دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 228896

«جلوی رستوران، درختان را عین سیخ کباب کرده‌اند»؛ این تعبیر یکی از شهروندان به‌خاطر بلایی است که طی چند روز اخیر بر سر تعدادی از چنارهای خیابان ولیعصر آمده. اشاره او به درختان حوالی خیابان پسیان و کوچه قرنی است.

حیات چنارهای ولیعصر بازیچه مقاصد اقتصادی

سلامت نیوز: «جلوی رستوران، درختان را عین سیخ کباب کرده‌اند»؛ این تعبیر یکی از شهروندان به‌خاطر بلایی است که طی چند روز اخیر بر سر تعدادی از چنارهای خیابان ولیعصر آمده. اشاره او به درختان حوالی خیابان پسیان و کوچه قرنی است.

به گزارش سلامت نیوز، در این میان، به گفته تعدادی از شهروندان ساكن در محله محمودیه گویا این اقدام از سوی یك‌نمایندگی فروش خودرو صورت گرفته كه در همسایگی رستورانی مشهور قرار دارد. اینطور كه م. ع گفت این نمایندگی برای بهتر دیده شدن تابلو و نمای فروشگاه خود، به‌صورت ضرب‌الاجلی شاخه‌های بیش از 20درخت چنار را بریده و حتی تنه برخی درختان را از نیمه قطع كرده است.

وی البته عنوان كرد كه رستوران قدیمی هیچگاه آسیبی به درخت‌ها نرسانده و مغازه‌های دیگر كمتر دست به قطع شاخ و برگ چنارها می‌كنند. خبرنگار همشهری برای صحت و سقم این ادعا، از محل بازدیدی انجام داد كه جز تأسف و درستی مطلب ادا شده نمی‌توان چیز دیگری گفت.

شهروند دیگری كه مشغول قدم زدن در خیابان ولیعصر بود نیز در همین ارتباط گفت: «من هر روز از سمت خیابان مقدس اردبیلی تا پارك وی را پیاده می‌روم. واقعا از اقدامی كه برخی انجام می‌دهند و هیچ‌كسی جلوی آنها را نمی‌گیرد، متعجم. صبح چند روز پیش بود كه دیدم یكباره تمام شاخ و برگ چنارهای نازنین را قلع و قمع و حتی تعدادی از آنها را قطع كرده‌اند. به 137و 1888زنگ زدم اما گویا آنها هم نتوانستند كاری بكنند. البته درختی كه قطع شده را دیگر نمی‌توان زنده و درستش كرد.»

بهروز هم كه جلوی مسجد رسول‌الله ایستاده و اهل قم است در این خصوص به همشهری گفت: «من از سال‌ها قبل هر چند وقت یك‌بار به‌خاطر كارم به تهران می‌آیم و همیشه سری به تجریش می‌زنم. در این میان وقتی گذرم به خیابان ولیعصر می‌افتد كاملا تغییرات درختان این خیابان قدیمی را متوجه می‌شوم. هربار تعدادشان انگار كمتر شده و تعداد خشك‌شده آنها بیشتر. ولیعصر و چنارهایش یكی از نمادهای معروف تهران هستند نمی‌دانم چرا بعضی‌ها به‌خاطر خودخواهی اینطور آنها را به سادگی از بین می‌برند.»

به هر حال هر از گاهی چنارهای ولیعصر قربانی مقاصد اقتصادی عده‌ای می‌شوند. برخی با گودبرداری‌های عمیق برای ساخت بناهای بلند، تیشه به ریشه آنها می‌زنند، برخی دیگر هم مانند نمونه اخیر، از بالا زندگی را از آنها می‌گیرند. بماند كه آبرسانی به چنارهای ولیعصر هم روزبه‌روز سخت می‌شود. برخی هم مثل شهروندی كه با روزنامه تماس گرفت، اعلام می‌كنند آب جوی ولیعصر گاهی مسموم می‌شود؛ آنطور كه مالك ساختمانی چندی پیش گازوییل داخل منبع بنا را كم‌كم به درون جوی تخلیه كرد. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد تا چنارهای قدیمی ولیعصر سرپا هستند باید راهكاری برای جلوگیری از اقداماتی كه حق را از درختان می‌گیرند، اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha