چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 229040

نیاز به ادرار کردن بیشتر از حد معمول، نشانه بالقوه سرطان تخمدان است اما تنها یک درصد از زنان از این علامت هشدار آگاه هستند.

علامت‌های سرطان تخمدان

سلامت نیوز:نیاز به ادرار کردن بیشتر از حد معمول، نشانه بالقوه سرطان تخمدان است اما تنها یک درصد از زنان از این علامت هشدار آگاه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، نیاز به استفاده بیش از حد معمول از توالت یکی از علائم سرطان تخمدان است. با این حال، یافته‌های یک نظرسنجی جدید نشان داده است که تنها یک درصد از زنان از این علامت هشدار دهنده آگاه هستند.

نظرسنجی انجام شده توسط موسسه "Target Ovarian Cancer" نشان داد که نشانه‌های شایع بیماری مانند احساس درد کامل شکمی به طور گسترده شناخته نشده است.

فقط یک پنجم از ۱۰۰۰ زن مورد بررسی، توانستند تکرر ادرار را به عنوان نشانه‌ای از یک بیماری تشخیص دهند و فقط یک نفر از هر ۱۰۰ زن آگاه بود که نیاز به دستشویی رفتن می‌تواند نشانه‌ای از این بیماری (سرطان تخمدان) باشد.

جان باتلر، جراح انکولوژی زنان، گفت که مشکل با علائم سرطان تخمدان این است که این علائم خاص و آشکار نیستند. بیماری اکثر افراد مبتلا تشخیص دقیق داده نمی‌شود مگر زمانی که دیر شده است.

وی افزود: حتی بعضی از زنان ممکن است هیچ کدام از علائم را تجربه نکنند.

موسسه " Target Ovarian Cancer" امید به افزایش آگاهی در مورد علائم رایج این بیماری دارد به طوری که زنان بتوانند خودشان تشخیص دهند، بنابراین می‌توانند این بیماری را به موقع تشخیص دهند و به روند درمان خود کمک کنند.

این موسسه خیریه که در انگلیس واقع است، اعلام کرد تحقیقات در مورد سرطان تخمدان نسبت به دیگر انواع سرطان عقب مانده است و از کاهش شدید کمک‌های مالی به تحقیقات پیرامون سرطان تخمدان علی‌رغم افزایش پیش بینی شده در میزان بروز این بیماری خبر داد.

"روث پلامر" مشاور هیئت علمی این موسسه خیریه گفت: آمار زنان مبتلا به سرطان تخمدان طی ۲۰ سال اخیر تغییرات زیاد و رو به افزایشی داشته است، در حالی که آنان هنوز به درمان‌های کشف شده در دهه‌های گذشته با یک یا دو استثنا دسترسی دارند و این خوب نیست.

سرطان تخمدان یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در زنان است. در انگلیس، روزانه ۱۱ زن از این بیماری می‌میرند.

آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا نشان داد که این بیماری عامل پنجم مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان این کشور است.

در سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۴ هزار زن در آمریکا بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

نشانه‌ها و علامت‌هایی که ممکن است سرطان تخمدان را نشان دهند عبارتند از خونریزی واژینال، به ویژه در زنان یائسه، ترشح غیر طبیعی واژن، درد یا فشار در ناحیه لگن، درد پشت و یا شکم، نفخ و تغییر در عادات ادرار مانند نیاز فوری و زیاد به ادرار کردن.

پلامر توصیه کرد: مراقب بدن خود باشید و بدانید که بدنتان چه موقع رفتار طبیعی دارد. اگر خونریزی غیرطبیعی واژینال داشتید، حتما به دیدن دکتر بروید.

وی افزود: اگر هر کدام از این علائم را برای دو هفته یا بیشتر داشته باشید، برای شما طبیعی نیست. ممکن است آن علائم به علت چیزی غیر از سرطان ایجاد شده باشند، اما تنها راه شناختن این است که به متخصص مراجعه کنید.

سرطان تخمدان (Ovarian cancer) نوعی از سرطان است که از تخمدان شروع می‌شود. این بیماری منجر به ایجاد سلول‌های غیرعادی می‌شود که توانایی حمله یا گسترش به دیگر بخش‌های بدن را دارند.

ممکن است در آغاز این فرایند، علایم مبهم یا غیرآشکار باشند، اما با پیشرفت سرطان احتمال بروز علائم بیشتر شود.

نواحی که احتمال گسترش سرطان به آن‌ها وجود دارد شامل این موارد هستند: دیواره شکم، غدد لنفاوی، ریه‌ها و کبد.

خطر ابتلا به سرطان تخمدان در کسانی که بیشتر تخمک‌گذاری می‌کنند، بیشتر است. بنابراین کسانی که هیچ‌وقت فرزندی نداشته‌اند در معرض خطر بالاتری هستند. همچنین کسانی که تخمک گذاری‌شان در سنین پایین‌تری آغاز می‌شود یا در سن بالاتری یائسه می‌شوند نیز در معرض چنین خطری هستند.

دیگر عوامل خطر شامل این موارد هستند: هورمون‌درمانی پس از یائسگی، داروهای باروری و چاقی.

عواملی که خطر ابتلا را پایین می‌آورند نیز شامل این موارد هستند: کنترل هورمونی، بستن لوله‌های رحمی و شیردهی.

به گزارش تک‌تایمز، حدود ۱۰ درصد موارد بیماری در پی ریسک وراثتی به وجود می‌آیند و در کسانی رخ می‌دهد که جهش ژنتیکی دارند.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha