سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 228956

یك حكیم مدعی طب سنتی، داد وزیر بهداشت را درآورده است.

ادعای غیرعلمی حكیم‌باشی داد وزیر بهداشت را درآورد

سلامت نیوز: یك حكیم مدعی طب سنتی، داد وزیر بهداشت را درآورده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه می نویسد: حكیمی كه با ارایه نظرات عجیب و غیرعلمی، مسوولان وزارت بهداشت را واداشته كه فعلا، تمركز بر موضوعات مهمی همچون بار سنگین ١٢ هزار میلیارد تومان طلب وزارت بهداشت از بیمه‌های پایه و كمبود اعتبارات نظام سلامت و چالش‌های پیش روی ادامه طرح تحول سلامت را مسكوت گذاشته و كار مهم‌تری را در اولویت قرار دهند؛ پاكسازی ذهن برخی شهروندان از ادعاهای بی‌پایه یك حكیم مدعی طبابت كه معتقد است، مسواك زدن باعث پوسیدگی دندان می‌شود و واكسیناسیون كار صهیونیست‌هاست و زیاد خوردن آب باعث پیری زودرس و چین و چروك‌دار شدن صورت می‌شود و بچه‌هایی كه آدامس می‌خورند، در آینده الكلی خواهند شد و كره گیاهی از فاضلاب تهیه شده و نمك یددار، سرطان‌زاست و آب لوله‌كشی، آلوده به وایتكس است؛ اینها فقط بخشی از ادعاهای عجیب این حكیم مدعی طبابت است اما آنچه اكنون باعث انتقاد وزیر بهداشت و مسوولان وزارتخانه متولی سلامت شده، بیش از آنكه متوجه بی‌پایه بودن ادعاهای این حكیم مدعی طبابت باشد، نگرانی از ساده‌دلی برخی اقشار جامعه است كه ممكن است با پذیرفتن این ادعای غیر علمی و اجرای آن در زندگی روزمره، نه تنها سلامت خود و خانواده را به خطر بیندازند، بلكه در این شرایط نامساعد اقتصادی كه بی‌پولی و جیب خالی در مقابل حجم بالای پروژه‌ها و برنامه‌های ناتمام، گریبان وزارت بهداشت را هم به سختی می‌فشارد، بار مضاعفی بر هزینه‌های نظام سلامت تحمیل كنند.

خرافات و ادعاهای غیرعلمی، صرفا مختص جامعه ایرانی نیست و حتما در تمام كشورها وجود دارد. اما نگرانی مسوولان وزارت بهداشت این است كه جامعه ایرانی، به هر دلیل مذاق خوش‌تری برای پذیرفتن خرافات دارد و شاهد این مدعا هم، رواج فالگیری در انواع مختلف آن‌هم برای تعیین سرنوشت افراد و البته استقبال زنان و مردان در هر سطح از درآمد و تحصیلات از خرافه‌گویی متقلبان پیشگویی است. در چنین جامعه‌ای، كافی است كه فضای عمومی به استقبال اظهارات غیر علمی یك مدعی حكمت ایرانی و طب سنتی برود كه آن وقت، دادگاه جرایم پزشكی، به محلی لبالب از بیماران مبتلا به دردهای لاعلاج تبدیل خواهد شد كه دست‌شان از هر حكم تعیین‌كننده و بازدارنده‌ای هم كوتاه است در مقابل، افرادی كه صرفا ادعای طبابت داشته‌اند. به همین دلیل بود كه وزیر بهداشت، ٤ روز قبل نخستین انتقادات خود از اظهارات بی‌پایه این حكیم را در بیست و نهمین كنگره بین‌المللی بیماری‌های كودكان به زبان آورده بود و گفته بود: «برخی افراد یاد گرفته‌اند به مسائلی كه مطرح می‌كنند سبقه دینی دهند یا آن را به مقام معظم رهبری نسبت می‌دهند و هر خلاف و اشتباهی را تحت این عنوان مطرح می‌كنند. برخی افراد از عوامی عده‌ای سوءاستفاده می‌كنند، اما جهل باعث عقب‌ماندگی بشر شده و همیشه دستاویزی بوده برای دیگرانی كه به دنبال مطامع شخصی، گروهی یا طایفه‌ای هستند؛ مثلا می‌گویند واكسیناسیون كار صهیونیست‌هاست یا سازمان بهداشت جهانی دستاویز صهیونیست‌هاست. طرح چنین مسائلی در قرن ۲۱ و در كشوری با تمدن چندین هزار ساله موجب حیرت است.

 تعجب من از بزرگان جامعه پزشكی است كه چرا حرفی در این خصوص نمی‌زنند. مگر فرزندان و نوه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید واكسن نمی‌زنند؟ چرا از كنار این مسائل راحت می‌گذریم؟ فردی هم به مردم می‌گوید كه مسواك نزنید؛ زیرا كار صهیونیست‌هاست و برای حرف‌های خودش هم شاهد می‌آورد، یكی از شاهدهایش هم حیوان است كه انسان خجالت می‌كشد. نباید اجازه دهیم برخی افراد از كم اطلاعی و ناآگاهی مردم سوءاستفاده كنند.»سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی ضمن اعتراض از سكوت جامعه پزشكی و چهره‌های دانشگاهی در مقابل اظهارات واهی این مدعی طب سنتی، درخواست جدی از قوه قضاییه داشت كه در مقابل این ادعاها كه مرز غیر علمی بودن را هم رد كرده و سلامت و زندگی شهروندان را نشانه رفته، واكنش نشان دهد و گفته بود: «قوه قضاییه در برخورد با سوءاستفاده از دین و آسیب به سلامت مردم باید حساسیت بیشتری نشان دهد. جامعه پزشكی كه با مردم سروكار دارد، تكلیف و وظیفه دارد با آنها صحبت كند، اما وقتی عرصه را خالی می‌كنید جاهلان و افرادی كه به دنبال سوءاستفاده از مردم هستند، هر طور دل‌شان بخواهد جولان می‌دهند و به سلامت مردم آسیب می‌زنند.»

وزیر بهداشت، فرد بد اخلاق و تند مزاجی نیست. حداقل در طول ٤ سال گذشته كه رفتار و گفتارش زیر ذره بین رسانه‌ها بوده، به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد واكنش‌های تند وزیر بهداشت در مقابل اظهارات و ادعاهایی كه از سوی مقامات رسمی، خبرنگاران یا حتی فعالان حوزه سلامت ابراز شد و وزیر را خشمگین كرد. اما قاضی‌زاده هاشمی، در وزیر بودن خود، خطوط قرمزی دارد و یكی از مهم‌ترین آنها، زیر سوال بردن اقدامات وزارت بهداشت و دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز است كه قاضی‌زاده هاشمی همواره تاكید داشته این نتایج، به هیچ‌وجه ربطی به فرد در مسند وزارت نداشته و مرهون تلاش جمعی فعالان حوزه سلامت است. ظاهرا یكی از ادعاهای بی‌پایه حكیم مدعی طبابت هم مربوط به اقداماتی برای ممانعت از فرزندآوری بوده كه قاضی‌زاده هاشمی، این ادعا را به نادیده گرفتن تمام زحمات فعالان حوزه سلامت تعبیر كرده بود و در پاسخ گفته بود: «برخی ما را متهم می‌كنند كه جلوی رشد جمعیت را گرفته‌ایم. من چكاره‌ام كه جلوی زیاد شدن بچه را بگیرم؟ یا اینكه می‌گویند چرا اجازه رشد نرخ باروری را نمی‌دهید؟ در طول ۴ سال گذشته به لطف تلاش‌ها و خدمات معاون سابق وزارت بهداشت، هر سال ۶۰ هزار نوزاد به جمعیت كشور اضافه شد. نمی‌خواهیم قبول كنیم كه مردم با فكرشان بچه‌دار می‌شوند و می‌نشینند حساب و كتاب می‌كنند. افزایش و رشد باروری مربوط به یك دستگاه نیست.»


قاضی‌زاده هاشمی، روز گذشته هم در مراسم تودیع و معارفه معاونان جدید و قدیم پرستاری، در تقدیر از خدمات جامعه پرستاری گفت: «اگر فساد در موضوعات مالی برچیده شود، ٩٠ درصد مشكلات حل می‌شود ایراد كار این است كه نمی‌خواهند هزینه امورات سلامت را پرداخت كنند و بخش خصوصی و دولتی هم نمی‌توانند پرداخت‌ها را انجام دهند، به همین دلیل باید نگاه مسوولان نسبت به آنچه امروز هست متفاوت شود. مسوولان چه در مجلس و دولت و چه در بقیه دستگاه‌ها در مورد رفاه اجتماعی زیاد صحبت می‌كنند اما به این حرف‌ها كمتر عمل می‌كنند، از پرستاران كار اجباری بدون استخدام می‌خواهیم، به دولت هم كه می‌گوییم می‌گوید دخل و خرج‌ها به هم نمی‌خورد و دولت باید به امورات دیگر هم برسد؛ در این شرایط یا باید حق پرداخت بیمه‌ها افزایش یابد یا به هر نحوی تا حدی این كمبودها جبران شود.»وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود، در پاسخ به منتقدانی كه طی ٤ سال گذشته، وزارت بهداشت را به رواج پزشك‌سالاری و سوءاستفاده از منابع دولت و بیت‌المال متهم كرده و اتهام سوءاستفاده از اعتبارات طرح تحول سلامت را به شخص وزیر زده‌اند، گفت: «هیچ نیتی جز آبادانی ایران نداریم و هیچ كیسه‌ای برای كسی ندوخته‌ایم. بالاخره در حوزه سلامت مقدار محدودی پول هست كه باید به هرشكلی كه می‌توان بهتر آن را صرف كرد و باید این مبلغ را توزیع كرد.»اما اظهارات عجیب و غیرعلمی این حكیم مدعی، فقط وزیر بهداشت را به انتقاد وادار نكرده. سخنگوی وزارت بهداشت هم اظهارات واهی و غیر علمی این حكیم را زیر سوال برد و روز گذشته در نشست خبری خود درباره نظر وزارت بهداشت درباره طب ایرانی و سنتی گفت: «توسعه طب ایرانی و سنتی بر اساس سیاست‌های كلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری جزو برنامه‌های وزارت بهداشت است و همانطور كه از توسعه طب امروزی حمایت می‌كنیم طب ایرانی و سنتی نیز در صورتی كه بر اساس اصول علمی باشد مورد حمایت وزارت بهداشت است. البته با افرادی كه به نام طب سنتی، حرف‌های غیر علمی می‌زنند و به دنبال منافع مالی خودشان هستند، برخورد می‌شود كمااینكه وزارت بهداشت با یكی از افراد برخورد قانونی داشته و از وی شكایت كرده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha