رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: لایحه جدید حمایت از کودکان و نوجوانان به ما کمک می‌کند که اقدامات موثرتری را در زمینه کاهش کودک‌آزاری انجام دهیم

لایحه حمایت از کودکان، موارد کودک آزاری را کاهش می دهد

سلامت نیوز: رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: لایحه جدید حمایت از کودکان و نوجوانان به ما کمک می‌کند که اقدامات موثرتری را در زمینه کاهش کودک‌آزاری انجام دهیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در سال 88 از سوی قوه قضائیه به دولت تقدیم شد و پس از آن در سال 90 به مجلس ارسال شد و این لایحه از آن سال همچنان در دست بررسی است که مقرر شده تا پایان امسال در کمیسیون قضایی نهایی شود اما به نظر می رسد که تصویب آن به سال 97 موکول خواهد شد.


مطهره ناظری درباره اهمیت این لایحه در موارد کودک آزاری، تاکید کرد: بی تردید تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان موجب کاهش جرایم ارتکابی علیه کودکان و نوجوانان خواهد شد.
وی یادآور شد: درحال حاضر قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال 81 ، مشتمل بر 9 ماده را در اختیار داریم که بسیار ناقص است و حمایت همه جانبه از کودکان را در برنمی گیرد.
ناظری اظهار داشت: می توان گفت که دیدگاه صرف قضایی و عدم بازدارندگی این قانون از جمله مشکلات فعلی برای مبارزه با کودک آزاری است.
وی گفت: این در حالی است که در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بحث کودک آزاری به صورت جدی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است و برای موضوعی مانند کودک آزاری تدابیر حمایتی و قضایی پیش بینی شده است.

**توجه به خرید و فروش کودک در لایحه حمایت از کودکان
رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، علاوه بر تعریف خطر شدید و قریب الوقوع کودک آزاری، وضعیت مخاطره‌ آمیز نیز تعریف شده است که در صورت توجه به آن از ورود آسیب جدی به کودک ونوجوان جلوگیری می شود.
ناظری افزود: همچنین در این لایحه به مواردی مانند بدسرپرستی و زندانی بودن والدین ، فرار کودک از خانه، خشونت مستمر، عدم ثبت ولادت، سوءرفتار، بهره‌کشی، هر گونه صدمه و اذیت و آزار کودک اعم از شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده‌گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی کودکان، ممانعت از تحصیل کودکان، خرید و فروش کودکان، بهره کشی از کودکان و فعالیت مجرمانه به وسیله کودک اشاره شده است.
وی تاکید کرد: بطورقطع توجه به همه این موارد در وهله نخست موجب کاهش آسیب های اجتماعی در این حوزه است و در گام های بعدی موجب رفع زمینه انواع کودک‌آزاری ها می شود.

**لایحه حمایت از کودکان و ایجاد دفتر حمایت قضایی از کودکان
رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: در این لایحه مقرر شده دفتری با عنوان «حمایت قضایی از کودکان و نوجوانان» تحت نظر دادستان ایجاد شود و وظایف دستگاه‌هایی مانند سازمان بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و نیروی انتظامی در این زمینه در این لایحه ، تعیین شده است.
ناظری افزود: این سازمان ها هرکدام، وظایفی را در حمایت از کودکان و نوجوانان برعهده دارند که از جمله این وظایف می توان به شناسایی کودکان در معرض خطر، توانمندسازی و برقراری امنیت و معرفی به مراجع قضایی یا حمایتی برای رفع خطر از کودک، اشاره کرد.
وی ادامه داد: همچنین در این لایحه والدینی که مرتکب جرم کودک‌آزاری می‌شوند در مواردی از سرپرستی کودک خود محروم خواهند شد.

**لایحه حمایت از کودکان بیشتر پیشگیرانه است
رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، تمام مصادیق کودک آزاری ها و نقض حقوق کودک در همه ابعاد لحاظ شده است و در برخورد با انواع کودک آزاری ضمانت اجراهای کیفری و غیرکیفری در نظر گرفته می شود.
ناظری یادآور شد: در لایحه جدید به کودکان در معرض خطر پرداخته شده است چرا که ممکن است بسیاری از کودکان بزه‌ دیده نباشند اما در معرض بزه دیدگی قرار داشته باشند و اگر قانون نسبت به آنها توجه کرده و حساسیت نشان دهد، می‌توان از بزه دیدگی این کودکان پیشگیری کرد. بنابراین لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به کودک ‌آزاری نگاه فراگیر ‌تری دارد و بیشتر از آنکه بخواهد به مجازات‌ ها بپردازد به پیشگیری پرداخته است.
وی اظهار داشت: در نهایت می توان نتیجه گرفت که تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ، در صورت آگاهی رسانی احکام آن به عموم و همچنین پایبندی همگان به مفاد آن تا حدود زیادی می تواند در کاهش انواع کودک آزاری ها موثر باشد و به مقابله با خشونت علیه کودکان بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha