یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 228109

سلولیت به برآمدگی های ظاهر پوست اطلاق می شود که در اکثر مواقع بر روی ران ها، باسن و سایر قسمت هایی که ذخیره چربی در آنها بیشتر است اتفاق می افتد.

خوراکی هایی برای پیشگیری از سلولیت!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایت دیس، سلولیت به برآمدگی های ظاهر پوست اطلاق می شود که در اکثر مواقع بر روی ران ها، باسن و سایر قسمت هایی که ذخیره چربی در آنها بیشتر است اتفاق می افتد.

همه افراد دارای «بافت چربی» هستند که تقریباً 10 تا 25 درصد از کل وزن بدن ما را تشکیل می دهد. مقدار کل بافت چربی در بدن به طور طبیعی بسته به جنس، سن، ژنتیک و عوامل دیگر متفاوت است. سلولیت، از سوی دیگر، در واقع چربی نیست و این پاسخ فیزیولوژیکی طبیعی به ذخیره چربی است که زمانی رخ می دهد که فیبرهای کلاژنی که چربی را به پوست متصل می کنند، پاره یا کشیده می شوند و در نتیجه به سلول های چربی یا "آدیپوسیت ها" اجازه می دهند بیرون بیایند.

بازار امروز مملو از مکمل‌ها، لوسیون‌ها و سایر کاربردهای پوستی است که ادعا می‌کنند سلولیت را کاهش می‌دهند یا آن را درمان می‌کنند، اما شواهد کمی برای اثربخشی آنها وجود دارد. این محصولات می توانند به طور موقت بیرونی ترین لایه پوست را سفت کنند، اما برای رفع مشکل زمینه ای کار چندانی انجام نمی دهند. در عوض، به نظر می رسد تمرکز بر رفتارهای سالم مانند مدیریت وزن، تغذیه سالم، هیدراتاسیون و فعالیت بدنی کافی تاثیر بیشتری در کنترل سلولیت برای مدت طولانی دارد.

یک استراتژی موفق برای به حداقل رساندن سلولیت این است که تعیین کنید با چه روش هایی می توانید چربی بدن را از دست بدهید و توده عضلانی را افزایش دهید؛ چرا که اضافه وزن می تواند سلولیت را بیشتر نمایان کند.

در اینجا فهرستی از غذاهایی را گردآوری کردیم که در کاهش سلولیت نقش دارند.

بیشتر بدانید: راه‌های خانگی درمان سلولیت در بانوان

بلوبری

خوردن میوه ها، از جمله بلوبری و سبزیجات با کاهش سالم وزن بدن همراه است. که کاهش وزن بدن نیز به نوبه خود سلولیت را کنترل می کند.تحقیقی

انتقادی از مجله اروپایی تغذیه همچنین ارتباط قانع کننده ای بین مصرف میوه و سبزیجات و کاهش خطر بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا ترسیم می کند.

عدس

عدس و سایر حبوبات مانند لوبیا سیاه، نخود یا لوبیا چیتی، منابع عالی فیبر هستند. همچنین مشخص شده است که آنها کاهش وزن متوسطی را برای افرادی که به طور منظم آنها را مصرف می کنند، ایجاد می کنند(ارتباط بین کاهش وزن و کنترل سلولیت) که در این بررسی سیستماتیک در مجله آمریکایی تغذیه بالینی مورد بررسی قرار گرفت.

گلابی

گلابی فیبر بالایی در بین میوه ها دارد. با داشتن حدود 6 گرم فیبر در هر میوه متوسط، اگر این غذا به میان‌وعده یا غذا تبدیل شود، احتمالاً احساس سیری بیشتری خواهید کرد و در نتیجه وعده های بزرگ‌تر را در جای دیگر جبران خواهید کرد. در نظر بگیرید که گلابی را برای سالاد خرد کنید، به کره بادام زمینی آغشته کنید ، یا در بلغور جو دوسر بعدی خود سرو کنید تا از فواید آن برای پوست و مویتان لذت ببرید.

علت سلولیت فقط چربی نیست و حتی لاغرترین زنان هم خیلی اوقات دچار سلولیت می شوند. سلولیت در اثر تاثیر بافت پیوندی چربی و عضله ایجاد می شود. بیشتر بودن چربی ها این وضعیت را حادتر می کند و برآمدگی و ناهمواری پوست بیشتر به چشم می آید.

کلم پیچ

در یک مطالعه مقطعی در سال 2014 در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، مصرف کنندگان منظم سبزی های برگ تیره غیر نشاسته ای مانند کلم پیچ، و همچنین سبزیجات نارنجی یا زرد تیره، چربی احشایی کمتری نسبت به غیر مصرف کنندگان داشتند.

آووکادو

اگرچه آووکادو نسبت به سایر محصولات دارای کالری بیشتری است، اما ممکن است به کاهش وزن کمک کند. بر اساس مقاله ای در مجله Nutrients ، زنانی که به طور منظم میوه‌ها و سبزیجات از جمله آووکادو مصرف می‌کنند، در یک دوره چهار ساله کاهش وزن بیشتری نسبت به افرادی که این غذاها را مصرف نمی‌کنند، مشاهده کرده‌اند.

افرادی که کاهش وزن و افزایش عضلات بدن را تجربه کنند، سلولیت را نیز می توانند کنترل کنند.

قارچ

قارچ ها گوشت گیاهی هستند. قارچ‌ها چه در سالاد و چه در غذا، طعمی غنی و لذیذ ایجاد می‌کنند؛ همچنین با مرغ یا گوشت گاو مخلوط می‌شوند تا هم طعم و هم مواد مغذی را افزایش دهند. این یک هک ساده برای کاهش کالری برگر بعدی یا سس بولونی است در حالی که در محدوده کالری مورد نظر قرار دارید.

موز

موز معمولاً به عنوان منبع پتاسیم شناخته می شود، ماده معدنی که با کنترل تورم مرتبط است زیرا رابطه معکوس با سدیم دارد. احتباس مایعات ناشی از مصرف زیاد نمک در رژیم غذایی می تواند منجر به تورم شود که می تواند ظاهر سلولیت را افزایش دهد.

بیشتر بدانید: سلولیت چیست و چرا بوجود می‌آید؟

سیب زمینی شیرین

اگر به دنبال سبزیجات نشاسته ای هستید، سیب زمینی شیرین یک انتخاب عالی است که برخی از قوی ترین فواید سلامتی، از جمله محتوای عالی ویتامین A را ارائه می دهد.

آنها همچنین سرشار از پتاسیم هستند که می تواند ظاهر سلولیت مرتبط با مصرف بیش از حد سدیم را کاهش دهد.


آب

موثرترین نوشیدنی در کاهش ظاهر سلولیت است و برای حفظ سلامت پوست ضروری به نظر می رسد. همچنین مصرف غذاهای با رطوبت بالا از جمله خربزه، انگور، گوجه فرنگی، سبزیجات تیره رنگ و خیار به تامین آب بدن و کاهش ظاهر سلولیت کمک می کند. این مواد مغذی، کم کالری بوده و به پیشگیری از ایجاد چربی ها در بدن کمک می کنند.



اسیدهای چرب ضروری

غذاهای سرشار از اسیدهای چرب ضروری از جمله امگا ۳ و امگا ۶ ظاهر سلولیت را بهبود می دهند. این غذاها منجر به بهبود وضعیت رگ های خونی و در نتیجه بهبود گردش خون می شوند. بهترین منابع اسیدهای چرب ضروری عبارتند از ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، روغن کلزا، روغن زیتون، و گردو. امگا ۶ نیز در روغن آفتابگردان، لوبیا و سویا یافت می شود.



چربی های غیر اشباع

اینطور ثابت شده است که چربی های غیر اشباع دارای اثرات مفید بر سلامت پوست هستند. این چربی ها به بهبود ظاهر سلولیت کمک می کنند. منابع خوب این چربی ها عبارتند از ماهی و غذاهای دریایی، آجیل، گوشت بدون چربی و مرغ بدون پوست.



دانه های کامل

سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند و به گفته محققان دانشگاه مریلند، این گزینه ها به جلوگیری از سلولیت کمک می کنند و برای کنترل وزن مفید هستند همچنین بخاطر چربی های سالمی که در این بذرها یافت می شود، سلامت پوست را ارتقا می بخشد. برای افزایش مصرف غلات کامل، انواع نان ها، برنج قهوه ای و پاستا را انتخاب کنید.



پروتئین کامل

یک رژیم با پروتئین بالا همراه با احساس سیری کامل منجر به کنترل وزن شده و سلول های چربی کمتری در نواحی مشکل دار ذخیره می شود. در نتیجه ظاهر سلولیت بهبود می یابد. یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین به عضله سازی هم کمک می کند که ظاهر خوش فرم تری به آن نواحی می دهد. منابع خوب پروتئین ماهی، غذاهای دریایی، آجیل، گوشت قرمز بدون چربی و مرغ بدون پوست است.


سبزیجات

برای کنترل وزن ایده آل هستند. در این میان مارچوبه به دلیل محتوای بالای اسید فولیک برای مقابله با سلولیت مفید است. برخی توصیه می کنند که اسید فولیک به تثبیت روحیه و کاهش سطح استرس نیز کمک می کند که به طور غیرمستقیم بر ذخیره چربی در بدن تاثیر می گذارد.



موادغذایی حاوی ویتامین سی

مصرف ویتامین سی سطح کلاژن؛ پروتئینی که در بافت های پیوندی بدن یافت می شود را بالا می برد. کلاژن ظاهر سلولیت را بهبود می بخشد. منابع خوب ویتامین سی میوه هایی مثل پرتقال، لیمو، توت و آناناس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha