پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 227715

«محیط‌زیست به‌صورت مستقیم روی كیفیت زندگی انسان‌ها اثر می‌گذارد»

سلامت نیوز:برخی او را به‌خاطر سفرهای پرشمارش به نقاط مختلف کشور، مارکوپولو می‌نامند و برخی به او لقب سخنگوی محیط‌زیست داده‌اند اما فارغ از عناوین و القابی که گاه با حب‌و‌بغض هم در‌آمیخته، تلاش‌های او برای حفاظت از محیط‌زیست را نمی‌توان نادیده گرفت.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: محمد درویش، دانش‌آموخته آموزش محیط‌زیست حالا بیش از 4سال است كه مدیركل مشاركت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست است اما این سمت رسمی هم هیچ تغییری در شیوه زندگی او ایجاد نكرده است. او همچون گذشته پای ثابت همه نشست‌های محیط‌زیستی است و هرجا كه صحبت از محیط‌زیست است او هم حضور دارد؛ گاه در جمع دانش‌‌آموزان مدرسه و گاه در جمع بومیان بندرعباس و گاه در جمع دانشجویان. او حرف‌های شنیدنی بسیاری برای حفظ محیط‌زیست دارد. درویش می‌گوید:تنها زمانی حال مردمان یك سرزمین خوب است كه حال محیط‌زیست آن سرزمین خوب باشد. در یك بعدازظهر نخستین روزهای پاییز با او به گفت‌وگو نشستیم و او از بی‌مهری‌هایمان با طبیعت گفت. او گفت:ما آخرین نسلی هستیم كه می‌توانیم: طبیعت را نجات بدهیم و با آشتی با طبیعت، شادمانی و آرامش را به زندگی بازگردانیم.

 

«محیط‌زیست به‌صورت مستقیم روی كیفیت زندگی انسان‌ها اثر می‌گذارد»؛ این را محمد درویش، مدیركل مشاركت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید و ادامه می‌دهد كه از سال2006 كشورها را براساس وضعیت محیط‌زیست در حوزه گیاهی، جانوری و مناظر طبیعی و بنا بر شاخص سرزمین شاد(Happy Planet Index) رتبه‌بندی می‌كنند. براساس این شاخص، مردمی شادترند و كمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند كه محیط‌زیست سالمی دارند.

 

او می‌گوید مدت‌هاست كه گروهی از پزشكان و روانپزشكان، بیماران را با ویتامین گرین(G) - طبیعت - درمان می‌كنند. آنها بیماران را به حضور در طبیعت و دیدن آبشارها، مناظر طبیعی و دیدن حیات‌وحش تشویق می‌كنند و براساس همین نسخه، بیماری آنان مداوا می‌شود. این شیوه درمانی 10 سال است كه وارد ادبیات پزشكی جهان شده و نشان می‌دهد كه اگر ما تلاش كنیم وضعیت محیط‌زیست بهتر شود تلاش نكرده‌ایم كه آلودگی صوتی كمتر، آسمان آبی‌تر و وضعیت آب و خاك بهتر شود بلكه تلاش برای ارتقای مولفه‌های محیط‌زیست، تلاش برای بهبود كیفیت زندگی، شادمانی و سلامتی انسان‌هایی است كه در یك سرزمین زندگی می‌كنند. به‌خاطر داشته باشیم اگر ما بتوانیم نسل شادمان‌تری را بپرورانیم ریسك سرمایه‌گذاری در سرزمین‌مان كمتر می‌شود و رشد اقتصادی و رفاه شتاب بیشتری می‌گیرد.

 

شهری با ركورد جهانی 400سال بدون خشونت

به گفته درویش، اتهامی كه برخی مسئولان به محیط‌زیست وارد كرده و آن را محیط ایست و مانع از توسعه كشور می‌دانند ناشی از آن است كه از ارزش‌های محیط‌زیست آگاه نیستند؛ درحالی‌كه بنا بر تجارب جهانی، توجه به ارزش‌های محیط‌زیست ضامن ارتقای كیفیت معیشت مردم یك سرزمین است. مثال‌های متعددی در این زمینه وجود دارد؛ برای نمونه، در فریدون‌شهر اصفهان 400سال است كه قتلی اتفاق نیفتاده و این نه‌تنها در آسیا و خاورمیانه كه در جهان یك ركورد بی‌نظیر است. این شهر كه در جوار شاهان‌كوه مشهور به بام ایران واقع شده از طبیعت بی‌نظیری برخوردار است. شاهان‌كوه، سرچشمه رودخانه‌های كارون و زاینده‌رود است و سالانه 2میلیارد مترمكعب آب از آن سرازیر می‌شود كه 2.5برابر حجم آب زاینده رود است.

 

شاهان‌كوه، بهترین رویشگاه زاگرسی است كه در آنجا زیباترین آبشارها مثل آبشار پونه‌زار هر بیننده‌ای را مبهوت می‌كند. آنجا زیستگاه متنوع‌ترین پرندگان ایران است. در این منطقه طبیعت به مردم لبخند می‌زند و با وجود آنكه قوم‌های مختلف ترك، فارس، ارمنی، بختیاری و گرجی در كنار هم زندگی می‌كنند و این تنوع قومی می‌تواند بسیار تنش‌زا باشد اما قتلی اتفاق نیفتاده است.

 

درویش كه با هدف جلب مشاركت مردمی برای حفاظت از محیط‌زیست، بخش عمده‌ای از روزهای كاری خود را در سفر می‌گذراند، از منطقه « دیزآبادبالا» در نیشابور به‌عنوان منطقه نمونه دیگری یاد می‌كند كه طبیعت سالم و زیبای آن مانع از خشونت و باعث سرزندگی ساكنان آن شده است. در این منطقه هم در طول 100سال اخیر هیچ قتلی گزارش نشده و بهترین تعامل بین مردم و طبیعت را در آنجا می‌توان به چشم دید. آنجا محل تولید بهترین محصولات ارگانیك كشور است و گیلاس و گردوی ارگانیك آن شهرت جهانی دارد. آنها هرگز از كود و سم استفاده نمی‌كنند چون به پرندگان علاقه‌مندند. آنها دستورالمعل 10ماده‌ای دارند كه براساس آن، كسی در دیزآبادبالا حق ندارد درختان بلندقامت را قطع كند چون محل آشیانه پرندگان است، همچنین هر كس بخواهد استخری داشته باشد باید چوبی روی آب قرار دهد تا پرندگان هنگام خوردن آب غرق نشوند.

 

در دیزآباد بالا اجازه ساخت خانه صادر نمی‌شود مگر آنكه آشیانه‌ای برای پرندگان بر بام خانه تعبیه شده باشد؛ از همین روست كه پرندگان كود زیادی را در سطح روستا تولید می‌كنند و به همین دلیل زمین‌های كشاورزی دیگر نیازی به كود شیمیایی ندارد. تراكتور و شخم مكانیزه هم در این روستا جایی ندارد. گاوآهن همچنان تنها وسیله شخم زدن است؛ ضمن آنكه آنها دریافته‌اند گرازها كه از آنها به‌عنوان باغبان طبیعت نام برده می‌شود، نقشی مهم در شخم زدن اراضی دارند. كشاورزان دیزآبادبالا در فصل شخم سیب‌زمینی و میوه‌های مورد علاقه گرازها را در جای‌جای زمین‌های كشاورزی خود پنهان می‌كنند و گرازها در فصل شخم با زیرورو كردن و درواقع شخم زدن زمین‌ها، میوه‌ها را پیدا می‌كنند و جایزه می‌گیرند. برای جلوگیری از حمله گرازها هم موانعی را ایجاد كرده‌اند تا وارد مزرعه نشوند. در دیزآباد بالا تابلویی با مضمون «زباله‌های شما را می‌خریم» نصب‌شده بدین‌ترتیب هیچ گردشگری زباله خود را در طبیعت رها نمی‌كند و این زباله‌ها با تحویل به روستاییان تبدیل به كمپوست می‌شود. به جز فریدون‌شهر اصفهان و دیزآبادبالا در نیشابور، مردمان روستای «پاقلات» در لامرد فارس و روستاهای پاوه و كرمانشاه هم به گفته درویش، به‌خاطر رفتار مناسب با طبیعت زندگی شادتری را تجربه می‌كنند.

 

تهران؛ سومین شهر نزاع‌خیز جهان

مهندس محمد درویش می‌گوید: اگر ما تلاش كنیم وضع محیط‌زیست خوب شود فقط برای بهبود وضعیت حیات وحش و بهبود وضعیت منابع آب تلاش نكرده‌ایم بلكه تلاش كرده‌ایم تا زندگی سالم‌تر و بانشاط‌تری داشته باشیم. به باور وی، اگر در تهران به ازای هر 100هزار شهروند 7هزار نزاع اتفاق می‌افتد و تهران سومین شهر نزاع‌خیز جهان لقب گرفته فقط ناشی از مشكلات اقتصادی و حق‌كشی نیست بلكه ریشه این نزاع‌ها در مشكلات محیط‌زیستی است. خوب است بدانیم در زمینه آلودگی صوتی حداكثر تحمل بشر 60دسی‌بل است درحالی‌كه آلودگی صوتی در محدوده پل سیدخندان 80دسی‌بل است و همین آلودگی صوتی انسان‌ها را پرخاشگر می‌كند و می‌بینیم كه با كوچك‌ترین مسئله‌ای شهروندان به جان هم می‌افتند. به گفته درویش، تأكید بیش از حد بر خودرومحوری در تهران، سبب شده تا به‌رغم گسترش بزرگراه‌ها، باز هم گره‌ای از معضلات باز نشود درحالی‌كه رعایت ملاحظات محیط‌زیستی از یك سو، هزینه كمتری را بر دولت تحمیل می‌كند و از سوی دیگر، زندگی بانشاط‌تری را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha