عمر برخی از بیمارستان‌ها در كشور به بیش از یك قرن می‌رسد و با استانداردها مغایرت دارد.

سلامت نیوز:تعمیرات پی‌درپی دست از سر بیمارستان‌های فرسوده کشور بر‌نمی‌دارد، فرسودگی ویژگی بارز بخش مهمی از بیمارستان‌های بخش دولتی است.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: در برخی از بیمارستان‌ها مرمت و نوسازی سال‌ها به طول می‌انجامد؛ به‌طوری كه كاركنان بیمارستان، روزهای بدون خاك و مصالح و صدای ساخت‌وساز را به یاد نمی‌آورند و كارگران ساختمانی سال‌ها در بیمارستان می‌مانند. با توجه به اینكه حدود 65 درصد از بیمارستان‌های كشور براساس گفته‌های محمد آقاجانی، معاون سابق درمان وزارت بهداشت فرسوده هستند یعنی عمری بالای ۵۰ سال دارند، بیماران زیادی در كشور همراه با سر و صدا دوره درمان خود را سپری می‌كنند.

 

چندی پیش وزیر بهداشت درباره بیمارستان‌های فرسوده گفت: عمر برخی از بیمارستان‌ها در كشور به بیش از یك قرن می‌رسد و با استانداردها مغایرت دارد. بنابراین باید شرایط بیمارستان‌ها با استانداردهای پدافند غیرعامل تطابق داشته باشد. با وجود روند كنونی، نوسازی و بازسازی تخت‌های فرسوده بیمارستانی ۵۰سال طول می‌كشد. راه نجات ما استفاده از مردم، سرمایه‌ها، عواطف، تعهدات و تعلقات مردم است. ساخت بیمارستان و توسعه آن هنر نیست، بلكه هنرمندی ما در پیشگیری و كاهش بیماری‌هاست. ‌

بیمارستان سینا با عمری حدود 106سال به‌عنوان قدیمی‌ترین بیمارستان كشور شناخته می‌شود. بیمارستان سینا در ابتدای خیابان سی‌تیر تهران، نخستین بیمارستان مدرن كشور است كه به مرور زمان ساختمان‌های جدید ولی همچنان فرسوده به آن اضافه شده است. قدیمی‌ترین ساختمان این مجموعه قدیمی، حالا به ساختمان «كرسی بیماری‌های میزراه (بیماری‌های مجاری ادراری)» تبدیل شده است و به جز پنجره‌های بلند و نورگیر آن، مرمت و نوسازی‌های مكرر، كمتر از چهره قاجاری‌اش نشانی دارد.

 

یكی از كسانی كه سال‌هاست در بیمارستان سینا كار ساختمانی می‌كند در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: ۵ سال است كه بخش‌های مختلف بیمارستان را مرمت می‌كنیم. او با اشاره به ساختمان دو طبقه مركز مهندسی تجهیزات پزشكی بیمارستان می‌گوید: ساختمان قدیمی است و بیمار‌ها را نمی‌شود در این فضا درمان شوند. ما برای مرمت از گچكاری و لوله‌كشی تا كاشی‌های كف و دیوار، همه را عوض می‌كنیم. بیمارستان بنای محكمی دارد ولی دیوارها ترك دارد و كاشی‌ها ریخته است. كارهای عمرانی تمامی ندارد، چون همه ساختمان‌ها قدیمی هستند و بیشتر مصالح پوسیده هستند.

 

از توقع تا اجرا

تهران بیشترین كمبود بیمارستان را در میان شهر‌ها دارد. اكبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به نوسازی بافت فرسوده بیمارستان‌های تهران، گفت: در یك دهه گذشته برای نوسازی، بازسازی و افزایش تعداد بیمارستان‌های كشور به‌ویژه در شهرهای كوچك اقدامات قابل‌قبولی صورت گرفته است، اما در تهران متناسب و متناظر با شهرستان‌ها توجه به نوسازی بافت فرسوده در دستور كار نبوده است؛ اما برای مراكز استان‌ها و شهرستان‌ها معمولا اعتبارات قابل‌قبولی برای نوسازی بافت فرسوده درمانی در نظرگرفته شده است.

وی با بیان اینكه اعتبارات و منابع لازم برای نوسازی بافت فرسوده در تهران باید از سوی دولت اختصاص پیدا كند، ادامه داد: بیمارستان‌های فعال در تهران متعلق به مردم این شهر نیست و بیماران بسیاری از استان‌های مختلف كشور برای استفاده از خدمات درمانی به تهران مراجعه می‌كنند، بنابراین انتظار می‌رود كه بیمارستان‌های تهران با عمر بیش از ۴۰سال در دستور كار برای نوسازی و بازسازی قرار گیرند.

 

یكی از ۸ بند طرح تحول سلامت، ارتقای‌ هتلینگ بیمارستان‌های دولتی است. در قالب این بند بسیاری از بیمارستان‌های دولتی در شهر‌های كوچك مرمت و رنگ و لعاب تازه گرفتند و بخش‌های جدیدی به ساختمان‌های قدیمی اضافه شدند.

 

حیدر‌علی عابدی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینكه مرمت بیمارستان‌های فرسوده و یا از نو ساختن بیمارستان‌ها در كشور باید جزو اولویت‌های وزارت بهداشت باشد، گفت: «در طرح تحول سلامت، هتلینگ برخی بیمارستان‌ها ارتقا یافت ولی هنوز راه زیادی برای بهبود شرایط وجود دارد. از آنجایی كه هم‌اكنون طرح تحول از نظر مالی مشكلات زیادی دارد، مرمت بیمارستان‌ها نسبت به ساخت بیمارستان‌های نو در اولویت است.» نتیجه 4 سال اجرای طرح تحول در این بخش افزایش سرانه تخت‌های بیمارستانی از 1.6 (در برخی شهر‌های دور افتاده 0.9) به 2.1 است.

دكتر سیدمحمد‌هادی ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینكه هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی بین 550 تا 700میلیون تومان است، گفت: در ابتدای دولت یازدهم وزارت بهداشت با 2مسئله كمبود تخت‌های بیمارستانی و فرسودگی آنها مواجه بود ولی با كمك خیرین و تغییر سیاست‌های وزارت بهداشت 24هزار تخت بیمارستانی (با احتساب بنا) ساخته شد و 45هزار تخت نیز در قالب طرح تحول و ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. تهران از شهر‌هایی است كه بیشترین كمبود تخت بیمارستانی را دارد، بنابراین ما سعی كردیم در كنار بیمارستان‌های قدیمی مانند شهدا، شریعتی و امام خمینی(ره) بنای جدیدی احداث كنیم.

 

بنای قدیمی پس از راه‌اندازی بخش جدید، تخریب و به فضای سبز تبدیل خواهد شد. اگر منابع برای ساخت 800 تخت در بیمارستان امام و 540 تخت در بیمارستان شهدا به موقع تأمین شود، تا ۴ سال آینده وضعیت این بیمارستان‌ها ساماندهی خواهد شد. از سوی دیگر بسیاری از بخش‌های استان تهران كه جمعیتی بالای 500 هزار نفر دارد حتی یك تخت بیمارستانی هم ندارد و باید برای آنها نیز برنامه‌ریزی كرد.

وی با اشاره به اینكه برای ساخت بیمارستان در تهران علاوه بر حمایت دولت و خیرین نیاز به همكاری شهرداری تهران نیز وجود دارد، گفت: از آنجایی كه مدیریت بحران در شهر تهران با شهردار است و بیمارستان‌ها در بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی باید شرایط مساعدی داشته باشند، حمایت شهردار تهران از ساخت بیمارستان بسیار ضروری است. امیدواریم شهردار تهران برای این منظور جلسات خاصی را برای بررسی وضعیت تهران بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha