرات منفی زیادی داشته باشد.»

این کارشناس بهداشتی و آرایشی گفت: «متاسفانه برخی از مغازه‌دارهای خیابان مروی، پشت مغازه‌هایشان، نه در جای دور یا در یک کارگاه، لوازم آرایشی قلابی تولید می‌کنند و به‌عنوان لوازم آرایش اصل می‌فروشند. بازار فروش لوازم آرایش تقلبی آنقدر داغ شده که به سختی می‌توان فرق بین لوازم اصل را از تقلبی تشخیص داد.»

واعظی‌پور در مورد عوارض مصرف چنین لوازم آرایش‌هایی گفت: «حساسیت‌های پوستی، التهاب و سوختگی پوستی اولین عوارض اصلی مصرف چنین لوازم‌های بهداشتی و آرایشی است که شاید عوارض آن طولانی‌مدت در فرد باقی بماند.»

وی افزود: «رنگ موهایی که در همین کارگاه‌ها تولید می‌شود، دارای آمونیاک بالاست و به همین دلیل بعد از مصرف یک دوره کوتاه موها به سمت سفیدی و خشک شدن می‌رود؛ عوارضی که باید سال‌ها روی آن کار کرد تا شاید برطرف شود.»

این کارشناس بهداشتی و آرایشی معتقد است که اگر افراد می‌خواهند از لوازم بهداشتی و آرایشی استفاده کنند، مهم نیست که مارک آن چیست، مهم این است که کیفیت مواد تشکیل‌دهنده‌اش آنقدر خوب باشد که به فرد آسیب وارد نکند.»واعظی‌پور تاکید کرد: «برای خرید لوازم بهداشتی و آرایشی باید به نکات زیادی توجه کرد؛ خارجی بودن کالا نشانه خوب بودن نیست و از آن مهم‌تر جنس ارزان خریدن زرنگی نیست، پس برای حفظ سلامت باید دقت بیشتری کرد.»

 تغییر فرهنگ، بازار تقلبی‌فروشی‌ها را کساد می‌کند

مصطفی تبریزی، جامعه‌شناس  در مورد دلیل استفاده از لوازم آرایشی ارزان‌قیمت گفت: «باید به این سمت برویم که فرهنگ استفاده از لوازم آرایشی تغییر کند و خانم‌ها بدانند که به هر قیمتی نباید آرایش کنند. اگر فرهنگ‌های کشورهای پیشرفته را زیر و رو کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که استفاده کردن از لوازم آرایش یک رفتار غیرعادی است و لوازم آرایش تنها در برخی مراسم‌ها استفاده می‌شود.»

وی افزود: «متاسفانه در کشور ما فرهنگ آرایش کردن آنقدر متفاوت است که خانم‌ها برای اینکه حتما این کالا را داشته باشند، به سمت لوازم آرایشی ارزان‌قیمت و بدون کیفیت می‌روند، چراکه همه توان مالی این را ندارند که از لوازم آرایشی باکیفیت استفاده کنند.»

تبریزی تاکید کرد: «اگر فرهنگ آرایش کردن و معیار آن در مردم تغییر کند، خانم‌ها هم کم‌کم باور می‌کنند که می‌توانند بدون آرایش هم زندگی خود را داشته باشند و هیچ‌کس آنها را بدقضاوت نمی‌کند.»

وی گفت: «فرهنگ آرایش کردن از گذشته وجود داشته، اما این فرهنگ به شکلی که امروز جا افتاده و رواج پیدا کرده، نبوده است. متاسفانه آرایش کردن هم دستخوش تغییراتی شده که آسیب آن به جامعه وارد شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha