عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس بخش سوختگی بیمارستان مطهری گفت: بیش از 30 درصد افراد دچار سوختگی در کشور معتادان هستند. تعداد زیادی از افراد دچار سوختگی نیز کارگران ساختمانی هستند که بر اثر اصابت میل گرد با سیم برق دچار قطع عضومی شوند.

30 درصد سوختگی ها در کشور مربوط به معتادان است

سلامت نیوز:  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس بخش سوختگی بیمارستان مطهری گفت: بیش از 30 درصد افراد دچار سوختگی در کشور معتادان هستند. تعداد زیادی از افراد دچار سوختگی نیز کارگران ساختمانی هستند که بر اثر اصابت میل گرد با سیم برق دچار قطع عضومی شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سید حمید صالحی افزود: شایعترین علت سوختگی در ایران سوختگی با شعله است و پس از آن سوختگی با مایعات داغ در بین کودکان و سوختگی با مواد شیمیایی است و سوختگی های الکتریکی در رده بعدی قرار دارد.
وی گفت: متاسفانه در کشور ما موضوع پیشگیری از سوختگی به صورت جامع پیگیری نمی شود و از این نظر غفلت های زیادی در گذشته صورت گرفته است که باید جبران شود.


صالحی افزود: اغلب سوختگی ها به علت غفلت و بی مبالاتی از طرف مردم و نیز سازمانهای مسئول رخ می دهد، بخش مهمی از سوختگی ها به علت انفجارهایی است که در مکان های مختلف رخ می دهد و باعث سوختگی می شود در حالی که با آموزش مناسب به مردم و همکاری سازمان های مسئول مانند شهرداری، وزارت نفت یا وزارت نیرو می توانیم از بروز بخش مهمی از سوختگی ها جلوگیری کنیم.


رئیس بخش سوختگی بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری گفت: وزارت نفت مسئول است که اجازه ندهد نشت گاز و انفجار ناشی از آن باعث سوختگی افراد شود. باید مانند کشورهای غربی تدبیری اتخاذ کند که به محض نشت گاز، سیستم قطع کن فعال شود و جریان گاز را قطع کند تا مانع انفجار و سوختگی شود، کاری که کشورهای غربی انجام داده اند و با همین کار میزان موارد سوختگی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده اند.
وی ادامه داد: مردم باید بدانند که نفت، بنزین یا گازوئیل وسایلی نیستند که آنها را در خانه نگهداری کنیم، نباید از این مایعات برای شستن لباس استفاده شود، تقریبا هر روز مواردی از بیماران دچار سوختگی را در بیمارستان مطهری داریم که برای شستن لباس از نفت یا بنزین استفاده کرده اند و بر اثر اشتعال لباس افراد دچار سوختگی شده اند.


صالحی گفت: با توجه به اینکه سوختگی با مایعات داغ بیشترین و مهمترین عامل سوختگی کودکان است، لازم است خانواده ها به این نکته مهم پیشگیرانه توجه کنند که به هیچ وجه مایعات داغ، سماور، کتری و اجاق گاز در دسترس افراد نباشد.


رئیس بخش سوختگی بیمارستان سوانح سوختگی مطهری افزود: مسئله مهمی که جزو سوختگی های شدید محسوب می شود، سوختگی هایی است که برای کارگران ساختمانی رخ می دهد، اغلب کارگران ساختمانی هنگام کار کردن و جا به جایی میل گردهای فلزی به علت برخورد میل گرد با سیم های برق بالای سر کارگران که هیچ عایقی ندارند، دچار سوختگی شدید الکتریکی می شوند.


وی گفت: بسیاری از این کارگران که دچار سوختگی با برق می شوند در محل ساختمان سازی فوت می کنند و عده زیادی از این کارگران که زنده می مانند دچار قطع عضو می شود و گاهی هر دو دست و هر دو پای خود را در این حوادث از دست می دهند.


این متخصص سوختگی ادامه داد: باید مشخص شود که مسئول عایق سازی سیم های حامل جریان برق در کارگاه های ساختمان سازی چه ارگانی است، وزارت نیرو مسئول است یا شهرداری که مجوز ساخت و ساز می دهد یا پیمانکار کدام مسئول است و حتما نهاد مسئول قبل از شروع ساختمان سازی باید از ایمنی محل کار اطمینان پیدا کند و بعد اجازه ساخت و ساز بدهد.


صالحی افزود: درصد بسیار بالایی از سوختگی ها در کشور ما مربوط به معتادان است که هنگام سوء مصرف مواد هوشیاری کافی ندارند و گاهی بر روی منقل می افتند و دچار سوختگی می شوند یا به علت استفاده نامناسب از کپسول های پیک نیک دچار انفجار و سوختگی می شوند.
وی گفت: یکی از راه های مهم پیشگیری از سوختگی در ساختمان ها بکارگیری سیستم هشدار دهنده دود در ساختمان است که باید شهرداری ها در دادن مجوز به ساختمان ها این مورد را الزامی کنند، کاری که باز هم کشورهای غربی به عنوان استاندارد اجباری ساختمان ها اجرا می کنند و با این کار میزان بسیار زیاد و چشمگیری از سوختگی ها را کاهش داده اند.


وی گفت: سوختگی یکی از عوامل مهم از کارافتادگی و مرگ و میر نه تنها در ایران بلکه در دنیاست که هزینه های زیادی برای درمان مصدومان آن به مردم و به خصوص سیستم بهداشتی- درمانی تحمیل می کند، پیشگیری از سوختگی کاری است که وزارت بهداشت به تنهایی از پس آن بر نمی آیند و نیازمند همکاری دستگاه های مختلفی مانند شهرداری ها، وزارت نفت، وزارت نیرو و دستگاه های مسئول دیگری است که باید با همکاری هم یک برنامه جامع پیشگیری از سوختگی را در کشور تدوین و اجرا کنند، کاری که متاسفانه هنوز در کشور ما انجام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha