سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با تعیین تکلیف تعرفه‌های سال ۹۶، گفت: ما به قانون وفادار هستیم و همین قانون می‌گوید که پرداختی از جیب مردم باید کاهش یابد.

سرنوشت تعرفه‌های جنجالی سال ۹۶/واکنش به قلیان‌کشی دو فوتبالیست

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با تعیین تکلیف تعرفه‌های سال ۹۶، گفت: ما به قانون وفادار هستیم و همین قانون می‌گوید که پرداختی از جیب مردم باید کاهش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر ایرج حریرچی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه احتمال تغییر تعرفه‌ها در ماه‌های پایانی سال وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: تعرفه‌ها شامل عوامل مختلفی است، ما باید ببینیم که سال بعد رشد اقتصادی کشور و همچنین نرخ تورم چقدر خواهد بود؛ ضمن اینکه وضعیت سایر هزینه‌ها نیز می‌بایست مورد توجه قرار گیرد و اینکه تعرفه‌ها چه وضعیتی خواهد داشت.

وی با عنوان این مطلب که وضعیت تعیین تعرفه‌ها سِیر پیچیده‌ای دارد، تأکید کرد: وزارت بهداشت به عنوان تولیت سلامت معتقد است که تعرفه‌ها باید واقعی باشد و همین واقعی بودن تعرفه‌ها می‌بایست بر اساس قیمت تمام شده و ارزش افزوده تعیین شود.

حریرچی ادامه داد: ما وفادار به قانون هستیم و با تأکید بر همین قانون که عنوان می‌کند پرداختی از جیب مردم باید کاهش یابد و محافظت شود، معتقدیم تعرفه‌ها می‌بایست بر اساس قیمت واقعی تعیین شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در آستانه شهرآورد تهران چه نظری در خصوص قلیان‌کشی برخی فوتبالیست‌ها دارید؟ گفت: شنیده‌ایم که دو نفر از بازیکنان فوتبال را به کمیته انضباطی خواسته‌اند، بنده از همین‌جا ضمن تشکر صمیمانه از فدراسیون فوتبال که به این قبیل موارد رسیدگی می‌کند، خواهش می‌کنم که ورزشکاران ما به عنوان سفیران سلامت با وزارت بهداشت همراه باشند و به پویش‌های ضد قلیان و ضد سیگار ما بپیوندند.

وی با بیان اینکه یک وعده مصرف قلیان به اندازه ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار مضر است، گفت: کسانی که در تیم‌های بزرگ هستند، مورد توجه مردم قرار می‌گیرند. از همین رو می‌بایست از رفتارهای غیرصحیح که برای سلامت خودشان و جامعه مضر است، پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به موضوع هزینه‌های دارویی در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: ۲۵ درصد پرداختی از جیب مردم برای هزینه‌های دارویی است که عمده آنها صرف داروهای خارجی و برند ژنریک می‌شود. همچنین ۵۰ درصد از پرداختی ۲۰ درصد افراد فقیر جامعه صرف هزینه‌های دارویی می‌شود.

حریرچی با تأکید بر استفاده از داروهای تولید داخل اظهار داشت: مردم می‌بایست به داروهای ایرانی اعتماد کنند و از داروهایی استفاده شود که تحت پوشش بیمه‌ها قرار دارد.

اخبار پیرامون خطرات تزریق واکسن را پیگیری قضایی می کنیم

وی در واکنش به اخباری که در فضای مجازی پیرامون خطرات تزریق واکسن و مصرف برخی داروها منتشر می‌شود، گفت: وزارت بهداشت در این مورد تذکر جدی می‌دهد که طرح این قبیل موضوعات مصداق تشویش اذهان عمومی است؛ از همین رو ما پیگیر این قبیل اخبار بوده و شکایت قضایی نیز صورت داده‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با هزینه‌های طرح تحول سلامت گفت: آنچه مسلم است، بررسی‌های ما نشان می‌دهد که افراد فقیر دو برابر اغنیاء از خدمات طرح تحول سلامت استفاده می‌کنند؛ به طوری که میزان بستری افراد فقیر در بیمارستان‌های دولتی دو برابر افراد ثروتمند است.

حریرچی با اشاره به پرداخت فرانشیز بابت آن دسته از افرادی که از خدمات رایگان بیمه سلامت استفاده می‌کنند، گفت: بر اساس تبصره ۱۷ بودجه که مصوب مجلس شورای اسلامی است، به منظور رعایت عدالت در سلامت در سال  ۹۶، ارائه بسته خدمات پایه سلامت برای آن دسته از افرادی که رایگان بیمه شده‌اند، حتی‌الامکان از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده است و بیشتر از آن مستلزم مشارکت مالی بیمه‌شدگان است.

باید 20 درصد نمک موجود در نان کاهش یابد

وی در ادامه به سایر موضوعات مورد بحث در حوزه سلامت پرداخت و تصریح کرد: مصرف نمک ایرانیان نسبت به استانداردهای جهانی از سهم بالایی برخوردار است؛ به طوری که هر ایرانی روزانه ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می‌کند که ۵۰ درصد نمک مصرفی از طریق نان است.

سخنگوی وزارت بهداشت بر ضرورت کاهش میزان مصرف نمک تأکید کرد و گفت: افرادی که در تهیه آرد و گندم مؤثر هستند، باید اقدامی کنند تا ۲۰ درصد نمک موجود در نان را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha