حدودا ۴سال پیش لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست پس از کشمکش‌های بسیاری قانونی و به دولت ابلاغ شد، یکی از مفاد چالش‌برانگیز در این قانون، موضوع ازدواج با فرزندخوانده بود که در تبصره ماده ۲۶این قانون به آن اشاره شده بود.

ممنوعیت ازدواج سرپرست با فرزندخوانده در یک قدمی تصویب

سلامت نیوز: حدودا ۴سال پیش لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست پس از کشمکش‌های بسیاری قانونی و به دولت ابلاغ شد، یکی از مفاد چالش‌برانگیز در این قانون، موضوع ازدواج با فرزندخوانده بود که در تبصره ماده ۲۶این قانون به آن اشاره شده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، در تبصره ماده 26 ازدواج سرپرست با فرزندخوانده مطلقا ممنوع نشده است. این تبصره مورد انتقاد‌های بسیاری قرار گرفت. كشمكش‌ها در مورد این تبصره تامل برانگیز ادامه داشت تا اینكه این موضوع از سوی مجلس پیگیری شد. نمایندگان مجلس برای اصلاح تبصره ماده 26قانون حمایت از كودكان و نوجوانان بدسرپرست، طرح «ممنوعیت ازدواج سرپرست با فرزندخوانده» را پیشنهاد دادند. حالا نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری خبر از اعلام وصول«طرح اصلاح تبصره ماده (26) قانون حمایت از كودكان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست» در مجلس را می‌دهند تا با تلاش آنها ممنوعیت ازدواج سرپرست با فرزندخوانده مطلقا ممنوع شود.

سیده‌حمیده زرآبادی، عضو فراكسیون زنان مجلس شورای اسلامی از طراحان اصلی طرح ممنوعیت ازدواج سرپرست به فرزندخوانده است. او در این‌باره می‌گوید: چندی پیش ممنوعیت ازدواج سرپرست با فرزندخوانده در مجلس تصویب و تبدیل به قانون شد. صراحتا طبق این قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده ممنوع است. اما در بازبینی این قانون متوجه شدیم كه تبصره‌ای در آن قیدشده كه مشكل ساز است. در تبصره ماده 26این قانون آمده درصورت رأی موافق دادگاه، سرپرست می‌تواند با فرزندخوانده ازدواج كند. به‌عبارتی با استناد به این تبصره با دستور قاضی، قانون ممنوعیت ازدواج سرپرست با فرزندخوانده لغو می‌شود.

نماینده مردم قزوین در مورد جزئیات این اصلاحیه اینطور توضیح داد: طرحی كه 2 روز پیش در مركز پژوهش‌های مجلس اعلام وصول شده، اصلاحیه همین قانون است كه در آن تبصره (مبنی بر موافقت دادگاه برای جاری شدن صیغه عقد) را حذف كردیم. با این اقدام قصد داریم قانون ممنوعیت ازدواج سرپرست با فرزندخوانده مطلقا ممنوع شود بدون‌هیچ تبصره‌ای.

همچنین زرآبادی در مورد دیدگاه نمایندگان در رابطه با این اصلاحیه می‌گوید: «اصلاحیه این طرح به‌زودی در كمیسیون تخصصی بازبینی و پس از انجام مراحل قانونی به صحن علنی مجلس می‌آید. رایزنی و صحبت‌هایی كه بنده با دیگر نمایندگان مجلس درخصوص اصلاحیه این طرح داشتم رضایت‌بخش بوده و اغلب نمایندگان با حذف تبصره فوق موافق هستند.»

محمدجواد فتحی، عضو كمیسیون حقوقی قضایی مجلس نیز در رابطه با اصلاحیه تبصره ماده 26 به همشهری می‌گوید: طرح ممنوعیت مطلق ازدواج سرپرست با فرزندخوانده هنوز به كمیسیون حقوقی و قضایی ارائه نشده است. این قانون، قانون قابل‌تاملی است كه در مقام دفاع از كودكان بی‌سرپرست و بدسرپرست تنظیم شده است.

او ادامه داد: دیدگاه نمایندگان هم موافق با حذف تبصره‌ای است كه مسیر را برای ازدواج سرپرست و فرزندخوانده هموار كرده، این تبصره مطمئنا در مجلس مخالفی نخواهد داشت. هرچند به‌لحاظ شرعی چون سرپرستی ایجاد محرمیت نمی‌كند مانعی ندارد و از موانع نكاح نیست. اما به‌لحاظ ایجاد امنیت برای این كودكان و خانواده‌هایی كه سرپرستی آنها را به‌عهده می‌گیرند، بهتر است حذف تبصره قانون ممنوعیت ازدواج سرپرست با فرزندخوانده در كمیسیون بازبینی و اصلاح شود.»

    قانون نباید از جامعه عقب بماند

لیلا ارشد، جامعه‌شناس: چطور می‌توان پذیرفت، سرپرستی كه یك كودك را به‌عنوان فرزند قبول می‌كند چندسال بعد با او ازدواج كند! این واقعا چه تعریفی می‌تواند داشته باشد. این موضوع احساس امنیت را از جامعه و مهم‌تر از آن امنیت خانواده‌ای كه سرپرستی یك كودك را به‌عهده گرفته را از بین می‌برد. اگر موافق با ازدواج این چنینی باشیم، زن یا شوهر مدام دختر یا پسر تحت سرپرست خود را به‌عنوان رقیبی در آینده نگاه می‌كند و این یك خطر بزرگ است. حتی هیچ‌گونه تشویق و تأیید و توصیه‌ای در شرع به این موضوع نشده است. معمولا قوانینی كه نوشته و تصویب می‌شود، ایده‌آل است كه این قوانین حداقل 2 قدم جلوتر از جامعه باشند. در تصویب قوانین باید این تلاش صورت بگیرد تا شهروندان بتوانند با قوانین تطبیق پیدا كنند. اگر امروز قانون با تبصره‌ای مجوز می‌دهد كه سرپرست با فرزندخوانده‌اش ازدواج كند این قانون عقب‌تر از شرایط فرهنگی جامعه است. این موضوع در جامعه مورد پذیرش افراد نیست. بارها هم شاهد انتقاد و اعتراض‌های بسیاری از سوی مردم و صاحب‌نظران بودیم. خوشبختانه در نهایت طرح ممنوعیت ازدواج سرپرست با فرزندخوانده تصویب شد. اما مشكل فعلی تبصره‌ای است در این قانون كه ممنوعیت ازدواج را زیر سؤال می‌برد. باید این تبصره نیز اصلاح شود تا امنیت روانی برای فرزندخوانده‌ها و سرپرستان آنها ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha