سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰

بزرگ ترین کابوس یک مادر یا یک پدر ، بیماری فرزندش است اما زمان تلخ تر برای این والدین ، وقتی هست که می فهمند عامل بیماری فرزندشان، خودشان بوده اند و حالا جثه نحیف فرزند دلبندشان باید با ایدز ، دست به گریبان شود.

مثبتِ ایدز، ارثیه شوم برای کودکان

سلامت نیوز: بزرگ ترین کابوس یک مادر یا یک پدر ، بیماری فرزندش است اما زمان تلخ تر برای این والدین ، وقتی هست که می فهمند عامل بیماری فرزندشان، خودشان بوده اند و حالا جثه نحیف فرزند دلبندشان باید با ایدز ، دست به گریبان شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سحر یکی از زنانی به شمار می رود که هنگام بارداری از ابتلای خود به ویروساچ.آی.وی یا ایدز، بی خبر بوده است و چند سال بعد از تولد فرزندش متوجه شد که نه تنها خودش بلکه فرزندش هم مبتلا به ایدز شده است.
این زن هر روز به این فکر می کند که چطور از طریق تزریق مواد مخدر در دوران نوجوانی به ورطه اعتیاد افتاد و هنگامی که می خواست به خاطر کودکش آن را ترک کند از بیماری ایدز خود باخبر شد.


سحر ساعت های زیادی از روز را به این فکر می کند که برای به دنیا آمدن نوزادی که جنسیتش پسر اعلام شده بود، چقدر لحظه شماری می کرد، نوزاد هم گویا عجله داشت و کمی زودتر از موعد به دنیا آمد؛ سالها گذشت و حالا محمد به مدرسه می رود اما اکنون به جز غم از دست دادن پدرش با واقعیت تلخی به نام ایدز دست و پنجه نرم می کند.
امروز در جهان به دلیل افزایش تعداد زنان مبتلا به ویروس اچ.آی. وی ، تعداد کودکانی که با این ویروس به دنیا می آیند، در حال افزایش است.
درد این کودکان زمانی بیشتر می شود که ایدز برایشان تحفه های تلخ تری مانند معلولیت هم به همراه دارد.
پسر 12 ساله ای که برای شرکت در جشن انجمن احیا و توانیاب به محل این موسسه آمده است به سختی راه می رود.
یک طرف بدن او فلج شده و گریم رنگارنگ خرگوش مانندش، معصومیت کودکانه او را بیشتر نمایش می دهد و برغم مبارزه دائمی اش با ویروس های اچ.آی.وی ، خنده از روی لبانش محو نمی شود.
مادرش به خبرنگار ایرنا می گوید: پسرم ، توانایی حرکت پاهایش را بخاطر بیماری ایدز از دست داده است و باید او را مرتب به جلسات کاردرمانی بیاورم.
وی می افزاید: همسرم معتاد بود و من از طریق او به ایدز مبتلا شدم و چند سال بعد از تولد فرزندم به بیماری خود و پسرم آگاه شدم اما همسرم دراثر اعتیاد، جان خود را از دست داده بود و حالا من به تنهایی باید بار این همه رنج و درد را به دوش بکشم.

**حملات بی امان ویروس ها به دنیای کودکانه
اغلب زنانی که اینجا هستند بعد از فوت شوهرانشان به بیماری ایدز خود پی برده اند و به نوعی جزو خانواده های بی سرپرست محسوب می شوند.
اما در کنار تمام مشکلات مالی خود باید هزینه های کاردرمانی فرزندان بیمارشان را نیز بپردازند.
این زنان هم همسرشان را از دست داده اند، هم باید بار بیماری را بر دوش بکشد که شخص دیگری برای آنان رقم زده ، نیز باید انگ بیماری را تحمل کنند و از همه بدتر بیماری فرزندانشان را تاب بیاورند.
در این بین، دخترکی 6 ساله با چشمانی آبی و موهای روشن، توجهم را جلب کرد؛ کودکانی معصوم که بدون آنکه خودشان در انتقال بیماری نقشی داشته باشند، باید دردها و معلولیت های ناشی از آن را به جان بکشند.
ویروس های مرگبار اچ.آی.وی با حملات بی امان خود این دنیای کودکانه را دردناک ساخته اند.
مادر این دخترک به خبرنگار ایرنا می گوید: هنگام ازدواج نمی دانستم که همسرم اعتیاد دارد؛ بعد از تولد دو دخترم ، همسرم براثر اعتیاد جانش را از دست داد و تازه در آن زمان ها بود که من فهمیدم ایدز دارم.
وی می افزاید: خوشبختانه دختر اولم به ویروس اچ.آی.وی مبتلا نشده است اما دختر کوچکترم بیمار است.
وی در ادامه از مشکلات مالی بی شمار و نداشتن مسکن، گلایه می کند و می گوید: برای ازدواج دختر اولم ، هفت میلیون تومان قرض گرفتم و حالا زیر فشار وام باید به فکر این باشم که چطور صورتم را با سیلی سرخ نگهدارم.

**منفیِ هپاتیت، مثبتِ ایدز
بین زنانی که از طریق شوهرشان به ایدز مبتلا شده اند، زنانی هم هستند که عامل بیماری، اعتیاد خودشان بوده است.
مادر یکی از کودکان هفت ساله مبتلا به ایدز به خبرنگار ایرنا می گوید: از بچگی در دنیای اعتیاد غوطه ور بودم و در یک خانواده معتاد به دنیا آمدم؛ نوجوانی و کنجکاوی و در دسترس بودن انواع مواد، من را در 16 سالگی از طریق استفاده از سرنگ مشترک، به دام اعتیاد انداخت.
وی می افزاید : چندی پیش با همسرم تصمیم به ترک اعتیاد گرفتیم و اکنون دو سال و دو ماه است که پاکم (اعتیاد ندارم).
وی ادامه می دهد: هشت ماه پیش بود که یکی از دوستانم در انجمن معتادان گمنام موسوم به ان ای (NA) به من گفت که به مرکز درمانی بروم و تست هپاتیت و ایدز بدهم. جواب آزمایش، هپاتیت منفی و متاسفانه ایدز ، مثبت بود.
این زن اضافه می کند : هنگامی که همسرم فهمید ایدز دارم ، گریه می کرد و بی قرار بود و به من دلداری می داد.
وی می افزاید: همسرم و فرزندم هم تست ایدز دادند، کودکم مبتلا به ایدز تشخیص داده شد اما همسرم بیمار نبود بااین وجود بعد از مدتی نگران شد که چطور او به ویروس اچ.آی.وی مبتلا نشده است بنابراین نزد مشاور رفتیم و او گفت که امکان انتقال ایدز از زن به مرد کمتر است و از سوی دیگر زمانی که تعداد ویروس ها کم باشد ، امکان انتقال، پایین می آید.
این زن یادآور می شود: هم اکنون شوهرم در زندان است.

**انگی که ایدز را پنهان می کند
زنانی که فرزندان مبتلا به ایدز هستند ، غیر از نگرانی بابت کودک خود ، خودشان هم به خاطر بیماری با چالش های متعددی روبرو هستند.
پسر 9 ساله ای که پدرش را براثر بیماری ایدز از دست داده و حالا ارثیه شوم پدرش را به دوش می کشد، می داند که جلوی خانواده مادرش نباید اسم بیماری اش را بگوید چراکه بخاطر انگ بیماری، مادر،ایدز را مانند رازی سر به مُهر جدید خود را مخفی نگاه می دارد.
مادر این پسر 9 ساله به خبرنگار ما  می گوید: همسرم به علت بیماری ایدز خیلی زود جانش را از دست داد و من هم به تازگی خبردار شده ام که به این ویروس مبتلا شده ام؛ این قضیه را به خانواده همسرم گفته ام اما خانواده خودم نمی دانند چراکه از برخورد آنان می ترسم.
وی ادامه می دهد: گاهگاهی بیماری ایدز مرا از پا می اندازد و مجبورم در بیمارستان بستری شوم؛ در اینگونه مواقع به خانواده ام می گویم که بیماری ام ناشی از اختلالات کبدی است.
وی اضافه می کند: برخورد مردم در جامعه نسبت به بیماری ایدز تا آن اندازه بد است که هنگامیکه بطورمثال در دندانپزشکی می گویم من مبتلا به ایدز هستم، هیچکدامشان ، کار من را انجام نمی دهند و من ناگزیر به مرکزی ویژه بیماران در شوش می روم.
این زن اظهار می کند: بااین وجود هرگز بیماری ام را مخفی نمی کنم چون دلم نمی خواهد براثر غفلت من، شخص دیگری درد من و فرزندم را بگیرد.
وی می گوید: ای کاش مسئولان با توجه به بی سرپرست بودن اغلب خانواده های مادران و کودکان مبتلا به ایدز ، حمایت های ویژه مالی از این خانواده ها می کردند چراکه ما شرایط ویژه ای داریم و نمی توانیم در هر شغلی، ایفای نقش کنیم چراکه بطورمثال، صبح ها سرگیجه داریم.

**خدمات رایگان کاردرمانی
هرچند خدماتی مانند تست و تشخیص ویروس اچ.آی.وی و دارو و درمان مبتلایان به ایدز، تقریبا رایگان است اما بطورمثال معلولیت های ناشی از ایدز، به خدمات کاردرمانی نیاز دارد که رایگان نیست.
سازمان های غیردولتی در این بین می توانند نقش ویژه ای در این زمینه داشته باشند بنابراین دو انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی و حمایت از کودکان و نوجوانان توانیاب در قالب موسسه احیای ارزش ها با همکاری یکدیگر تلاش کرده اند تا خدمات رایگان را در اختیار زنان و کودکان مبتلا به ویروس اچ.آی.وی قرار دهند.
خسرو منصوریان مدیر موسسه خیریه احیای ارزش ها به خبرنگار ایرنا می گوید: کودکان مبتلا به اختلالات جسمی و حرکتی برای غلبه بر معلولیت باید هزینه های بالایی بپردازند و با توجه به نظام ضعیف رفاه اجتماعی در جامعه ، هزینه های کاردرمانی این کودکان از سوی این انجمن ها به رایگان پرداخت می شود.
وی می افزاید: این خدمات برای کودکان از بدو تولد تا 15 سالگی ، رایگان است چراکه کودکان دراین دوران در سنین طلایی قرار دارند .

**خط 66901010 برای کمک به آسیب دیدگان
منصوریان مدیر موسسه خیریه احیای ارزش ها با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه می گوید : آسیب دیدگان اجتماعی از جمله زنان مبتلا به ایدز می توانند برای استفاده از مشاور و خدمات حمایتی از کارشناسان ارشد روانشناسی با شماره تلفن 66901010 با کد 021 تماس بگیرند.
وی می افزاید: این خط تلفنی برای حمایت از تمام آسیب دیدگان بود اما متوجه شدیم که زنانی که از شوهران خود مبتلا به ایدز شده اند و همسر خود را از دست داده اند مشکلات زیادی دارند بنابراین تصمیم گرفتیم این طبقه از آسیب دیدگان اجتماعی را تحت پوشش حمایت های خود قرار دهیم و اگر یک فرزند مبتلا به ایدز داشته باشند ماهانه یکصد هزارتومان و اگر دو فرزند مبتلا داشته باشند، ماهانه 200 هزار تومان به آنان پرداخت می کنیم.
منصوریان در ادامه از بی توجهی مسئولان به سازمان های مردم نهاد گلایه می کند و می گوید: تشکل های مردمی در کشورهای پیشرفته، جایگاه مستحکمی دارند چراکه هیچ دولتی به تنهایی قادر به حل کردن آسیب های اجتماعی نیست و باید از کمک های مردمی و انجمن ها و تشکل های مردم نهاد در این زمینه بهره ببرد.
وی ادامه می دهد: همچنین در کشورهای دیگر تسهیلاتی برای سازمان های مردم نهاد قائل می شوند اما ما باید همانطور پول برق و عوارض نوسازی را بپردازیم که دیگر شرکت های تجاری می پردازند.

**99 درصد کودکان مبتلا به ایدز بی سرپرست هستند
فاطمه صالحی مدیرروابط عمومی موسسه خیریه احیای ارزش ها نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: این موسسه هم اکنون به 170 کودک مبتلا به اچ.آی.وی و 150 کودک دارای معلولیت، خدمات اراه می دهد.
وی می افزاید: 99 کودکان مبتلا به اچ.آی.وی ، بی سرپرست هستند.
وی به پایگاه سیار آموزش رسانی ایدز این موسسه خیریه با استفاده از مینی بوس نیز اشاره می کند و می گوید: مینی بوس کلینیک سیار ایدز در مناطق پرآسیب، زنان ، جوانان و نوجوانان را آموزش می دهد و تاکنون از این طریق 18 نفر که از بیماری خود اطلاع نداشتند، شناسایی شده اند.
گفتنی است ایدز، بیماری نقص اکتسابی ایمنی بدن است که سال ها بعد از ورود ویروس اچ.آی.وی به بدن ایجاد می شود و فرد براثر آن دچار عفونت های فرصت طلب شدید مانند سل و برخی سرطان ها می شود.
همچنین به فردی که ویروس وارد بدن او شده است ، اچ.آی.وی مثبت می گویند که این فرد بطورمتوسط بعد از 10 سال وارد مرحله علائم پیشرفته بیماری می شود.
باید بدانیم که در فرد اچ.آی.وی مثبت یا در مرحله ایدز ، در دو حالت ویروس قابل انتقال به دیگران است ؛ خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی و از مادر مبتلا به فرزند از راه های انتقال ایدز به شمار می رود.
مادر مبتلا به اچ.آی.وی در صورت عدم مراقبت های ویژه پزشکی می تواند بیماری خود را در حین بارداری ، زایمان یا شیردهی به فرزند خود منتقل کند.
ا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha