جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 227745

در بیشتر موارد، غذایی که می خورید دلیل تغییر رنگ در مدفوع محسوب می شود، اما دلایل دیگری نیز می توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

دلیل رنگ سبز مدفوع چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، مدفوع انسان با توجه به آنچه در وعده های غذایی خود مصرف می کنید، گاهی اوقات دچار تغییر رنگ می شود. با این وجود، مواجهه با مدفوع سبز رنگ می تواند نگرانی شما را در پی داشته باشد. اما چه چیزی موجب این تغییر رنگ می شود؟

به گزارش"نیو هلث ادوایزر"، در شرایطی که دلیل سبز رنگ شدن مدفوع ممکن است مساله ای جدی باشد، اما همواره این گونه نیست. در بیشتر موارد، مدفوع سبز رنگ به مساله ای جدی اشاره ندارد و رنگ آن پس از چند روز به حالت عادی باز می گردد. اگر به تازگی مواد غذایی سبز رنگ مصرف کرده اید چندان جای نگرانی وجود ندارد.

چرا رنگ مدفوع سبز می شود؟

در بیشتر موارد، غذایی که می خورید دلیل تغییر رنگ در مدفوع محسوب می شود، اما دلایل دیگری نیز می توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

رنگدانه صفرا

هنگامی که بدن در تجزیه صفرای ترشح شده از کبد و ذخیره در کیسه صفرا ناتوان عمل می کند، رنگ مدفوع سبز می شود. این مایع سبز-زرد رنگ با مواد غذایی مصرفی شما ترکیب می شود تا به افزایش کارایی لیپاز لوزالمعده کمک کند، که به نوبه خود به بدن در تجزیه کارآمدتر چربی کمک می کند. بدن صفرا را حین عبور از روده تجزیه می کند، اما برخی مسائل گوارشی می توانند بر این روند تاثیرگذار باشند و به شکل گیری مدفوعی سبز رنگ منجر شوند.

آنتی بیوتیک و داروهای دیگر

اگر پس از مصرف آنتی بیوتیک تجویزی متوجه تغییر در رنگ مدفوع خود شده اید، باید بلافاصله با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید. آنتی بیوتیک ها، به ویژه آنهایی که برای عفونت های شدید تجویز می شوند، می توانند موجب مرگ باکتری های خوب و سالم در روده شوند و رنگ مدفوع را تغییر دهند. این باکتری ها برای سلامت شما مهم هستند، اما آنتی بیوتیک ها می توانند موجب مرگ آنها شوند. برخی داروها و مکمل های دیگر نیز ممکن است اثری مشابه به همراه داشه باشند. این داروها می توانند بر رنگدانه ها تاثیرگذار بوده و رنگ مدفوع را سبز نمایند. از جمله آنها می توان به مکمل های آهن، داروی ضد التهابی غیر استروئیدی ایندومتاسین و یک داروی ضد بارداری به نام دپو پروورا اشاره کرد.

مشکلات گوارشی

سبز رنگ شدن مدفوع می تواند در نتیجه یک بیماری گوارشی به نام بیماری کرون شکل بگیرد. در برخی بیماری های گوارشی، صفرا طی مدت زمان کوتاهی از روده ها عبور می کند و این شرایط می تواند به سبز رنگ شدن مدفوع منجر شود. به طور مشابه، بیماری سلیاک که تحمل گلوتن را برای بدن دشوار می سازد، می تواند موجب سبز شدن رنگ مدفوع شود. این بیماری موجب بروز مشکلات دیگری مانند اسهال، نفخ، گاز، و معده درد نیز می شود. کولیت زخمی، سندرم روده تحریک پذیر، و استفاده بیش از حد از مسهل ها از دیگر مشکلات گوارشی شایع مسئول مدفوع سبز رنگ هستند.

ویروس ها، انگل ها و باکتری ها

عفونت های ویروسی، انگلی و باکتریایی می توانند مدفوع را سبز رنگ سازند. میلیاردها باکتری در بدن انسان ساکن هستند، اما آنها نقش خود را در حفظ سلامت شما ایفا می کنند. اما مهاجمان می توانند بر سلامت روده تاثیرگذار باشند. انگل آب ژیاردیا، باکتری مانند سالمونلا و نوروویروس می توانند موجب عبور سریع غذا از روده ها شده که این شرایط سبز شدن مدفوع را در پی دارد.

بارداری

این احتمال وجود دارد که در اوایل دوران بارداری با مدفوع سبز رنگ مواجه شوید. گاهی اوقات این شرایط حتی پیش از این که تست بارداری انجام شده و بارداری تایید شود، رخ می دهد. برخی بانوان در سه ماهه سوم بارداری با مدفوع سبز رنگ مواجه می شوند، که دلیل عمده آن عبور سریع غذا از روده ها است.

تغذیه بیش از حد

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، دلیل زمینه ای مدفوع سبز رنگ می تواند با رژیم غذایی شما مرتبط باشد. اگر به میزان زیاد از سبزیجات سبز و برگدار مانند بروکلی یا کیل تغذیه می کنید، رنگ مدفوع ممکن است به سبز تیره تغییر کند. غذاهایی مانند گوشت قرمز و لوبیاها که حاوی آهن هستند نیز می توانند اثری مشابه را ایجاد کنند. برخی مکمل های آهن که حاوی فروکتوز یا کلروفیل هستند ممکن است مسئول سبز رنگ شدن مدفوع باشند. تغذیه بیش از حد به طور معمول شایع‌ترین دلیل رنگ سبز مدفوع است و این شرایط به دلیل محدودیت در میزان مواد مغذی قابل پردازش در بدن شکل می گیرد.

پاکسازی

رنگ سبز مدفوع می تواند به واسطه پاکسازی شکل بگیرد. افراد بسیاری با استفاده از مسهل ها، مکمل ها، و تنقیه به پاکسازی روده بزرگ خود اقدام می کنند. آنها بر این باورند که این تکنیک به پاکسازی بدن و بهبود سلامت گوارش کمک خواهد کرد. از آنجایی که پاکسازی روده مستلزم تخلیه روده با فشار است، این امکان وجود دارد که با مدفوع سبز رنگ مواجه شوید. هر زمان که چیزی اجابت مزاج را پیش از موعد تحریک کند با تغییر رنگ مدفوع مواجه خواهید شد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور معمول مواجهه با مدفوع سبز رنگ جای نگرانی ندارد، اما در صورت تداوم این شرایط مراجعه به پزشک گزینه خوبی است. همچنین، اگر با معده درد، تب، مدفوع شل، یا وجود خون در مدفوع مواجه هستید باید به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر، مدفوع سبز رنگ می تواند در نتیجه مسمومیت با مواد شیمیایی شکل گرفته باشد.

مشاهده مدفوع سبز رنگ به همراه مخاط ممکن است به واسطه التهاب در پوشش داخلی روده ها شکل گرفته باشد. اگر با یبوست، اسهال، حالت تهوع، یا درد در ناحیه شکم مواجه هستید، مراجعه به پزشک برای تشخیص دقیق دلیل این شرایط مهم است.

اگر با مدفوع سبز رنگ شناور مواجه شدید، این شرایط می تواند به واسطه غذای مصرفی شما شکل گرفته باشد. با این وجود، این احتمال نیز وجود دارد که روده های شما به درستی عمل نکرده و در جذب کارآمد چربی با دشواری مواجه هستند.

چه کاری می توانید انجام دهید؟

مدفوع سبز رنگ می تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد و تشخیص دلیل زمینه ای آن می تواند رسیدگی به این شرایط را تسهیل کند. به عنوان مثال:

  • اگر مدفوع سبز رنگ به واسطه مصرف آنتی بیوتیک شکل گرفته از پزشک خود بخواهید آن را تغییر داده و یا دوز مصرفی را تنظیم کند.
  • اگر بیش از اندازه مواد غذایی سبز و حاوی آهن مصرف می کنید، ممکن است برای برطرف کردن مشکل به ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود نیاز داشته باشید.
  • اگر با مسمومیت غذایی مواجه هستید باید استراحت کافی داشته، مصرف مایعات را افزایش دهید، و غذاهای سبک مصرف کنید. زمانی که مسمویت غذایی از بین برود، رنگ سبز مدفوع نیز برطرف خواهد شد.
  • اگر مدفوع سبز رنگ به واسطه پاکسازی روده بزرگ شکل گرفته، تنها باید از انجام این کار پرهیز کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha