مشکل اصلی تهران، آلودگی هوا است و ممکن است که برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شود که باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست.

کمک ۲ میلیون دلاری دولت برای حل معضل دفع زباله در کلان‌شهرها

سلامت نیوز:رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از دستور ویژه رئیس جمهوری برای پرداخت دو میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماند خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: عیسی کلانتری با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با اشاره به جلسه روز دوشنبه با رئیس جمهوری گفت: روز دوشنبه جلسه‌ یک ساعته‌ای با حسن روحانی - رئیس جمهوری- درباره مسائل زیست‌محیطی داشتم که آلودگی کلانشهرها، پسماند، ریزگرد و حقابه تالاب‌های کشور از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد. دو مشکل ابتدایی (آلودگی کلانشهرها و پسماند) آسان‌تر حل می‌شود تا دو مشکل بعدی. کلانتری با اعلام خبری خوش گفت: رئیس جمهوری به من دستور داد که با محمدباقر نوبخت- معاون رئیس جمهوری- تماس بگیرم تا دو میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماندها از محل بودجه برای سال آینده تخصیص داده شود تا بتوانیم تا پایان چهار سال آینده مشکل پسماندهای کشور را حل کنیم.
وی با بیان اینکه وضعیت آلودگی کلانشهرها به طور نسبی بهتر شده است، گفت: تعداد روزهای آلاینده کمتر از نصف روزهای آلاینده در سال ۹۱ بوده است اما به طور متوسط هنوز حدود ۹۰ روز هوای آلوده داریم که از شورا و شهرداری تهران می‌خواهم اقدام عملی در این زمینه انجام دهیم. کمتر حرف بزنیم بلکه تصمیم بگیریم که چه کنیم. به‌عنوان مثال ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به کامیون‌هایی است که شبانه وارد تهران می‌شوند که معمولاً عمر بالای ۱۰ سال دارند و هیچ‌کس این کامیون‌ها را نمی‌بیند چراکه وقتی خواب هستیم وارد تهران می‌شوند و هنوز در خواب هستیم که تهران را ترک می‌کنند اما آلودگی‌شان را برای مردم به جای می‌گذارند.

 
کلانتری با بیان اینکه همه مسائل به صورت تئوری حل نمی‌شود، اظهارکرد: مشکل اصلی تهران، آلودگی هوا است و ممکن است که برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شود که باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست. وی افزود: به مسئولان محیط زیست اعلام کردیم که با دانشگاه‌ها قرارداد ببندند تا ساکن دائم پالایشگاه‌ها برای انجام تست آلایندگی شوند. کلانتری با اشاره به بوی نامطبوع در حوالی فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: رئیس جمهوری دستور دادند تا وضعیت بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) پیگیری شود چراکه در منطقه ۴،۵ کیلومتری بوی نامطبوعی که متعلق به ۱۴،۱۵ واحد آلاینده است در فضا پخش می‌شود که این واحدها نیز در حال اصلاح هستند و امیدواریم تا تابستان سال آینده این مشکل مرتفع شود.

سوزاندن لاستیک در 60 نقطه اطراف تهرانوی با بیان اینکه در جنوب تهران

 
۶۰ منطقه زباله‌سوزی وجود دارد، گفت: این مناطق برای دیروز و امروز نیستند و جای سؤال است که شهرداری در راستای این مهم چه کرده؟ چراکه برخی زباله و لاستیک را آتش می‌زنند تا فلزات موجود در آن را بردارند و برهمین اساس یکی از قوی‌ترین مدیرکل‌های محیط زیست را به تهران آوردیم تا ظرف سه ماه آینده این مشکل را حل کنند. کلانتری درباره تأثیر موتورسیکلت‌ها بر آلودگی هوا گفت: وزیر صنعت این آمادگی را دارد که موتورهای غیراستاندارد را از رده خارج کند و اگر شورا و شهرداری هم کمک کنند به طور عملی وارد مبارزه با آلوده‌کنندگان هوای تهران خواهیم شد و حرف بس است و باید کار کنیم.  وی با بیان اینکه ۴۲۲ صنعت آلاینده در تهران شناسایی شده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به آنها اخطار داده است، گفت: شهرداری جریمه این واحدهای آلاینده را باید صرف رفع آلودگی کند نه اینکه این جریمه را صرف کارهای دیگر کند و برای رفع کسری بودجه‌اش در نظر بگیرد. وی با بیان اینکه متأسفانه قانون پنج ساله مجلس برای حمایت از ساخت خودروهای داخلی به قانون ۳۰ ساله تبدل شده است، گفت: در برخی موارد محیط زیست و شهرداری به تنهایی زورشان نمی‌رسد و لازم است دستگاه‌های دیگر نیز وارد شوند.


شستن گاو و گوسفند در محل تأمین آب تهران


وی همچنین به مشکلات منابع تأمین‌کننده آب تهران اشاره کرد و گفت: به مدیرکل استان تهران دستور داده‌ایم که شرایط را برای حل آلودگی اطراف منابع آبی تهران سختگیرانه‌تر کند چراکه شاید باورتان نشود جاهایی که محل تأمین آب تهران هستند، همچون سد لار، لتیان، کرج، جاجرود و... محل شست‌وشوی گاو و گوسفندمان شده است و باید محل حفاظت شده را تشدید کنیم اما این مهم تا جایی است که زورمان برسد، چراکه محیطبانانمان محکوم به کشته شدن هستند و اگر کارشان  هم انجام شود محکوم به قصاص می‌شوند. قانون محیطبانان نیز در مجلس در حال بررسی است و برای حفاظت از منابع آب تهران نیازمند کمک شورا و شهرداری هستیم چراکه براساس استانداردها تا شعاع ۲۰۰ متری منابع آبی، افراد ممنوع‌الورود هستند اما بروید ببینید که گله گله گوسفند در این منطقه شست‌وشو داده می‌شوند.
کلانتری پس از شنیدن دیدگاه‌ شورایی‌ها گفت: بررسی‌ها نشان داده است که ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران و کرج به‌دلیل فعالیت یک نیروگاه است و وزیر نفت نیز تأکید کرده که اگر پالایشگاهی سوختش غیراستاندارد باشد تعطیلش کنید. نیروگاهی همچون نیروگاه شهید رجایی در روزهایی که وارونگی دما را شاهد هستیم ۲۰ درصد آلودگی هوا را تولید می‌کند. به گفته او، برای مثال ۵۰ کارخانه آلاینده در تهران داریم که تعطیلی آنها موجب بیکاری حدود ۱۰ هزار نفر می‌شود. حال باید تصمیم بگیریم که اولویت ما هوای پاک است یا موضوعات دیگر. کلانتری همچنین درباره آخرین وضعیت بزرگراه شهید شوشتری گفت: شرط سازمان برای ساخت این بزرگراه این است که حتماً از تونل استفاده شود.


وی با بیان اینکه باید برای ساخت بزرگراه شوشتری در منطقه حفاظت شده سرخه حصار از تونل استفاده شود، گفت: بودجه شهرداری تهران سالانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است، این در حالی است که کل بودجه محیط زیست در کشور ۵۰۰ میلیارد تومان است و لازم است شهرداری محیط زیست را جدی‌تر بگیرد.


۵۰۰ نفر در هفته به‌دلیل آلودگی هوا کشته می‌شوند


مجید فراهانی در واکنش به اظهارات کلانتری؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از ایشان انتظار ارائه برنامه عملیاتی در رفع مسأله آلودگی هوا می‌رفت. تهیه فهرست دقیق و جامعی از مواد آلاینده با توجه به فهرست موجود جامع نیست. باید ساز و کارهای ممنوعیت، حذف تدریجی و محدودیت در انتشار این آلاینده‌ها منتشر شود. او با اشاره به قربانیان آلودگی هوا در تهران افزود: در سال ٨٤ بیش از 10 هزار نفر جان دادند و در سال ٩٥ این عدد به دوبرابر رسید.ما امروز در تهرانی زندگی می‌کنیم که هفته‌ای ۵۰۰ نفر به خاطر آلودگی هوا کشته می‌شوند. در حقیقت گویا هفتگی یک ایرباس غول پیکر در شهرمان سقوط می‌کند و عین خیالمان نیست. آرش حسینی میلانی نیز با تأکید بر اهمیت لایحه هوای پاک افزود: ساز و کارهای تأمین منابع مالی برای اجرای قانون هوای پاک در دستور کار قرار گرفته است، نیاز است که در خصوص تبصره ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک و اجرایی شدن آن در بودجه سالانه، ردیفی برای جایگزینی موتورهای برقی که در آن پرداخت تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله وجود دارد در نظر گرفته شود.


برخی کارخانجات لبنیات، فاضلاب خود را به رودخانه‌ها می‌ریزند


احمد مسجد جامعی نیز در این جلسه با بیان اینکه برخی از کارخانجات لبنیات هم فاضلاب خود را به رودخانه‌های اطراف تهران می‌ریزند و این مسأله معضلات جدی را برای آب تهران ایجاد می‌کند، گفت: متأسفانه هم‌اکنون ذرات ناشی از تولیدات کارخانه‌های سیمان آسیب جدی به برخی از مناطق وارد می‌کند و آبیاری مزارع با آب آلوده یکی دیگر از معضلات جدی است که باید به آن پرداخته شود. در این شرایط تهیه نقشه آلودگی‌های زیست محیطی شهر تهران ضروری است.


مافیا مقابل دستور رئیس جمهوری هم می‌ایستد


حسن رسولی نیز با بیان اینکه پدرخوانده‌های مافیایی اجازه نمی‌دهند حتی دستورات رئیس جمهوری لازم‌الاجرا باشد، گفت: صنایع خودرو، صنایع لاستیک و صنایع سیمان بدشان نیاید، اما مشکل اصلی آلودگی هوا به همین‌ها بازمی‌گردد. پدرخوانده‌های مافیایی، اجازه نمی‌دهند حتی دستورات رئیس جمهوری لازم الاجرا باشد. وی خطاب به کلانتری اظهار کرد: با این شیوه نمی‌شود کارها را پیش برد؛ باید با صراحت ذاتی با واحدهای آلاینده برخورد شود. دیگر از ما، زدن حرف‌های قشنگ گذشته است و باید کارهای جسورانه‌ای با حمایت مردم و رسانه‌های اجتماعی صورت دهیم.


فاجعه زیست‌محیطی در شهرری


حسن خلیل آبادی نسبت به معضلات جدی محیط زیست در شهرری هشدار داد.
وی با اشاره به اینکه خود در شهرستان ری سکونت دارد به معضلات جدی محیط زیستی این شهرستان اشاره کرد و گفت: سالانه 350 میلیون تن فاضلاب به این شهرستان وارد می‌شود. همچنین 8 هزار تن زباله تهران برای امحا به این شهرستان وارد می‌شود. آلودگی سفره‌های زیرزمینی ناشی از نشست پالایشگاه نفت شهید تندگویان منجر به نابودی کشاورزی در این شهرستان شده است.
بی‌مهری صداوسیما به شهرداری
صدراعظم نوری در انتقاد به عملکرد صداوسیما در پوشش اخبار شهردار تهران افزود: این تبعیض در حالی است که صداوسیما بارها شهردار سابق را به برنامه‌های زنده خود دعوت می‌کرد. گویا شهردار سابق خودی و آقای نجفی ناخودی است. حتی سخنان شهردار تهران در جلسه کلانشهرها نیز سانسور شد.


برای عبور اتوبان از پارک ملی سرخه حصار کوتاه نیامدیم


سخنگوی شورای شهر تهران، دیروز از زمزمه‌هایی درخصوص کوتاه آمدن سازمان حفاظت محیط زیست در برابر اجرای طرح شهید شوشتری از داخل پارک ملی سرخه حصار خبر داد و گفت: بزرگراه شهید شوشتری طرح بزرگی است که تکمیل‌کننده رینگ کمربندی تهران است. علی اعطا با بیان اینکه این طرح سال‌ها به علت اختلاف نظر شهرداری و محیط زیست متوقف شده است، گفت: شهرداری اعلام کرده که برای تکمیل این بزرگراه باید یک سوم این مسیر از منطقه حفاظت شده سرخه‌ حصار بگذرد که این مسأله مورد انتقاد سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است اما اخیراً زمزمه‌هایی مطرح شده که سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص کوتاه آمده است. او افزود: برخی سازمان‌ها، توسعه‌گر هستند و برخی سازمان‌ها نیز نگاه حمایتی دارند اما اگر سازمان‌های متولی حمایت شعار توسعه بدهند، این نگران‌ کننده است. اما اظهارات سخنگوی شورای شهر با واکنش معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست همراه شد. حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در این باره به «ایران» گفت: پیش از این گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی اتوبان شوشتری از داخل پارک ملی سرخه حصار به سازمان ارائه شده که به دلایل زیادی کمیته ارزیابی این گزارش را تأیید نکرده است بنابراین، این گونه نیست که سازمان برای عبور این اتوبان از داخل پارک ملی کوتاه آمده باشد. او افزود: اما ممکن است جای مذاکره برای رفع نقایص طرح و کاهش اثرات سوء جاده وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha