بیش از یك میلیون نفر در اروپا با امضاء خود پتیشینی را برای یك مهلت قانونی به بروكسل ارایه دادند. روز سه شنبه نمایندگان پارلمان اتحایه اروپا در ارتباط با منع گلیفسات تا سال ٢٠٢٠ رأی گیری خواهند كرد. فرانسه در حال حاضر در برابر تمدید مجوز برای ده سال آینده مقاومت نشان می دهد. اسپانیا به نفع تمدید مجوز رأی خواهد داد و آلمان احتمالا رأی ممتنع می دهد.

دلهره طرفداران تراریخته از تصمیم قریب الوقوع اتحادیه اروپا!

سلامت نیوز-*محمد درویش: در هفته جاری، یك رأی كلیدی اتحادیه اروپا میتواند مجوز پرمصرفترین علفكش دنیا را لغو كند. #گلیفسات، علفكشی چنان نافذ است كه باقیمانده های آن اخیراً در ٤٥ درصد از خاك سطحی در اروپا پیدا شده و در ادرار سه چهارم از مردمی كه در آلمان مورد آزمایش قرار گرفته اند-پنج برابر بیشتر از حد مجاز اندازه گیری شده است!از سال ١٩٧٤، این علفكش در همه اراضی کشاورزی دنیا استفاده می شود.

به گزارش سلامت نیوز باقیمانده های آن در بیسكویت ها، نانهای خشك، غلات مورد مصرف برای صبحانه و در ٦٠درصد از نانهای فروخته شده در بریتانیا پیدا شده. اما كنشگران محیط زیستی ادعا می كنند كه گلیفسات تا آن اندازه غیر انتخابی (عمومی) است كه می تواند حتی درختان بزرگ را از بین ببرد و تأثیر مخربی بر حیات وحش و زیستگاههای نیمه طبیعی و تنوع زیستی دارد.

پاتریك هولدن، رئیس سازمان غیرانتفاعی Sustainable Food Trust میگوید: منع گلیفسات می تواند آغازی برای پایان دادن به مصرف علفكشها در كشاورزی باشد و به فصل جدیدی از نوآوری و تنوع هدایت كند." اعلام خطر در مورد گلیفسات در سراسر دنیا از سال ٢٠١٥ بدنبال یك بررسی پژوهشی از جانب آژانس تحقیقات بیماریهای سرطانی از سازمان بهداشت جهانی افزایش یافت كه اعلام كرد گلیفسات احتمالا برای انسان سرطانزاست.

بیش از یك میلیون نفر در اروپا با امضاء خود پتیشینی را برای یك مهلت قانونی به بروكسل ارایه دادند. روز سه شنبه نمایندگان پارلمان اتحایه اروپا در ارتباط با منع گلیفسات تا سال ٢٠٢٠ رأی گیری خواهند كرد. فرانسه در حال حاضر در برابر تمدید مجوز برای ده سال آینده مقاومت نشان می دهد. اسپانیا به نفع تمدید مجوز رأی خواهد داد و آلمان احتمالا رأی ممتنع می دهد.

بریتانیا معمولا فشار بر تمدید مجوز وارد می كند اما بدلیل درگیر بودن با خروج از اتحادیه در این زمینه فعالیت كمتری دارد. نتیجتا انتظار می رود كه رأی شفافی از جانب اكثریت بدست نیاید. اغلب علفكشهایی كه در بریتانیا به فروش می رسند برپایه گلیفسات ساخته شده اند و جزیی جدانشدنی از صنعت تراریخته هستند.

طیف گسترده این علفكش شامل یک چهارم از مقدار فروش علفكشها در جهان است و بیش از همه در كشت ذرت، پنبه، سویا، دانه های روغنی و محصولات چغندر قند تراریخته و مقاوم در برابر آن مصرف می شود.

هفته گذشته یك گزارش از جانب شبكه Pesticide Action Network ارتباط بین گسترش طیف علفكشها و تنزل شدید جمعیت كرمهای خاكی و جوامع میكروبی خاك را نشان داد.

این بررسی پژوهشی می گوید كه استفاده از علفكشها، منابع غذایی گرده افشانها را از بین می برد و محصولات كشاورزی را در برابر عوامل بیماری زا حساس تر می كند. آنها كه از منع استفاده از گلیفسات دفاع می كنند عقیده دارند كه سیستم های كشاورزی نیاز به یك طراحی مجدد دارند.

در برخی بررسی ها این نتیجه بدست آمده كه شخم زدن تا عمق حداكثر ٢٥ سانتیمتر موجب كاهش تراكم علف های هرز و در دراز مدت بهبودی كیفیت خاك و تنوع زیستی می شود.

محافظان محیط زیست معتقدند كه این روش در تركیب با استفاده هر چه بیشتر و متناوب از بذرهای متنوع و همچنین كود سبز برای بالا بردن سطح نیتروژن، بازده محصول، باروری خاك و ذخیره كربن می تواند در حدی نزدیك به امروز كافی باشد. به گفته سخنگوی یكی از كمپانیهای انگلیسی-Weedingtech- كه مدتهاست با روشهای جایگزین كار می كند "ترس فراوانی بوجود آورده شده كه آلترناتیوهای قابل اعتماد در دسترس نیستند و این حقیقت ندارد."


 درحالیکه بیش از یک میلیون نفر در اروپا به نشانه مخالفت با استفاده از این علفکش خطرناک تراریخته ای، هم قسم شده و طومار امضا می کنند؛ در ایران، عالی ترین مقام محیط زیست - عیسی کلانتری - همچنان مخالفان تراریخته را مشتی آدم احساسی، سیاسی یا نادان خطاب می کند! درست مثل جرج بوش که پس از ۱۱ سپتامبر، گفت: هرکسی با ما نیست، برماست!چقدر راهِ نرفته و کارِ نکرده داریم! چقدر ...

*فعال محیط زیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha