چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 229048

استفاده از صافی (فیلتر) ذرات برای خودروهای دیزلی سنگین و خودروهای عمومی درون شهری از طریق شهرداری ها نیز بر عهده وزارت کشور است و برای خودروهای برون شهری بر عهده وزارت راه و شهرسازی؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است.

بلایی به نام ذرات معلق در هوای تهران

سلامت نیوز-*یوسف رشیدی:اگر شما به اطلاعات آرشیوی قبل از سال 80 برگردید می‌بینید که در آن زمان مبحثی به نام آلودگی سرب درهوای تهران مطرح بوده و امروز دیگر نیست. یعنی این مشکل برطرف شده است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه قانون نوشت: ما سرب را از هوای تهران حذف کردیم و مشکل سرب در هوای تهران برطرف شد. در همان زمان در دهه 80 یکی از شاخصه های آلودگی هوا مونوکسید کرین بود که اكنون در هوای تهران اصلا دیده نمی شود چرا كه استانداردها اعمال و شرایط بهتر شد.

اما در حال حاضر ما با ذرات معلق كمتر از دو و نیم میکرون روبه رو هستیم که ایجاد آن دو علت طبیعی دارد. این ذرات که درجه آلودگی هوا را بالا می برد، ذرات معلق ثانویه هستند که بخش زیادی از آنها در اتمسفر تولید می شود. یعنی هیدروکربن های نسوخته با اکسیدهای ازت دار در اتمسفر با هم ترکیب می شوند و ذرات معلق را تولید می کنند.

این ذرات همیشه در هوای تهران وجود داشته اما متاسفانه سیستم‌هایی برای اندازه گیری آنها نداشته ایم و حالا خودش را نشان می‌دهد. البته وقتی ذرات سرب در هوا وجود دارد دیگر این ذرات خودشان را کمتر نشان می دهند و حالا که ذرات سرب از بین رفته ما شاهد هستیم که چقدر ذرات معلق در هوای تهران وجود دارد. باید منشا آنها را از بین ببریم.

یکی از راهکارهای ساده آن، این است که روی خودروها فیلترهای دودی نصب کنیم. برای از بین بردن هیدروکربن های نسوخته هم می شود با اصلاح کیفیت سوخت این کار را انجام داد. مورد دیگر اجرای طرح کهاب در پمپ بنزین ها است كه یکی از نکات بسیار مهم در کنترل آلودگی هوای تهران است. اگر بخواهیم خیلی ساده این موضوع را بگوییم این است که ما دو مصوبه در این باره داریم و اگر اجرا شود به طور کامل می تواند آلودگی هوا را کنترل کند. این مصوبه ها یکی در سال 95 و دیگری در سال 93 نوشته شده است. زیرساخت های آن هم در کشور وجود دارد.

این تصویب نامه ها خلاصه ای از تجارب موفق کشورهای موفق دنیاست. دراین مصوبه نامه به وظایف وزارت کشور در مبحث خودروهای در حال حرکت اشاره شده است. تعویض کاتالیزگر (کاتالیست) خودروهای عمومی درون شهری باید تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و از طریق شهرداری ها باشد.

استفاده از صافی (فیلتر) ذرات برای خودروهای دیزلی سنگین و خودروهای عمومی درون شهری از طریق شهرداری ها نیز بر عهده وزارت کشور است و برای خودروهای برون شهری بر عهده وزارت راه و شهرسازی؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است. از سوی دیگر ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی با بهره گیری از زیرساخت‌های الکترونیکی و انطباق با اطلاعات معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به منظور اعمال مقررات، به طور مشترک بر عهده وزارت کشور از طریق شهرداری ها و معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است.

ازموارد دیگر این مصوبه نامه، ارائه برنامه اجرایی نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی درون کلانشهرها با همکاری وزارت کشور از طریق شهرداری ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است. اما در این مصوبه نامه به وظایف وزارت کشور هم اشاره شده است.

از میان آنها می توان به افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و حریم آنها به میزان مندرج در طرح جامع از طریق شهرداری‌ها و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد. از وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مبحث منابع ساکن نیز می توان به مبحث کنترل آلودگی ناشی از سامانه های (سیستم های) گرمایش و سرمایشی (خانگی و تجاری) و هوشمند سازی موتورخانه ها؛ با همکاری وزارتخانه‌های نفت، کشور، سازمان ملی استاندارد ایران؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد.

از موارد دیگری که دراین مصوبه نامه آمده است، وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مبحث آموزش و اطلاع‌رسانی برای کنترل آلودگی هوای تهران است. استفاده از مباحث مرتبط با آلودگی هوا در محتوای درسی مقاطع تحصیلی مختلف با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست باید رعایت شود.

همچنین پایش بیماری ها و مرگ منتسب به آلودگی هوا به صورت سالیانه تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست باید رعایت شود. البته اطلاع رسانی نیز یکی از وظایف وزارت آموزش و پرورش در مبحث آموزش عنوان شده است. آموزش و پرورش باید مباحث مرتبط با آلودگی هوا را در محتوای درسی مقاطع تحصیلی مختلف با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست وارد كند.

 

مدیرکل اسبق کنترل کیفیت ترافیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha