دبیر اجرایی چهارمین همایش نقشه‌برداری مغز با تأکید بر اینکه نقشه‌برداری از مغز در حال حاضر کاربرد درمانی ندارد، گفت: نقشه‌برداری از مغز بیشتر جهت شناخت مکانیزم بیماری‌ها و تغییرات ناشی از آنها در مغز استفاده می‌شود.

بررسی عملکرد مغز بیماران مبتلا به بیماری‌های روانپزشکی با استفاده از نقشه برداری مغز

سلامت نیوز:دبیر اجرایی چهارمین همایش نقشه‌برداری مغز با تأکید بر اینکه نقشه‌برداری از مغز در حال حاضر کاربرد درمانی ندارد، گفت: نقشه‌برداری از مغز بیشتر جهت شناخت مکانیزم بیماری‌ها و تغییرات ناشی از آنها در مغز استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، مسعود طهماسیان با اشاره به برگزاری همایش نقشه‌برداری مغز، اظهار کرد: نقشه برداری از مغز بیشتر جهت شناخت مکانیزم بیماری‌ها و تغییرات ناشی از آنها در مغز استفاده می‌شود و در آینده در تشخیص افتراقی بیماری‌ها و یا تشخیص زودهنگام بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب می‌تواند کاربرد فراوانی داشته باشد.

وی افزود: به طور مثال در حال حاضر علت ایجاد و تغییرات ناشی از آلزایمر، پارکینسون و یا افسردگی در افراد به طور کامل مشخص نیست و ما این بیماری‌ها را به طور دقیق نمی‌شناسیم که با استفاده از نقشه‌برداری مغز می‌توان در آینده به موفقیت‌های زیادی در این راستا دست یافت.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه نقشه‌برداری از مغز در حال حاضر کاربرد درمانی ندارند، ادامه داد: نقشه برداری از مغز یک روش غیر تهاجمی است و از طریق آن می‌توان تغییرات ساختاری و عملکردی مغز را بهتر بشناسیم.

دبیر اجرایی چهارمین همایش نقشه‌برداری مغز عنوان کرد: نقشه‌برداری از مغز در تشخیص افتراقی بیماری‌ها و یا تشخیص زودهنگام بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب بسیار می‌تواند کاربرد داشته باشد و با استفاده از تصویربرداری عملکردی مغز با استفاده از fMRI یا PET scan می‌توان در بیماری‌هایی همچون آلزایمر سه تا پنج سال زودتر از بروز اولین علامت بیماری آن را تشخیص داد.

طهماسیان با اشاره به اینکه در ارتباط با نقشه‌برداری از مغز اکنون پروژه‌های بین المللی در دانشگاه شهید بهشتی در حال انجام است، گفت: انجام نقشه برداری مغز برای فرد خطرناک نیست و عوارضی به همراه ندارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha